وبلاگ

گوگل آنالیتیکس چیست؟ کاربرد Google Analytics

بدون شک یکی از بهترین ابزارهای برای تحلیل کاربران، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است. با استفاده از این سایت شما میتوانید اطلاعات جامعی از کارهایی که کاربران در داخل سایت شما انجام می‌دهند را مشاهده کنید. در ایرانیجو به معرفی گوگل آنالیتیک و کاربردهای آن می‌پردازیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

بهترین ابزار رایگان و بسیار کاربردی برای فهمیدن نحوه رفتار کاربران در داخل سایت Google Analytics است که توسط شرکت گوگل در دسترس همگان قرار گرفته است.

گوگل آنالیتیکس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
گوگل آنالیتیکس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

گوگل آنالیتیکس به ما کمک میکند تا بدانیم کاربران از چه کانالی وارد سایت شده اند، چه صفحاتی را دیده اند، چه مدت در سایت مانده اند و تحلیل جامعی از تعامل کاربران با سایت و صفحات مختلف آن را به ما میدهد.

گوگل آنالیتیکس  Google Analytics))

باید این نکته را در نظر داشت که این سرویس تنها برای آنالیز وب سایت نیست بلکه برای اپلیکیشن های تلفن همراه ( Android و IOS ) مانند شبکه های اجتماعی نیز به کار می رود. استفاده از گوگل آنالیتیکس کار بسیار ساده ای است و مزیتی که باعث محبوبیت آن شده، رایگان بودن آن است.

گوگل آنالیتیکس این امکان را به بازاریابان و وب مسترها ( webmasters) می دهد تا بتوانند راحت تر به واکاوی یا آنالیز وب بپردازند.

ضرورت استفاده از گوگل آنالیتیکس

وب سایت یا صفحه ی شبکه ی اجتماعی هر شخص، میتواند محل مناسبی برای کسب و کار اینترنتی و آنلاین وی باشد. این صفحه ها می توانند راه مناسبی برای معرفی محصولات و جذب مشتری و در نهایت فروش آن ها باشند.

هر وب سایت برای موفقیت نیازمند یک تحلیلگر قوی و مناسب می باشد تا بتواند اثربخش باشد. ابزار گوگل آنالیتیکس یکی از آن ابزار ها است که افراد حرفه ای از آن برای وب سایت های بزرگ خود استفاده می کنند و از طریق تحلیل های جامع و کامل آن نه تنها سایت خود را بهبود می بخشند، بلکه هر روز آن  را ارتقا می دهند.

گوگل آنالیتیکس به چه کسانی توصیه می شود؟

در حالت کلی ابزار Google Analytics برای افراد زیر مناسب است:

  • مدیران وب سایت
  • وب مسترها (Webmasters)
  • دیجیتال مارکترها (Digital Marketers)
  • متخصصان محتوا
  • متخصصان تجربه کاربری
  • متخصصان سئو
  • اکانت منیجرها (Account Managers) ، کسانی که عمدتا مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند

عملکرد های گوگل آنالیتیکس

این سرویس برای ارائه ی طیف گسترده ای از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت عملکردهای گوناگونی دارد. گوگل آنالیتیکس پند کد ردیابی را در وب سایت شما قرار می دهد که از طریق آن ها برخی عملکرد ها صورت می گیرد. از جمله آن ها به شرح ذیل است:

  • بررسی و تحلیل ورودی‌ها
  • بررسی صفحات ورودی دهنده
  • ارائه اطلاعات درباره ی ترافیک ورودی سایت
  • تحلیل کاربران وارد شده و رفتار آن ها در سایت
  • بررسی و تحلیل فعالیت‌های کاربران، محل زندگی آن ها و…
  • تحلیل زمان حضور و مسیر خروجی کاربران
  • ارائه اطلاعات درباره ی نرخ تبدیل
  • بررسی زمان ماندن کاربر در وب سایت
  • اطلاعات در مورد نوع دستگاه
  • افزایش سرعت وب سایت
  • آمار درباره ی بازدید کنندگانی که ممکن است به مشتری تبدیل شوند
  • اطلاعات درباره ی میزان محبوبیت صفحات
  • بررسی علاقه مندی کاربران

با توجه به مطالبی که گفته شد، گوگل آنالیتیکس آمار و تحلیل های بدست آمده از وب سایت شما را از طریق شناخت کاربران به یک منبع ارزشمند تبدیل می کند تا به وسیله ی آن بتوان سایت مورد نظر را بهبود بخشید و آن را بهینه سازی کرد. پس از این رو می توان به این قطعیت رسید که گوگل آنالیتیکس ابزاری ارزشمند و در عین حال کامل و کاربردی است.

قدرت گوگل آنالیتیکس

ابزار گوگل آنالیتیکس باعث می شود که سه مطلب مهم و اساسی در مورد وب سایت شما مورد بررسی قرار بگیرد و طبق آن ها شما به بهبود و بررسی بهتر سایت اقدام کنید، از این رو قدرت گوگل آنالیتیکس را به شما نشان خواهد داد.

  1. هزینه ها در مورد بودجه های تبلیغاتی
  2. مسیر تبدیل شدن یک کاربر عادی سایت به یک مشتری
  3. بیشترین و کمترین ساعت های ترافیک در وب سایت

هزینه ها در مورد بودجه های تبلیغاتی

مسلما برای تبلیغات در هر زمینه ای باید یک بودجه ای از قبل تعیین شود تا ماهانه فقط از آن بودجه در زمینه ی تبلیغات و توسعه ی وب سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی ( کانال های تلگرامی، گوگل ادز، صفحه های اینستاگرام و…) استفاده شود. اگر به هر دلیلی بودجه ی ماه بعد نسبت به قبل کم تر و یا حتی نصف شد، باید اطلاع کافی از موثر بودن هر یک از موارد گفته شد داشت، تا بتوان به درستی تصمیم گرفت که آن بودجه را صرف کدام یک هزینه شود. گوگل آنالیتیکس این امکان را به افراد می دهد تا به درستی در زمینه ی انتخاب هزینه ی بودجه ها بر اساس آمار ها و تحلیل ها و منابع ترافیک، تصمیم گیری شود.

مرتبط:   خیابان منصور تهران : آشنایی با خیابان منصور یا رضایی در تهران

مسیر تبدیل شدن یک کاربر عادی سایت به یک مشتری

اگر در وب سایت یا شبکه ی اجتماعی شما کاربری چندین مرتبه با محصول شما آشناییت پیدا کرده و قصد خرید را داشته باشد، گوگل آنالیتیکس این موضوع را بررسی کرده و اطلاعات آن کاربر را به شما داده و می گوید که وی از چه صفحاتی و چندین بار از آن بازدید کرده اند تا خرید را انجام دهند.

از این رو یکی از اهداف و حتی بعضا وظایف مدیران سایت این خواهد بود که آن کاربر را به لید تبدیل کرده تا از طریق آن لید بتوانند او را به مشتری تبدیل کنند. لید یعنی ثبت نام کردن کاربر در سایت، فالو کردن(Follow) کاربر در شبکه های اجتماعی ، تماس با مدیران سایت و موارد این چنینی است. بعد از عبور از این مرحله، باید فعالیت های مشخصی را با توجه به زمینه ی کاری سایت، انجام داد تا فرآیند لید به مشتری تبدیل شود و این کار نیازمند رصد، بررسی، تحلیل و بهینه سازی سایت و یا شبکه های اجتماعی مدیران است.

بیشترین و کمترین ساعت های ترافیک در وب سایت

زمانی که یک سری تغییرات اساسی و یا گاهی جزئی مثل تغییر سرور، آپدیت کد های سایت و… ممکن است سایت دچار ترافیک کمی شود. گوگل آنالیتیکس به ما نشان می دهد که چه زمانی کمترین کاربران آنلاین و حاضر در سایت را دارد. این موضوع مزیتی که دارد این است که اگر به دلیل تغییر موارد گفته شد، سایت دچار مشکل شد، به دلیل حضور افراد کم در صفحه ی شما، این فرصت را دارید که سریع تر آن را بهبود ببخشید و اصلاح کنید.

طریقه ی نصب گوگل آنالیتیکس

  1. داشتن فیلترشکن( vpn)
  2. داشتن یک اکانت Gmail
  3. ورود به سایت گوگل آنالیتیکس و تشکیل حساب کاربری برای سایت
  4. قرار دادن کد داده شده در سایت مورد نظر به شکلی که در همه ی صفحه های بعد از قسمت Head تکرار شود.

همه ی موارد گفته شده در بالا برای نصب گوگل آنالیتیکس کمتر از 5 دقیقه زمان می برد.

اجزای مختلف گوگل آنالیتیکس

در ادامه به اجزای مختلف تحلیلگر گوگل آنالیتیکس می پردازیم:

نوار بالایی گوگل آنالیتیکس

در این نوار می توان موارد زیر را انجام داد:

  • تغییر دادن اکانت Gmail
  • اطلاع پیدا کردن از اطلاعیه های مهم آنالیتیکس
  • جستجو برای دسترسی ساده تر و آسان تر به گزارش های مختلف گوگل آنالیتیکس
  • جابجایی بین اکانت های مختلف 

منوی اصلی گزارشات گوگل آنالیتیکس

در این قسمت می توان موارد زیر را مورد بررسی قرار داد:

  • آنلاین و حاضر بودن کاربران در صفحه ی شما
  • اطلاع از میزان خرید کاربران 
  • بررسی میزان موفقیت آمیز بودن تبلیغات ها و…

قسمت Home  در گوگل آنالیتیکس

این بخش فقط برای اولین بار که یک اکانت گوگل آنالیتیکس باز میشود کاربرد دارد و به صورت پیش فرض به نمایش در می آید. در حالت کلی این بخش زیاد کاربرد ندارد و افراد برای بررسی وب سایت خود تنها به سراغ گزارشی می روند که به سوالاتشان پاسخ دهد و برای تحلیل کردن داده به سراغ این بخش نمی رویم. 

این بخش شامل داده های مختلف و زیاد، اصطلاحات آنالیتیکس، نمودارها، جدول ها و… می باشد.

بخش Customization در گوگل آنالیتیکس

بعد از آشنایی با گزارش های پیش فرض گوگل آنالیتیکس، در این قسمت می توان گزارش های به خصوص خود سایت را ساخت، برخی از تنظیمات را تغییر داد. به طور کلی بخواهیم در نظر بگیریم، در واقع می توان کل گوگل آنالیتیکس را برای خود شخصی سازی نمود.

بخش customization شامل 4 قسمت کلی می باشد:

  1. Dashboard
  2. Custom Report
  3. Saved Report
  4. Custom Alert

در ادامه به بررسی هر کدام از این قسمت ها می پردازیم.

 Dashboard

این قسمت مزایای مختلفی مثل صرفه جویی در وقت، و تصمیم گیری دقیق و مناسب در زمینه هایی مثل سئو، مدیریت محتوا و… دارد. چون برای مثال می توانید داده های مرتبط با هم در یک زمینه و حوزه مثل سئو را بطور یکجا و در یک گزارش مشاهده کنید.

طریقه ی استفاده از این بخش به این صورت است که باید یک داشبورد تشکیل دهید که می تواند شامل تکه ها و بخش های مختلفی باشد که شما قادر به بررسی همه ی آن ها به طور همزمان خواهید بود و می توانید چند گزارش را با هم ببینید. زیرا گاهی اوقات بیشتر از 60 الی 70 گزارش ممکن است وجود داشته باشد که باید همه ی آن ها را چک و بررسی کرد. از این رو کمک بسیاری به افراد و وقت آن ها می شود.

مرتبط:   ربات ChatGPT چیست؟ آموزش استفاده از هوش مصنوعی چت جی پی تی

Custom Report

بالاتر به این موضوع اشاره شد که در بخش customization می توان گزارش ها را بر اساس نوع کسب و کار شخصی سازی کرد. در این قسمت شما قادر خواهید بود که آن گزارش های شخصی سازی شده را دقیق تر و حتی حرفه ای مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در تصمیم گیری های خود بهتر عمل کنید.

Saved Report

ممکن است بعضا با یک یا چند گزارش بیشتر از دیگر گزارش ها سروکار داشته باشید. از آن جایی که ممکن است تعداد خیلی زیادی گزارش به طور همزمان وجود داشته باشد، برای این که به گزارش های که گفته شد، بتوان سریع تر و راحت تر دسترسی داشت، می توان آن ها را در قسمت Saved Report ذخیره نمود و در واقع یک محل اختصاصی برای آن را در نظر گرفت.

Custom Alert

این قسمت، در واقع قسمت اطلاع رسانی به شما می باشد.

در مواردی که شما بتوانید به دلیل مشغله های مختلف و یا حتی کوچک بودن تیم، چند مدت پیگیر گوگل آنالیتیکس شوید و این احتمال را می دهید که ممکن است در همان مدت، اتفاقاتی نظیر افزایش ناگهانی فروش، کاهش ناگهانی ترافیک و… بیفتد، می توانید با فعال کردن این گزینه  این امکان را به گوگل آنالیتیکس بدهید که در زمان وقوع اتفاقات این چنینی، آن ها را برای شما ایمیل کند تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن و به راحتی از آن ها مطلع شود.

پارامتر های مهم در گوگل آنالیتیکس

در حالت کلی 3 پارامتر مهم و اساسی در گوگل آنالیتیکس وجود دارد که برای تحلیل وضعیت سایت و اندازه گیری شاخص های مهم آن به کار می رود. نتیجه و خروجی این سه پارامتر، گزارش ها هستند. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. میانگین زمان سپری شده در صفحه: این صفحه به میزان مدت زمان سپری شده ی هر کاربر نشان دهنده ی جذابیت آن مطلب در سایت برای کاربر یا بازدیدکننده است.
  2. ارجاع کاربران: این بخش بررسی می کند که کاربر از چه بخش و توسط چه چیزی وارد سایت شده است. این موضوع نشان دهنده ی این است که چقدر سئو ارگانیک بوده یا تبلیغات در گوگل، بنرهای تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی و… موثر بوده است.
  3. علاقه مندی ها: شناختن مشتریان و دریافت علاقه مندی آن ها نیز از پارامترهای مهمی است که به موجب آن اطلاعات مختلفی جمع آوری می شود. کاربرد این قسمت برای زمانی است که باید بدانید برای بازاریابی و تبلیغات باید در کدام زمینه بیشتر فعالیت کنید. 

گزارش های گوگل آنالیتیکس

این تحلیلگر گزارش های مختلفی را ارائه می کند که برخی از مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

گزارش Real Time 

این گزارش وضعیت کنونی سایت را به نمایش درمی آورد. مثلا این که در این لحظه چند کاربر آنلاین و حاضر در سایت هستند و در حال مشاهده ی کدام بخش از سایت می باشند و می خواهند چه کاری در آن زمینه انجام دهند.

گزارش Audience 

این گزارش مختص به اطلاعات کاربران از جمله مکان جغرافیایی، محدوده ی سنی و جنسیت آنهاست. همچنین از طریق این گزارش می توان از این اطلاع پیدا کرد که کاربر با چه ابزار و دستگاهی ( موبایل، لپ تاپ، تبلت و…) در حال استفاده از سایت شما می باشد.

گزارش Acquisition 

همان طور که قبل تر اشاره کردیم، می توان بررسی کرد که کدام تبلیغات در چه زمینه ای موثر واقع شده است و باید بودجه ی تبلیغات را بیشتر در چه زمینه ای انجام داد. در این بخش می توان به این موضوع دسترسی داشت و متوجه شد که کدام بخش برای جذب کاربران بهتر و مفیدتر بود. مثلا اگر کاربران به وسیله ی شبکه های اجتماعی بیشتر وارد سایت شما شده اند، پس لازمه ی ادامه ی فعالیت باید در همان زمینه باشد.

گزارش Behavior 

از اسم و معنی این گزارش پیداست که این قسمت مربوط به  رفتار است. منظور از رفتار، رفتار کاربران است، که به تحلیل آن ها پرداخته می شود. مثلا این که کاربران و بازدیدکنندگان بر کدام قسمت از سایت متمرکز بوده اند و بر روی چه محتوا، تصویر، ویدئو، و اطلاعاتی کلیک کرده اند، نظرشان چه  بوده، چقدر توقف داشته اند و حتی بر روی چه کلمه ای کلیک کرده اند. دانستن این اطلاعات به بهبود سایت کمک بسزایی می کند.

گزارش Conversion 

در گوگل آنالیتیکس یک سری هدف کلی( Goal) تعیین می شود. در این گزارش می توان بررسی کرد که به هدف مورد نظر رسیده اید یا خیر. هدف ها می توانند شامل میزان فروش دلخواه، نرخ تبدیل کاربران به مشتری، فروش و تبلیغات موثر بر روی مشتری و… باشد.

مرتبط:   شهر یزد کجاست؟ معرفی شهر بادگیرها و بررسی تاریخچه آن

گزارش Source/Medium

این گزارش برای کسب و کار های مهم و شناخته شده است که میزان بیشترین اثربخشی آن ها در فروش را در این گزارش مورد بررسی قرار می دهند. مثلا اثربخشی آن ها در موارد زیر تحلیل می شود:

  • تبلیغات آن ها در دیگر وب سایت ها
  • شرکت های تبلیغاتی که مسئولیت مدیریت کمپین های سایت شما را دارند
  • اجاره ی جایگاه های بنر در وب سایت های مختلف برای تبلیغات
  • کانال های ورود ترافیک ( سرچ گوگل، ایمیل، گوگل ادز و…)

گزارش Landing Page

لندینگ پیج همان صفحه ی فرود در گوگل آنالیتیکس است. این صفحات، صفحاتی  هستند که کاربر یا بازدیدکننده بعد از ورود به سایت، آن را به عنوان اولین صفحه مشاهده می کند. در گزارش لندینگ پیج این اطلاعات را کسب می کنید که کدام صفحه بیشتر از صفحه های دیگر، نقطه ی شروع کاربر بوده است تا کاربر از آن به فروش و خرید نهایی برسد. اگر این موضوع را بدانید می توانید عوامل آن را شناسایی و بررسی کنید و از طریق آن صفحات مشابه بسازید تا به وسیله ی هدایت آن، فروش شما افزایش پیدا کند و روند شما بهبود پیدا کند. 

گزارش Speed Suggestion

سرعت وب سایت یکی از عوامل بسیار حائز اهمیت و موثر برای تجربه ی کاری یا همان UX بهتر، و به سبب آن فروش بیشتر و کسب رتبه ی بالا در search (سئو)  است. برای بهبود سرعت سایت باید وقت گذاشت و در بازه های زمانی گوناگون آن ها تحلیل و بررسی کرد. 

ابزارهایی که می توان به وسیله ی آن ها سرعت صفحه ها را بررسی کرد شامل GTMetrix و Page Speed Insight می شوند.

البته باید این نکته را در نظر داشت که نمی توان آمار سرعت همه ی صفحه ها را داشت یا دقیق دانست که کاربر چه مدت سپری کرده تا بتواند وارد صفحه شود و کاملا برای او بارگذاری شود و دلیل آن باز شدن سایت شما از سرور های مختلف است.

در واقع ابزار های نام برده شده میانگین سرعت برای کاربران را نشان می دهد و پیشنهاداتی را برای بهبود سایت به شما پیشنهاد می دهد. 

گزارش Search Term

این گزارش اطلاعات لازم را به شما در زمینه ی جستجو های کاربر در وب سایت شما به شما ارائه می کند. همچنین نقطه اشتراک بین چندین کاربر مختلف در یک زمینه و علاقه مندی آنها را به شما اطلاع رسانی می کند. پس از این طریق می توانید به بهبود کلمات کلیدی بپردازید و سئوی سایت خود را ارتقا دهید.

گزارش Funnel Visualization

یک سری اتفاقات مثل پر کردن یک فرم، خرید یک محصول و… می تواند منجر به نرسیدن کاربر به هدفی که برایش در نظر گرفته بودید شود. از این رو می توانید با استفاده از این گزارش، متوجه شوید که دقیقا از چه مرحله ای کاربران بیشتری منصرف شده اند. پس از این طریق می توانید مشکل مورد نظر را حل کرده و نرخ تبدیل را به سادگی افزایش دهید. 

مفاهیم مهم و ضروری در گوگل آنالیتیکس

Dimensions ( بعدها)

دایمنشن ها یا ابعاد، ویژگی هایی هستند که نمیتوان آنها را اندازه گیری (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) کرد. یعنی خصوصیت عددی ندارند. برخی از آن ها عبارتند از: اسم شهر، مدل تلفن همراه، نوع مرورگر، آدرس صفحه ی وب سایت و…

Metrics

متریک ها در مقابل دایمنشن ها قرار می گیرند. یعنی خصوصیت عددی دارند و می توانیم آن ها را از نظر عددی بسنجیم و اندازه گیری کنیم. برخی از آن ها عبارتند از: تعداد کاربران و بازدیدکنندگان، زمان سپری شده ی کاربران در وب سایت، نرخ تبدیل و…

برخی از متریک های مهم:

  • تعداد کاربران سایت (User)
  • دوره (Session)
  • نرخ پرش(Bounce Rate)
  • مدت دوره(Session Duration)
  • اهداف(Goals)
  • نرخ تبدیل(Conversion Rate)

به طور کلی، Dimensions سطرهای گزارش و Metrics، ستون های گزارش در Google Analytics هستند.

سخن نهایی

در حالت کلی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، سبب موفقیت در کسب و کار های اینترنتی می شود. زیرا به طور مداوم روند سایت را در زمینه های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. این سرویس علاوه بر رایگان بودن و سادگی کار با ابزار، مزایای مهم دیگری دارد که در صورت استفاده ی صحیح و اصولی از آن، می توان سطح وب سایت، وبلاگ، صفحه های شبکه های اجتماعی و… را ارتقا بخشید و به فروش بالا طبق خواسته و علاقه مندی کاربران و بازدید کنندگانی که به مشتری تبدیل شدند، رسید. بعضا این ابزار در اختیار مدیران سایت و اکانت منیجر ها و افرادی که برای پیشرفت کاری خود ارزش قائل هستند مناسب می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!