موزه ها

موزه حیات وحش هفت چنار : موزه زمین شناسی و آثار طبیعی هفت چنار در خیابان هفت چنار تهران

خیابان هفت چنار در تهران
موزه هفت چنار استان تهران

موزه حیات وحش و زمین شناسی هفت چنار در استان تهران خیابان هفت چنار قرار دارد که در اواخر دوران قاجاریه ساخته شد و برای کارهای مختلفی که در ادامه به آن می پردازیم بنا شد که امروزه محلی برای تفریح و آموزش تبدیل شده است.

موزه حیات وحش هفت چنار

یکی از موزه های استان تهران می باشد و در یکی از محل های قدیمی تهران یعنی بریانک که در خیابان قزوین قرار دارد ، واقع شده است .

ساختمان موزه قدمتی چندین ساله دارد و به دوره قاجار بر می گردد که در همان سال ابتدا به عنوان کارخانه برق شروع به کار کرد و بعد از چند سال تبدیل به کارخانه جوراب بافی شد.

مساحت این ساختمان 2700 مترمربع می باشد که در زمینی با مترژ 7600 مترمربع قرار دارد.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار پس از بازسازی و مرمت در سال 1376 افتتاح شد .

این موزه تلفیقی از آثار طبعی و نمونه های زنده و غیرنده بی مهرگان، مهرگان، زمین شناسی ، آبزیان، پرندگان ، خزندگان و پستانداران می باشد.

این موزه بخش های متعددی دارد که بدین شکل می باشند : سالن شماره یک و دو ، آکواریوم ، غار ، کارگاه تاکسیدرمی و کتابخانه ایی با 4500 جلد کتاب تخصصی و عمومی ، سفره خانه و قهوه خانه سنتی می باشد.

موزه حیوانات و گیاهان خشک شده تهران
موره هفن چنار تهران

بخش های مختلف موزه هفت چنار

موزه آثار طبیعی و حیات وحش در زمینی به مساحت 7693 مترمربع و زیربنای 2683مترمربع می باشد و دارای دو بخش است که شامل سالن انواع نرمتنان، حشرات ، اسفنج ها ، نمونه ایی ازپستانداران آفریقایی ، پرندگان ایران ، دیورمای رشته کوه های البرز ، زاگرس می باشد.

هدف از طراحی موزه هفت چنار

صرفا در جهت آشنایی با جانوران و زیستگاه آن ها برای دانش آموزان و بازدیدکنندگان طراحی شده است.

نمونه های تاکسدرمی شده حیوانات غیرزنده موزه هفت چنار

در این موزه از نمونه های خشک شده یا غیرزنده بی مهرگان ،شامل اسفنج ، نرم تنان ، خارتنان ، سخت پوستان ، حشرات برای عموم افراد قرار دارد.

مرتبط:   خانه موزه بتهوون تهران کجاست ؟ آشنایی کامل و میسر دسترسی

ستاره دریایی ، دلار سنگی ، توتیا، دلار سنگی ، انواع خرچنگ های آب شیرین و شور ، شاه میگو ، خرچنگ عنکبوتی ، انواع پروانه های ایرانی ، سوسک ، ملخ ، سنجاقک ، زنبورهای اتاله شده قسمتی از این مجموعه می باشد.

نمونه های غیرزنده ماهی های غضروفی و استخوانی همچون سفره ماهی ، بادکنگ ماهی و انواع کوسه ماهی هم در این مجموعه قرار می گیرند.

موزه هفت چنار استان تهران
موزه حیات وحش هفت چنار استان تهران

بخش خزندگان موزه

در این موزه می توان موجوداتی همچون راسته مارها، سوسمارها و لاک پشت ها قرار دارد.

بخش پستانداران موزه

انواع حیوانات پستانداران وحشی علفخوار و گوشتخوار به صورت تاکسیدرمی شده در این محل نگهداری می شود.

تاکسیدرمی حیوانات به صورت بدن ، سرو گردن ، تخته پوست ، شاخ و جمجمه می باشد.

حیوانات تاکسیدرمی این مجموعه عبارت است از قوچ ، کل ، شوکا ، خرس قهوه ایی ، آهو و جیبر ، شیر ، یوزپلنگ آسیایی ، گورخر ایرانی، آهو و جبیر و انواع آنتیلوپ ها اشاره کرد.

بخش آکواریوم موزه

موزه آثار حیات وحش و طبیعی می باشد که به صورت غاری پرپیچ و خم ساخته شده است که در آن انواع ماهی های آب شیرین از رودخانه های سراسر دنیا زندگی می کنند.

انواع ماهی های موجود در این آکواریوم عبارتند از : گربه ماهی ها ، ماهی های گوشتخوار ، پیرانا ، اسکار ، پنگوسی و سمندر آب شیرین می باشد.

بخش پرندگان موزه هفت چنار

این پرندگان از خانواده های مختلف آبزی و خشکی زی می باشند که به صورت تاکسیدرمی تبدیل شده اند. خانواده کلاغ ها ، مرغابی ها، خانواده قرقاول ،پرندگان شکاری و انواع گنجشک سانان از جمله این نوع خانواده می باشند.

مرتبط:   خانه موزه بتهوون تهران کجاست ؟ آشنایی کامل و میسر دسترسی

حیات طبیعی موزه هفت چنار تهران

در قسمت حیات طبیعی موزه می توان نمونه ایی از پرندگان زنده مانند انواع اردک ، قو، غاز ، فلامینگو ، کبک ، قرقاول ، طوطی ، طاووسی و یک میمون رزوس نیز موجود است.

آثار طبیعی و زمین شناسی موزه هفت چنار

دارای مجموعه ایی از سنگ ها و کانی ها، منشا آذرین ، رسوبی ، دگرگونی می باشدکه علاوه بر آن ها فرمول شیمیایی سنگ ها به همراه کاربرد هر کدام در معادن مربوطه وجود دارد .

فسیل بی مهرگان از ادوار گذشته یکی دیگر از اشیا موجود در این قسمت می باشد.

کارگاه تاکسیدرمی موزه هفت چنار

در این کارگاه علاوه بر حیوانات تاکسدرمی شده می توانید در سالن تاکسیدرمی با روش های علمی و عملی تاکسیدرمی پرندگان و الته پستانداران به صورت زنده آشنا شوید.

موزه پرندگان خشک تهران در هفت چنار
موزه پرندگان خشک شده تهران

کتابخانه موزه هفت چنار

این کتابخانه دارای 4500 جلد کتاب تخصصب و عمومی می باشد که برای مطالعه باید عضویت داشته باشید.

سفره خانه و رستوران سنتی موزه هفت چنار

این موزه دارای سفره خانه و رستوران سنتی می باشد معماری سنتی در آن دیده می شود.

می توانید در این سفره خانه ها انواع غذاها و خوراک ایرانی را سفارش داده و سرو کنید.

هدف از تاسیس موزه هفت چنار

در این موزه بازدیدکنندگان می توانند نمونه زیست گاه های تلابی ، خشکی ، کوهستانی ، دریاچه ایی و .. را تماشا کنند .

در این موزه حیوانات و انواع گونه های جانوری به صورت دسته بندی شده در سالن و بخش های مختلف این موزه قرار دارند .

مثلا بازدید کنندگان می توانند به کمک کارشناسان موزه انواع پرندگان را از روی منقار شناسایی کرده و می توانند تشخیص دهند پرنده مربوطه گوشتخوار بوده و یا حتی مواد غذایی خود را از سطوح مختلف ، زیر آب و تنه درخت تهیه کرده است.

مرتبط:   خانه موزه بتهوون تهران کجاست ؟ آشنایی کامل و میسر دسترسی

در این موزه بازدیدکنندگان می توانند در سالن هایی که مربوز به زیست گاه ها می باشند ورود کرده و با گونه های مختلف جانوری آشنا شوند زیرا در کشور ما به صورت طبیعی این امر ممکن نیست.

گونه هایی که در آن جا وجود دارند توسط شکارچیان غیرقانونی شکار شده و بعد از جمع آوری و ایجاد کلکسیون به صورت تاکسیدرمی در می آیند.

مسیر دسترسی به موزه حیات وحش هفت چنار



تهران ، خیابان قزوین ، خیابان برادران عرب ، میدان بریانک، خیابان هفت چنار ، خیابان دعوتی .

خیابان قزوین یکی از خیابان های جنوبی تهران می باشد که به دلیل ارتباط با خیابان های مهم دیگر ساعاتی در روز شاهد ترافیک زیادی می باشد .

به همین دلیل احتمالا با ماشین شخصی خود نمی توانید در محل موزه حاضر شوید شما با مترو یا اتوبوس به راحتی و بدون درگیر شدن در ترافیک می توانید از موزه دیدن کنید و با گونه های تاکسیدرمی شده فراوانی آشنا شوید.

جمع بندی

در حیقیقت موزه هفت چنار یکی از مجموعه های تفریحی – آموزشی آن منطقه بشمار می رود که ساختمان های موجود در موزه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برمی گردد .

ساختمان این موزه در سال 1310 با هدف ایجاد کارخانه ساخته شد . می توانید زمانی که برای بازدید از موزه به در آنجا بودید به دودکش های بسیار بلند ساختمان که گویای این مسئله می باشد توجه کنید.

البته بهتر است بدانید که این کارخانه ابتدا کارخانه برق و سپس به کارخانه جوراب بافی تبدیل شد و پس از چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محل موزه بازسازی شد و پس از بخش بندی موزه ، گونه های مختلف جانوری که به صورت تاکسیدرمی می باشند در آن وجود دارد .

4/5 - (1 امتیاز)

یکتانت

1 دیدگاه

  1. من چند تا فسیل گیاه وجانور دارم گذاشته بودم برای فروش که یاد موزه افتادم اگر مایل به داشتن این مورد داریدمن در خدمت هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا