وبلاگ

ثبت برند، مراحل ثبت علامت تجاری و برند+ مزایا و نکاتی که باید توجه کرد!

ثبت برند در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است و مهمترین دلیل آن مزایای بیشمار آن است. اگر تا بحال از خود پرسیده اید که برند چیست؟ باید بگوییم که برند یا نام تجاری، یکی از با ارزش ترین دارایی های صاحبان کسب و کار است. در ایرانیجو مقاله قصد داریم که در ارتباط با ثبت برند و مزایای آن با شما صحبت کنیم. و در ادامه شما را با مراحل ثبت برند آشنا خواهیم ساخت، با ما همراه باشید.

ثبت برند چیست؟

یک شرکت برای تعریف تصویر عمومی از خود، ابتدا باید هویت برند خود را مشخص کند. ثبت برند ساختن همان تصویری است که توسط عموم مردم دیده می شود.

هدف از ثبت برند این است که برند را برای مصرف کننده به یاد ماندنی و جذاب کند. بنابراین از کمک یک شرکت طراحی یا نرم افزار طراحی لوگو، برای جنبه بصری نام تجاری ایده می گیرد. لوگوی شرکت نشان دهنده پیام، شعار و محصول آن است.

ثبت برند چیست؟ مدارک و مراحل ثبت برند کدامند؟
ثبت برند چیست؟ مدارک و مراحل ثبت برند کدامند؟

یک برند موفق با استفاده از یک لوگو، پیام یا احساس شرکت را منتقل کرده و آن را به دقت به تصویر می کشد.

هنگامی که یک برند احساسات مثبتی را در بین مخاطبان هدف خود ایجاد کرد، گفته می شود که شرکت ارزش ویژه برند را ایجاد کرده است. برخی از شرکت‌های دارای ارزش ویژه برند و برندهای بسیار شناخته شده محصولات عبارتند از دیزنی، کوکاکولا، فراری، اپل و نایک.

ثبت برند اگر به درستی انجام شود، منجر به افزایش فروش شرکت می شود. یک نام تجاری خوب باعث ایجاد اعتماد می شود.  زمانی که مصرف کننده تجربه خوبی از یک محصول داشته باشد، به احتمال زیاد از دیگر محصولات همان برند نیز خریداری میکند. که این پدیده به عنوان وفاداری برند شناخته می شود.

حال که با مفهوم برند آشنا شدیم، اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که چرا نام ثبت برند برای موفقیت تجاری شما مهم است و  دلیل اهمیت برندها برای رشد کسب و کار شما چیست؟

ثبت برند چه اهمیتی دارد؟

ایجاد یک نام تجاری مزایای متعددی را برای یک شرکت یا یک فرد به همراه دارد. شرکتی که پیام خود را منتقل می کند، می تواند احساسات را در پایگاه مشتریان خود القا کند و برانگیزد. مصرف کنندگان روابط منحصر به فردی با این شرکت ها ایجاد می کنند. شرکت ها برای کمک به جذب دیگران به این مشتریان متکی هستند. بنابراین با ایجاد اعتماد و اعتبار در برابر دیگر رقبا مزیت های رقابتی پیدا می کنند.

 قیمت یک شرکت ممکن است با جمع کردن ارزش ساختمان‌ها، موجودی‌ها و تجهیزات آن تعیین شود. اما ارزش آن در صورتی افزایش می‌یابد که شرکت صاحب یک یا چند برند باشد که در بین مصرف‌کنندگان شهرت خوبی کسب کرده باشند. در واقع ارزش ویژه برند، همان ارزش تجاری است، که به واسطه شهرت یک محصول بدست آورده است.

مرتبط:   لیست عرضه اولیه 1403 همه سهام عرضه شده امسال در بورس و فرابورس

این ارزش به شرکت ها کمک می کند، تا محصولات و خدمات جدید را معرفی کنند. مصرف کنندگان به برندهایی که می شناسند و به آنها اعتماد دارند، وفادار می مانند. این باعث می‌شود که آنها هنگام عرضه محصولات جدید، با وجود گران تر بودن هم بیشتر خرج کنند.

اپل یک نمونه کلاسیک است. این شرکت یک پایگاه مشتری بسیار وفادار ایجاد کرد که مایل است به دلیل وفاداری آنها به برند، از برچسب قیمت بالاتر مربوط به iMac، MacBook، iPad یا iPhone چشم پوشی کند. مشتریان آن از جایگزینی گجت‌های اپل موجود خود با گجت‌های جدید اپل در هنگام عرضه آن‌ها دریغ نمی‌کنند.

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی

  • یک نسخه کپی از کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • ارائه جواز کسب و یا هر نوع مجوز فعالیتی که دارید
  • ارائه کپی از کارت بازرگانی
  • تصویر ۱۰*۱۰ از لوگوی خود

مراحل ثبت برند

برای فعالیت در هر زمینه ای اعم از تجاری، تولیدی و یا خدماتی اولین و مهمترین اقدام ثبت علامت تجاری یا برند است. صاحبان مشاغل به واسطه نام تجاری که برای محصولات خود انتخاب کرده اند، توسط مشتریان شناسایی می شوند.

نام تجاری می تواند وجه تمایز خدمات و محصولات شما از رقیبانتان باشد. مشتریان شما با دیدن و شنیدن این نام تجاری ویژگی ها و خصوصیات محصولات شما را به خاطر خواهند آورد. به واسطه نام تجاری، شما در بازارهای ملی و جهانی شناسایی خواهید شد.

قبل از اینکه اقدام به ثبت برند کنید، بهتر است که در ارتباط با مدارک و مجوزهای لازم اطلاعات کسب کنید. همچنین لازم است بدانید، که انجام اینکار نیاز به صرف چه مقدار زمان و هزینه دارد. حال با دانستن این موارد می توانید تصمیم به ثبت برند بگیرید.

لیست کامل مراحل ثبت برند عبارتند از:

  1. انتخاب نام
  2. استعلام موجود بودن آن نام
  3. تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
  4. ثبت اظهار نامه در سایت اداره مالکیت
  5. پرداخت هزینه
  6. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
  7. مراجعه به اداره مالیات
  8. پرداخت هزینه ثبت برند
  9. پرداخت هزینه نوبت دوم روزنامه رسمی

در ادامه می خواهیم مراحل ثبت برند را بصورت ساده توضیح دهیم و به شما کمک کنیم تا بصورت مرحله به مرحله با نحوه انجام آن آشنا شوید.

مرحله 1) برای برند خود یک نام انتخاب کنید

اگر در حال حاضر یک نام دارید که با آن فعالیت می کنید، بهتر است همان را ثبت کنید و به مراحل بعدی بروید. اما در غیر این صورت باید یک نام تجاری را برای خود انتخاب کنید.

در زمان انتخاب نام توجه داشته باشید که این نام نباید تکراری باشد و از طرف دیگر قابلیت ثبت را داشته باشد.

مرحله 2) استعلام نام برند قبل از ثبت

برای اینکه مطمئن شوید که دیگر شرکت ها، نام انتخابی شما را از قبل ثبت نکرده اند، باید از آن استعلام بگیرید. انجام این کار از هدر رفتن زمان و هزینه شما جلوگیری کرده و شما را از تشابه نام برندتان با دیگر برندها مطلع خواهد ساخت.

مرتبط:   کولاک برف در زنجان جاده ها را بست + عکس

برای استعلام گرفتن از نام برند قبل از ثبت آن، می توانید از وب سایت هایی آنلاینی که برای اینکار طراحی شده اند، کمک بگیرید.

مرحله 3) تهیه مدارک مورد نیاز

بعد از تهیه مدارک باید از آن ها اسکن بگیرید تا بتوانید در زمان ثبت نام در سایت اداره مالکیت بارگذاری کنید. با این وجود بعد از اینکه برند شما در سایت مورد تایید اولیه گرفت، باید اصل مدارک را نیز به اداره ثبت تحویل دهید.

مرحله 4) در سایت اداره مالکیت اظهارنامه ثبت کنید

پروسه ثبت برند تجاری بعد از آماده کردن مدارک و وارد شدن به سایت مالکیت معنوی شروع می شود. بعد از اینکه وارد قسمت ثبت نام شدید، لازم است که مشخصات اولیه خود را وارد کنید.

بعد از تکمیل ثبت نام اولیه، از سایت یک برگه دریافت می کنید. شما باید جهت تایید حساب کاربری در سایت مالکیت معنوی، همراه با این برگه به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه کنید.

بعد از گرفتن گواهی امضا از دفترخانه آن را در سایت بارگذاری کنید، تا بتوانید نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنید.

بعد از اینکه حساب کاربری شما تایید شد، به قسمت ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید و مدارک لازم از جمله کپی شناسنامه، کارت ملی، جواز فعالیت، تصویر برند در سایز 6*6 سانتی متر بارگذاری کنید. در صورت اینکه برند شما لاتین است، لازم است که کارت بازرگانی خود را نیز بارگذاری کنید.

بعد از بررسی اظهارنامه شما توسط کارشناسان مربوطه، برای شما پیامک تایید ارسال می شود. به دلیل ازدیاد پرونده های ارسالی، ممکن است زمان بررسی پرونده شما 10 الی 30 روز طول بکشد.

مرحله 5) پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت

قبل از اینکه پرونده شما وارد مرحله بررسی شود، لازم است که هزینه مرتبط با ثبت اظهارنامه را در سایت پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه، اظهارنامه شما ثبت شده و روال بررسی پرونده شما شروع می شود.

شما باید در این مرحله یک فرم اطلاعات کاربری را از سایت دریافت کنید. در صورت مراجعه مجدد شما به سایت مالکیت معنوی، اطلاعات این فرم برای دریافت نام کاربری و رمز عبور لازم است.

مرحله 6) چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی 

بعد از بررسی شدن اظهارنامه شما و بلامانع بودن ثبت برند، از شما هزینه ای بابت آگهی نوبت اول روزنامه رسمی دریافت می شود. ممکن است یک هفته طول بکشد تا آگهی در روزنامه رسمی چاپ شده و به آدرس شما ارسال شود.

چاپ آگهی در روزنامه رسمی به این دلیل انجام می شود که در صورت لزوم، اشخاص حقیقی یا حقوقی بتوانند اعتراض خود را نسبت به ثبت برند شما اعلام کنند.

مرتبط:   نمایندگی تراست همدان ⚡️ خرید اسپلیت و کولرگازی از دفتر مرکزی

در صورتی که با گذشت یک ماه هیچگونه اعتراضی صورت نگرفت، می توانید بعد از پرداخت هزینه، ثبت برند خود را قطعی کنید.

مرحله 7) مراجعه به اداره مالیات

بعد از گذشت یکماه از چاپ آگهی شما در روزنامه رسمی (در صورت عدم اعتراض اشخاص)، اظهار نامه شما توسط کارشناسان مربوطه تایید می شود. بعد از اینکه پیامک اطلاع رسانی را دریافت کردید، لازم است که به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و برای تشکیل پرونده اقدام کنید. ضمن اینکه باید اصل مدارک آپلود شده در سایت ثبت اظهارنامه را همراه داشته باشید.

مرحله 8) پرداخت هزینه ثبت برند

بعد از تحویل اصل مدارک، نوبت به پرداخت هزینه ثبت در سایت برند می رسد. هزینه ثبت برند حقیقی 120 هزار تومان و برند حقوقی 240 هزار تومان است. اگر شما قصد ثبت برند را برای بیش از یک طبقه را داشته باشید، لازم است که به ازای هر طبقه یک مبلغ اضافه را نیز بپردازید.

مرحله 9) پرداخت هزینه نوبت دوم روزنامه رسمی

با گذراندن مراحل قبل، شما می توانید برند را به نام خود به ثبت برسانید. بعد از ثبت برند لازم است، که آن را به اطلاع عموم برسانید. بنابراین جهت چاپ آگهی ثبت رسمی علامت تجاری، برای دومین بار هزینه پرداخت خواهید کرد.

در آگهی چاپ شده اعلام می شود که، برند مورد نظر در طبقه فلان به نام شما ثبت شده است.

برند چیست؟

برند نام تجاری محصول یا خدماتی است، که دارای هویت منحصر به فرد بوده و آن را از سایرین متمایز می کند. مصرف کننده نام محصول، برچسب و بسته بندی را با ویژگی های خاصی مانند ارزش، کیفیت یا سلیقه مرتبط می کند.

وقتی کلمه “برند” را می شنویم، بیشتر ما به یک لوگو، یک شعار یا یک علامت قابل شناسایی فکر می کنیم. اما این تنها بخشی از تعریف برند است. اصطلاح برند در واقع یک مفهوم بازاریابی است که به افراد کمک می کند  تا یک محصول را بشناسند و بجای دیگر رقبا به سراغ آن بروند.

برند مجموعه ای است از نحوه درک یک محصول یا کسب و کار توسط افرادی که آن را تجربه می کنند، از جمله مشتریان، سرمایه گذاران، کارمندان، رسانه ها و غیره. برندسازی فرآیند شکل دادن به این ادراکات است.

جمع بندی

ثبت برند اولین اقدام برای شروع یک کسب و کار و فعالیت بصورت حرفه ای و تخصصی است. در این مقاله به بررسی مراحل ثبت برند پرداختیم و مواردی که باید انجام شود را بیان کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا