رژیم های غذاییمجله تغذیه

مشاور لاغری کیست؟ مشاوره لاغری چیست؟ ویژگی های دکتر تغذیه لاغری

اگر می‌خواهید وزن اضافه کنید تغذیه درمانی می‌تواند سفر افزایش وزن شما را به روشی ایمن و سالم پشتیبانی کند و تضمین کند که در دراز مدت پایدار و واقع بینانه است. اما قبل از اینکه بخواهید وزن خود را افزایش دهید، باید مطمئن شوید که انجام این کار برای شما بی خطر است. بهترین راه برای انجام این کار این است که با مشاور لاغری صحبت کنید. مشاوره لاغری می‌تواند دلایل پزشکی که باعث کاهش وزن شما شده و یا به آن کمک می‌کند را شناسایی کند.

مشاوره لاغری چیست؟

افزایش وزن ایمن می‌تواند به صبر و اراده نیاز داشته باشد. همیشه نمی‌توان نتایج را فوراً مشاهده کرد. همه افراد متفاوت هستند و ممکن است برای برخی افراد بیشتر از دیگران طول بکشد.

مشاوره لاغری چیست؟ مشاور لاغری کیست؟
مشاوره لاغری چیست؟ مشاور لاغری کیست؟

اطمینان از متعادل بودن رژیم غذایی و تامین کالری کافی برای قد، سن و سطح فعالیت، کلیدی است. هر چقدر هم خوردن برای افزایش سریع وزن وسوسه انگیز باشد، اگر به آرامی وزن خود را افزایش دهید برای بدن شما بهتر است.

از اتکا به رژیم غذایی پر از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قند و چربی اشباع هستند خودداری کنید. این نوع رژیم احتمالاً چربی بدن را افزایش می‌دهد و ممکن است بر سطح کلسترول و سلامت کلی تأثیر بگذارد.

در عوض باید به دنبال یک رژیم غذایی متعادل از نظر تغذیه‌ای باشید، که حاوی وعده‌های غذایی و میان وعده‌های منظم باشد. داشتن جلسات منظم با یک دکتر تغذیه لاغری به شما کمک می‌کند انگیزه خود را حفظ کنید و احساس مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشید.

مشاوره لاغری همچنین می‌توانند شما را تشویق کنند و به هر سوال مرتبط با تغذیه که ممکن است در طول مسیر داشته باشید پاسخ دهند. داشتن این نوع حمایت حرفه‌ای می‌تواند در یافتن راهی پایدار برای افزایش وزن بسیار ارزشمند باشد.

مشاور لاغری چه کسی است؟

مشاور لاغری فردی است که برخی از ملاحظات کلی را در مورد چگونگی تطبیق رژیم غذایی و سبک زندگی برای کمک به افزایش وزن سالم را با شما به اشتراک می‌گذارد.

یک متخصص تغذیه لاغری می‌تواند برای شما برنامه‌ریزی کند تا به آرامی و سالم وزن اضافه کنید. اگر مشکلات گوارشی دارید (مانند حساسیت یا عدم تحمل) یا رژیم غذایی خاصی (مثلاً اگر گیاهخوار هستید) همه اینها را در نظر می‌گیرند.

مشاور لاغری ممکن است بخواهد عادات غذایی فعلی شما را درک کند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا ببینند که چه شکافی ممکن است از نظر کالری و تغذیه وجود داشته باشد. آنها همچنین ممکن است از شما در مورد سلامت عمومی و خلق و خو شما بپرسند (هر چیزی که ممکن است به کمبود اشتها کمک کند).

هدف متخصص تغذیه لاغری ایجاد یک برنامه غذایی برای شماست که علاوه بر رسیدن به وزن مناسب از آن لذت ببرید و در درازمدت به آن پایبند باشید. بنابراین، مهم است که صادق باشید و به آن‌ها در ارتباط با برنامه غذایی‌تان اطلاع دهید.

مرتبط:   بهترین رژیم لاغری روز دنیا، معرفی 5 رژیم عالی برای کاهش وزن

ویژگی‌های دکتر تغذیه لاغری

چه به دلیل ژنتیک یا یک بیماری زمینه‌ای باشد، افزایش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند برای برخی افراد کار دشواری باشد.

در بیشتر موارد، نوسانات جزئی وزن طبیعی است. با این حال، اگر متوجه کاهش وزن غیرقابل توضیحی شده‌اید که نتیجه تغییرات عمدی سبک زندگی یا رژیم غذایی نیست، باید با دکتر تغذیه لاغری قرار ملاقات بگذارید.

مشاوره لاغری می‌تواند سابقه سلامتی شما را بررسی کند و آزمایش‌های مناسب را برای تعیین اینکه آیا یک بیماری زمینه‌ای باعث تغییر در وزن شما شده است انجام دهد.

اگر هیچ شرایط زمینه‌ای وجود نداشته باشد که باعث کاهش وزن یا مشکل در افزایش وزن شما شود، پزشک شما را به یک متخصص تغذیه لاغری ارجاع می‌دهد. یک دکتر تغذیه لاغری آموزش دیده می‌تواند به شما یک برنامه غذایی کامل بدهد و در افزایش وزن به روشی سالم کمکتان کند.

افزایش وزن سالم به طور کلی شامل انتخاب غذاهای پرکالری سالم و عضله سازی از طریق تمرین با وزنه است. برای بسیاری از افراد، انجام این تغییرات ساده کافی است تا شاهد افزایش وزن و BMI باشند.

چرا وزن کم می کنیم؟

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است منجر به کمبود وزن فرد شود. برای برخی، این به ژنتیک خانواده و برای برخی دیگر ممکن است به دلیل یک بیماری باشد. در زیر با توجه به تجارب مشاوره لاغری، چند نمونه از آنچه می‌تواند باعث کاهش وزن شود آورده شده است.

  • متابولیسم بالا (کسانی که متابولیسم بالایی دارند ممکن است حتی با خوردن غذاهای پرانرژی برای افزایش وزن تلاش کنند)
  • تمایل ژنتیکی (برای برخی، وزن کم در خانواده وجود دارد)
  • ورزش مکرر (کسانی که از نظر بدنی بسیار فعال هستند ممکن است وزن بدنشان پایین باشد)
  • بیماری جسمی (بیماری هایی مانند اسهال ممکن است باعث کاهش وزن موقت شما شود در حالی که شرایط طولانی مدت مانند دیابت، سرطان و مشکلات گوارشی می‌تواند منجر به مبارزه مداوم برای مدیریت وزن شود)
  • بیماری روانی (برخی از شرایط سلامت روان می‌تواند بر وزن تاثیر بگذارد، از جمله افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن)
  • اختلالات خوردن: این شامل بی اشتهایی عصبی و یک اختلال روانی جدی است.
  • مشکلات تیروئید: داشتن تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و باعث کاهش وزن ناسالم شود.
  • بیماری سلیاک: شدیدترین شکل عدم تحمل گلوتن. اکثر این افراد مبتلا به مشکلات خود آگاه نیستند.
  • IBS: بدن قادر به جذب مواد مغذی بر اساس نیاز نیست.
  • سرطان: تومورهای سرطانی اغلب مقادیر زیادی کالری می‌سوزانند و سبب کاهش وزن زیادی می‌شوند.
  • عفونت‌ها: برخی از عفونت‌ها می‌توانند باعث کاهش وزن شدید فرد شوند. این شامل انگل‌ها، سل و HIV/AIDS می‌شود.
  • دیابت: داشتن دیابت کنترل نشده (عمدتاً نوع 1) می‌تواند منجر به کاهش وزن شدید شود.
  • سطوح پایین آهن و کمبود ویتامین

خطرات ناشی از کمبود وزن

اضافه وزن یا کمبود وزن، هر دو شرایط خوبی برای بدن ما نیستند. کمبود وزن به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) زیر 18.5 تعریف می‌شود. ممکن است فکر کنید کمبود وزن مشکلی ندارد، اما حقیقت این است که وزن بسیار کم نیز می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

برخی از خطراتی که از نظر مشاوره لاغری در ارتباط با کمبود وزن وجود دارد، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کمبودهای تغذیه‌ای
  2. مشکلات باروری
  3. سیستم ایمنی ضعیف شده
  4. مشکلات پوست، مو یا دندان
  5. خستگی
  6. پوکی استخوان
مرتبط:   همه چیز درباره رژیم کتوژنیک ✔️ فواید + عوارض رژیم لاغری کتوژنیک

کمبودهای تغذیه‌ای

در بسیاری از موارد، کمبود وزن به دلیل رژیم غذایی نامناسب است که می‌تواند باعث سوء تغذیه شود. اگر کمبود وزن دارید، ممکن است مواد مغذی کلیدی مورد نیاز بدنتان را مصرف نکنید. برای مثال، اگر آهن کافی مصرف نکنید، ممکن است دچار کم خونی شوید و احساس کمبود انرژی کنید.

مشکلات باروری

کمبود وزن ممکن است باعث توقف قاعدگی شود و برای کسانی که سعی در باردار شدن دارند مشکلاتی ایجاد کند.

سیستم ایمنی ضعیف شده

کمبود وزن می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و عملکرد آن را دچار اختلال کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، خطرعفونت افزایش یافته و بدن قادر به مبارزه با آن نیست.

مشکلات پوست، مو یا دندان

اگر کمبود مواد مغذی خاصی دارید، ممکن است متوجه شوید که پوست، مو و دندان‌هایتان تحت تأثیر قرار گرفته‌‌‌اند. این وضعیت می تواند سبب خشکی پوست، نازک شدن مو یا مشکلاتی در سلامت دندان شود.

خستگی

غذایی که مصرف می‌کنیم به ما انرژی می‌دهد. اگر به اندازه کافی غذاهای انرژی‌زا نمی‌خورید، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی کنید. این وضعیت می‌تواند کارهای روزمره را دشوارتر کند.

پوکی استخوان

اگر کمبود وزن دارید، به خصوص اگر کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، سلامت استخوان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بیماری پوکی استخوان شود. پوکی استخوان وضعیتی است که باعث می‌شود، استخوان‌ها مستعد شکستگی شوند.

برای افزایش وزن سالم چه بخوریم؟

برای افزایش و حفظ وزن خود باید حداقل سه وعده غذا روز میل کنید. مصرف میان وعده بین وعده‌های غذایی نیز می‌تواند به افزایش کالری در رژیم غذایی کمک کند.

در اینجا از نظر دکتر تغذیه لاغری برخی از غذاهای پر انرژی که برای افزایش وزن مناسب هستند آورده شده است.

برای افزایش و حفظ وزن می‌توانید غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها منبع انرژی ضروری برای حفظ یک رژیم ورزشی منظم و حمایت از رشد عضلانی هستند، که مهترین آنها عبارتند از:

  • پروتئین
  • کربوهیدرات‌ها
  • چربی‌ها

پروتئین برای افزایش وزن

غذاهای غنی از پروتئین سبب افزایش قدرت بدن، بهبود سیستم ایمنی و تثبیت سطح انرژی و خلق و خو می‌شود.

ماهیچه‌ها از پروتئین ساخته شده‌اند و بدون آن بیشتر کالری‌های اضافی بدن ممکن است به چربی تبدیل شوند. یک رژیم غذایی با مقدار مناسب پروتئین از رشد عضلانی حمایت می‌کند و مصرف آن برای افزایش وزن سالم ضروری است.

 در ترکیب با تمرینات وزنه برداری منظم، مصرف 0.8 تا 2.0 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، توده عضلانی فرد را افزایش می‌دهد.

غذاهای پر پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و غیره است. اگر برای دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی خود تلاش می‌کنید، مکمل‌های پروتئینی مانند پروتئین آب پنیر نیز می‌توانند مفید باشند.

اغلب وقتی در حال مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان هستید، بدن شما تمایل دارد که ماهیچه‌های شما را از بین ببرد و احساس ضعف و آسیب پذیری را در شما ایجاد کند. بنابراین افزایش مصرف غذاهای غنی از پروتئین برای کمک به مقابله با اثرات این بیماری است.

مرتبط:   غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک لیست غذاهایی که در رژیم کتو نمی توانید بخورید

کربوهیدرات‌ها

انرژی و مواد مغذی ارزشمندی در کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله سیب‌زمینی شیرین، جو، برنج قهوه‌ای و غلات کامل وجود دارد. آن‌ها همچنین نسبت به همتایان تصفیه شده خود مانند نان سفید و ماکارونی آهسته‌تر توسط بدن پردازش می‌شوند. اگر آن‌ها را با مقداری پروتئین مانند ماهی، تخم مرغ یا آجیل بخورید، تأثیر آن افزایش می‌یابد.

چربی‌ها

چربی‌ها منبع بسیار خوبی از کالری هستند و می‌توانند طعم غذا را بهتر کنند. زمانی‌که با اشتهای کم دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است لازم باشد مقداری کره، خامه، ماست یونانی پرچرب، روغن زیتون یا آووکادو را به ظرف غذایتان اضافه کنید. یک رژیم غذایی سالم باید چربی های اشباع را محدود کند و از چربی های ترانس اضافه شده خودداری کند.

اثر ورزش در افزایش وزن

انجام ورزش برای افزایش وزن سالم ضروری است. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، باید به کالری دریافتی خود توجه کنند تا سوخت کافی بدن تامین شود.

تمرین با وزنه حداقل سه بار در هفته به دست آوردن و حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند.

نکاتی برای افزایش وزن

  • مصرف مایعات فراوان (شش تا هشت لیوان در روز) ضروری است. اما قبل از غذا خوردن از آن خودداری کنید، زیرا این باعث می‌شود معده شما پر شده و احساس سیری کنید.
  • در حین تلاش برای افزایش وزن، شیر پرچرب را امتحان کنید. نوشیدن شیر کامل برای رفع تشنگی، یک راه ساده برای دریافت پروتئین و کالری با کیفیت بیشتر است.
  • اگر می‌خواهید کالری بیشتری دریافت کنید، حتماً از بشقاب‌های بزرگ استفاده کنید، زیرا بشقاب‌های کوچکتر باعث می‌شوند افراد به طور خودکار کمتر غذا بخورند.
  • خامه را به قهوه خود اضافه کنید. این یک راه ساده برای اضافه کردن کالری بیشتر است.
  • خواب با کیفیت داشته باشید. خواب مناسب برای رشد عضلات بسیار مهم است.
  • ابتدا پروتئین و در آخر سبزیجات مصرف کنید. اگر ترکیبی از غذاها در بشقاب خود دارید، ابتدا از غذاهای پر کالری و غنی از پروتئین استفاده کنید. و در آخر سبزی بخورید.
  • سیگار نکشید. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری وزن کمتری دارند و ترک سیگار اغلب منجر به افزایش وزن می‌شود.
  • اگر افزایش وزن برای شما در اولویت است، بهتر است در هر وعده غذایی مقدار زیادی پروتئین، چربی سالم و کربوهیدرات‌های فیبری‌ مصرف کنید.
  • برای رفع نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی رژیم غذایی شما باید سرشار از میوه و سبزیجات باشد. اما تاکیدتان بر میوه‌هایی مانند موز باشد که نیاز به جویدن زیاد ندارند. میوه‌های خشک مانند کشمش، خرما و آلوی خشک نیز می‌تواند مفید باشد.
  • وعده‌های غذایی مبتنی بر کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای، مانند ماکارونی، برنج یا سیب زمینی مصرف کنید.
  • مصرف دو وعده ماهی در هفته بسیار مفید است.  (یکی از آن‌ها باید روغنی باشد، مانند سالمون)
  • سعی کنید از آجیل‌هایی مانند بادام، گردو ، بادام زمینی و غیره نیز استفاده کنید.

کلام آخر

اگر لاغر هستید و به دنبال راهی برای افزایش وزن و چاقی هستید، میتوانید با مشاوره لاغری تماس بگیرید. در این مقاله از ایرانیجو به بررسی خدمات مشاور لاغری و دلایل نیاز به متخصص تغذیه برای لاغر شدن پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا