تهرانموزه ها

خانه موزه بتهوون تهران کجاست ؟ آشنایی کامل و میسر دسترسی

خانه موزه بتهوون تهران که یکی از قدیمی ترین فروشگاه های موسیقی ایران است در سال 1332 توسط برادران چمن آرا تاسیس شد که در ادامه به بررسی این موزه می پردازیم.

خانه موزه بتهوون در تهران
بخش کتاب کودک در خانه موزه تهران

خانه موزه بتهوون تهران

در خیابان میرزای شیرازی محله بهجت آباد، فروشگاهی با قدمت 65 ساله وجود دارد که توسط برادران چمن آرا در سال 1332 شروع به کار کرد.

این فروشگاه کار خود را با صفحه فروشی و ابزار موسیقی شروع کرد. و نام این فروشگاه برگرفته از بتهوون موسیقی دان و آهنگساز آلمانی می باشد.

خانه موزه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی جنوبی در یک ساختمان 3 طبقه بعلاوه زیرزمین 4 طبقه می باشد. بعبارتی یک موزه، فروشگاه و کافه است. می توانید به صورت رایگان وارد موزه شوید و از آن لذت ببرید.

خانه موزه بتهوون توسط خانواده چمن آرا در سال 1330 تاسیس شد. و پس از چند باری تغییر مکان به جای سابق خود برگشت قدیمی تر ها و عاشقان موسیقی فروشگاه یا مرکز توزیع محصولات فرهنگی بتهوون را برای مشاهده و سپری کردن لحظات خوش در آنجا انتخاب می کردند.

لوکیشن خانه موزه بتهوون روی نقشه گوگل، خانه موزه بتهوون کجای تهران است؟

لوکیشن موزه بتهون (چمن آرا) روی نقشه گوگل مپ
لوکیشن موزه بتهون (چمن آرا) روی نقشه گوگل مپ

بتهوون که بود؟

بتهوون یکی از موسیقی دانان و آهنگسازان آلمانی می باشد که یکی از بزرگترین آهنگسازان اروپایی بشمار می رفت. ایشان در طول زندگی خود 9 سمفونی، پنج کنسرتو پیانو، یک کنسرتو ویولن، 32 سونات پیانو، 16 کوارتت زهی، دو مس و اپرای فیدیلو از خود به جای گذاشته است.

سبک موسیقی بتهوون به سختی در موسیقی کلاسیک قرار می گیرد. زیرا شخصیت قهرمانانه، اندیشه و نبوغ بتهوون، در آرمان های رمانتیک تحقق یافت.

موزه بتهوون در تهران
موزه صفحه های موسیقی بتهوون در تهران

مسیر دسترسی به خانه موزه تهران

در تصویر زیر مسیر رفتن به موزه چمن آرا از ترمینال جنوب نمایش داده شده است. با کلیک بر روی آن میتوانید جزییات مسیر را مشاهده کنید.

مسیر رفتن به موزه چمن آرا
مسیر رفتن به موزه چمن آرا

فروشگاه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی

در سال 1332 مغازه ایی کوچک در خیابان منوچهری قرار داشت، افتتاح گردید پس از 10 سال مغازه به جای بزرگتری در خیابان ولیعصر انتقال داده شد.

مرتبط:   منطقه 9 تهران: بررسی کلیه امکانات، دسترسی ها و محله های منطقه نه تهران

این فروشگاه به مرکز موسیقی بتهوون تبدیل شد. و تا سال ها با عنوان مرکز توزیع محصولات فرهنگی مربوط با موسیقی برای عده ایی از افراد که علاقمند به هنر بتهوون بودند، شناخته شده بود.

البته امروزه در خیابان سنایی تهران مدیریت این فروشگاه با بابک چمن آرا می باشد و ایشان در این عرصه مشغول به فعالیت می باشند.

برادارن چمن آرا، وارثان فروشگاه بتهوون در تهران می گویند این فروشگاه برای مردم بسیار خاطره انگیز است؛ و در سال های دور در این خانه دو طبقه که نمای آجری دارد، بانویی مشغول به برگزاری دوره های آموزش خیاطی بود.

به همین دلیل خانم های زیادی برای این دوره های به خانه موسیقی بتهوون در خیابان میرزای شیرازی رفت و آمد داشتند. این امر باعث شد خانم های زیادی به این فروشگاه آمده و لحظاتی را به نوشیدن قهوه و مرور خاطرات خود در نظر بگیرند.

خانه موسیقی تهران امروزه به یکی از مراکز فرهنگی تبدیل شده و بخش های مختلفی دارد که هرکدام از آن به یک فروشگاه خاص اختصاص دارد.

یکی از ویژگی های این مرکز برگزاری رویدادهای متعدد برای مناسبت های خاص می باشد. زمانی که وارد ساختمان می شوید زمان برایتان متوقف می شود و محو زیبایی و طراحی آن خواهید شد.

در ورودی موزه، سرسرای وسیعی به همراه لوستر های بلند و باشکوه قرار داد. در بدو ورود به موزه با گروهی که دغدغه محیط زیست را دارند آشنا خواهید شد که به تولید و فروش انواع پارچه های چاپی مشغول هستند.

زمانی که به سرسرای مرکز موسیقی بتهوون وارد می شوید می توانید شجرنامه خانواده چمن آرا و همچنین شرح فعالیت های هنری آن ها در سالیات اخیر مشاهده کنید.

شگفت انگیز ترین محلی که باید ببینید مربوط به بخش پیانوی سیاه است که در مرکز سرسرا زیر لوستر بلورین قرار گرفته است که به این مرکز صمیمیتی و ابهت دوست داشتنی هدیه می دهد.

موزه موسیقی بتهوون در تهران
مرکز فعالیت موسیقی بتهوون در تهران

در ضلع شرقی این مرکز می توانید به مجموعه فروشگاه کتاب و موسیقی بروید که دیوار هایی پوشیده از اسناد، دستنوشته هایی از بزرگان موسیقی کشور و همچنین صفحه های قدیمی می باشد و حتی شاید بخواهید بدانید که چه کسانی در این محل رفت و آمد داشته اند.

مرتبط:   منطقه 16 تهران: بررسی جامع و صفر تا 100 منطقه شانزده تهران و محله های آن

یکی دیگر از بخش های موزه بتهوون تهران وجود کتاب و محصولات موسیقی ویژه کودکان می باشد که برای خانواده ها بسیار جذاب است.

در محلی دیگر می توانید گلفروشی بیلوبا را که در بخش اول خانه موزه قرار دارد مشاهده کنید که محیطی دوست داشتنی و دلنشین را برای علاقمندان به گل و گیاه به همراه دارد.

کافه فروشگاه خانه موزه بتهوون در قسمت نیم طبقه آن قرار دارد که دارای فضای داخلی با چند نیم ست و میز و صندلی مبله شده قرار دارد که محیطی گرم برای گفتگوهای طولانی می باشد. این بخش برای افرادی است که از دود و دم شهر فرار کرده و علاقمند به فضایی کم سرو صدا و تمیز می باشند.

اگر نیازمند محیطی آرام برای برگزاری یک میتینگ غیررسمی هستید می توانید کافه بتهوون تهران را انتخاب کنید.

پیشنهاد ما برای شما این است که پس از گشت و گذار در تهران اگر در مرکز شهر تهران بودید حتما برای استراحت و گذراندن ایام خوش به کافه بتهوون در خیابان میرزای شیرازی مراجعه کنید.

همه چیز در مورد خانه موزه بتهوون تهران

خانه موزه بتهوون در حقیقت در خیابان کریم خان زند، خیابان میرزای شیرازی، شماره 69 نبش کوچه یازدهم می باشد. خانه موزه بتهوون 15 شهریور 1397 تاسیس شد و در کنار فعالیت های موزه ایی که در مناسبت های مختلف و رویدادهای فرهنگی مانند بزرگداشت اساتید موسیقی، روز کودک، روز کتابخوانی و.. را برگزار می کند و آیین های مختلفی از جمله رونمایی از آثار هنری و ادبی، دوره های آموزشی را در برنامه کاری خود دارند.

علاوه بر برگزاری مراسمات مختلف در خانه موزه بتهوون تهران می توانید با قسمت هایی که موضوعیت سفال و سرامیک، پارچه، آثار و اقلام هنری، فرش و گلیم دارند آشنا شوید.

مرتبط:   افتتاح مترو پرند، مسیرهای دسترسی + ساعت حرکت خط مترو پرند

مرکز موسیقی بتهوون یکی از نام های قدیمی این فروشگاه می باشد که سال 1388 به عنوان خانه موزه بتهوون فعالیت خود را آغاز کرد

مرکز فرهنگی و توزبع ابزار موسیقی بتهوون
مرکز موسیقی بتهوون در تهران

مشکلات فروشگاه بتهوون در تهران

در گذشته و نقل از آقای کریم چمن آرا، مشکلات فراواتی نظیر به آتش کشیدن 100 هزار صفحه از آثار موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی در انبار مهر آباد در تاریخ 23 خرداد 59 و پس از آن تعطیل شدن فروشگاه در سال های 1366 و 1371 به دستور اداره اماکن سبب از بین رفتن رونق این فروشگاه در آن ایام شد.

در سال 1371 کریم چمن آرا مغازه محل فروشگاه بتهوون را فروخت و بدون بدهی مالی با خوشنامی از عرصه توزیع موسیقی کنار رفت.

پس از چند سال بعد بابک چمن آرا بعبارتی فرزند محسن چمن آرا و برادرزاده کریم چمن آرا تصمیم گرفت مغاره ایی که در جنب محل سابق فروشگاه بتهوون بود را به مرکز فرهنگی با نام مرکز موسیقی بتهوون تبدیل کرد و پس از آن شرکت تولید موسیقی با نام آوا خورشید در سال 1383 به ثبت رساند.

در سال 1383 شخص گرداننده موسیقی بتهوون مجبور شد ساختمان اصلی فروشگاه را که در خیابان ولی عصر بود بفروشند تا بتواند بدهی های مربوط به سرمایه گذاری های تولیدی بخش آلبوم شرکت آوا خورشید را پرداخت کند. پس از چندی و پرداخت بدهی ها فروشگاه به محلی اجاره ایی در میدان مادر انتقال یافت.

در 23 شهریور 1385 فروشگاه به دلیل فروش بلیط های کنسرت های گروه های زیرزمینی توسط نیروی انتظامی پلمپ شد به همین دلیل فروشگاه تااوایل مهرماه همان سال تعطیل بود.

در 9 مهر 1386 این فروشگاه به دلیل پایان زمان اجراه و از طرفی گرانی اجاره بهای تعطیل شد.

پس از پستی و بلندی های بسیار این مرکز به هایپر مارکت فرهنگی تبدیل شد که علاوه بر موزه بودن خدمات فرهنگی دیگری را هم ارائه می دهد.

3.3/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا