وبلاگ

ثبت شرکت چیست؟ مراحل ثبت شرکت بصورت گام به گام

ثبت شرکت یکی از کارهای ضروری برای رشد کسب کار و وسعت بخشیدن به آن است. یک شرکت بواسطه شراکت چند نفر به عنوان موسس و یا سهامدار تشکیل می‌شود. این افراد برای رسیدن به اهداف مشترک، با یکدیگر قرارداد بسته و به فعالیت می‌پردازند. در ایرانیجو شما را با مزایای ثبت شرکت و مراحل آن آشنا کنیم.

چرا به ثبت شرکت نیاز داریم؟

در صورت عدم ثبت شرکت، مشکلات متعددی برای صاحبان و سهامداران بوجود خواهد آمد، که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. فعالیت‌های شرکت ثبت نشده به نوعی قانونی نبوده و ممکن است باعث عدم اعتماد شرکت‌های همکار و مشتریان به شما شود.

برای اینکه فعالیت‌های شما در چهار چوب قانون صورت بگیرد و امکان حضور در مناقصه ها و مزایده ها را داشته باشید، حتما باید مجموعه خود را ثبت کنید. در حقیقت ثبت شرکت برای استفاده از منافع مالی و اجتماعی شما ضروری است.

با ثبت کمپانی خود از امتیازات قانونی و برخی معافیت های مالیاتی برخوردار می شوید. همچنین این امکان وجود دارد که با عدم ثبت شرکت شرکای تجاری شما از پذیرش مسئولیت ها شانه خالی کنند.

شما می توانید با ثبت کردن شرکت مسئولیت ها و تعهدات قانونی اعضا را مشخص کنید. با انجام این کار در صورتی که یکی از اعضا از قوانین مورد نظر تخطی کند، سایر اعضا قادر به پیگیری از مجامع قانونی خواهند بود. شما همچنین می توانید درصد سهم و مشارکت اعضای شرکت را نیز ثبت کنید.

برای دریافت نمایندگی از مجموعه های داخل و خارجی، شما می بایست شرکت خود را به ثبت برسانید. در غیر این صورت شما قادر نیستید که،  به واسطه اعطا نمایندگی و یا جذب نمایندگی شرکت خود را توسعه دهید.

مزایای ثبت شرکت

مهمترین مزیت ثبت کمپانی قانونی شدن، فعالیت های اجرائی، حقوقی و مالی شماست. زمانی که شما شرکت خود را ثبت میکنید، یک کد کارگاهی دریافت می کنید. به واسطه این کد شما قادر خواهید بود، که پرسنل خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در آورید.

مشتریان به شرکت ثبت شده، اعتماد بیشتری دارند و با اطمینان خاطر محصولات یا خدمات شما را به صورت آنلاین خریداری می کنند. همچنین در صورت ثبت شرکت شما می توانید در سطح ملی و بین المللی دارای شهرت شده و رشد چشمگیری داشته باشید.

مرتبط:   حقوق اداره کار 1403، حداقل دستمزد وزارت کار✔️ جدول پایه حقوق کارگران 1403

سایر مزایای ثبت شرکت شامل موارد زیر است:

  • نظم بخشیدن به فعالیت ها و سر و سامان گرفتن کارها
  • جلب اعتماد افراد، دولت و نهادها و تمایل آنها به همکاری با شما
  • قانونی شدن فعالیت های شرکت
  • امکان حضور یافتن در مزایدات و مناقصات شرکت های دیگر
  • امکان دریافت و اعطای نمایندگی
  • امکان استفاده از وام و تسهیلات بانکی
  • ایجاد سوابق شرکت
  • جلوگیری از اختلاف شرکای بر سر تقسیم سود
  • افزایش اعتبار شرکت و گرفتن امتیاز و مجوز از نهاد های دولتی
  • عقد قرارداد میان اعضای شرکت و مطلع شدن آن ها از اساسنامه 
  • امکان اخذ کارت بازرگانی برای ورود به عرصه تجارت خارجی

معایب ثبت شرکت

درست است که ثبت شرکت مزایای زیادی برای اعضای آن دارد، اما معایبی را نیز به همراه خواهد داشت. برخی از معایب ثبت شرکت شامل موارد زیر است:

  1. بعد از ثبت شرکت موظف خواهید شد که صورت سالیانه دفاتر مالیاتی را تکمیل کرده و به اداره مالیات تحویل دهید.
  2. یکی دیگر از معایب مهم ثبت شرکت اینست که باید طبق قانون حقوق پرسنل خود را پرداخته و نسبت به بیمه آن ها اقدام کنید.
  3. شرکتی که به ثبت رسیده باید برای فعالیت های مهم خود، اقامتگاه مشخصی داشته باشد. که این امر هزینه مضاعفی را به موسسین شرکت وارد می کند. 
  4. در صورتی که قصد ثبت شرکت را داشته باشید، موظف به تامین حداقل سرمایه اولیه مقرر شده توسط قانون خواهید بود.
  5. شما بعد از ثبت شرکت خود، موظف به پرداخت سالیانه مالیات می شوید. این مالیات که هر سال نرخ متفاوتی دارد، باید در موعد مقرر پرداخت شود.

مراحل ثبت شرکت

فرایند ثبت شرکت مانند سایر کارهای اداری، به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. در گذشته برای ثبت شرکت می بایست به صورت حضوری، به سازمان ثبت مراجعه می کردید.

اما امروزه پیشرفت تکنولوژی به این روند سرعت بخشیده است و شما می توانید با استفاده از سامانه ثبت شرکت ها اقدام به ثبت شرکت خود نمایید. با این حال راه حل ساده تری نیز وجود دارد و آن هم سپردن این کار به یکی از موسسات حقوقی است.

در ادامه می خواهیم مراحل ثبت شرکت را به صورت ساده و در هفت مرحله به شما آموزش دهیم. پس اگر شما نیز قصد دارید که شرکت خود را ثبت کنید. این مراحل را دنبال کنید.

مرتبط:   نمایندگی صبا باتری شیراز ⭐ [گارانتی تا 15 ماه] باطری دولتی شیراز

مرحله 1)  انتخاب نوع شرکت

در این مرحله باید نوع شرکت را انتخاب کنید و با توجه به آن شرکاء و اعضای شرکت را نیز مشخص کنید.

به عنوان مثال اگر شرکت ما نیاز به شرکت در مناقصات داشته باشد باید نوع سهامی خاص را انتخاب کنیم. در شرکت سهامی خاص تعداد اعضای شرکت باید 3 نفر باشد و به 2 نفر بازرس نیز نیاز است.

اما در صورتی که اعضای شما 2 نفر باشد، باید شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کنید. در انتخاب این مرحله باید نهایت دقت را داشته باشید و حتی الامکان با کارشناسان حقوقی مشورت کنید.

مرحله 2) انتخاب نام شرکت

قدم بعدی انتخاب نام شرکت است، که این انتخاب نیز قلق های مرتبط به خود را دارد. برای اینکه نام شرکت از طرف اداره ثبت شرکت ها تایید شود، باید دارای حداقل 3 سیلاب با ریشه های فارسی باشد.

نام شرکت از نام تجاری و برند شما متمایز است و قادر به حمایت معنوی از  محصولات و خدمات شما نیست. برای اینکه حقوق کپی رایت نام تجاری شما حفظ شود، لازم است که برای ثبت برند اقدام کنید. ما قبلا در یک مقاله جداگانه، در ارتباط با آن توضیح دادیم.

مرحله 3 ) موضوع فعالیت شرکت و مشخصات آن

در این مرحله باید برخی جزئیات شرکت مانند آدرس، سمت اعضا و موضوع فعالیت شرکت مشخص شود. موضوع فعالیت شرکت نیز یکی از موارد مهم است، که برای انتخاب آن نیاز است با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

موضوع فعالیت شرکت، حد مجاز را برای فعالیت شرکت را تعیین می کند. در صورتی در آینده قصد دارید در سایر پتانسیل های شرکت رشد کنید، باید موضوعات مربوطه را نیز در اساسنامه شرکت بیاورید.

مرحله 4)  ثبت اطلاعات در سامانه آنلاین ثبت شرکتها

بعد از اینکه جزئیات شرکت به صورت تمام و کمال مشخص شد، لازم است که اطلاعات شناسایی اعضای شرکت را، در سامانه ثبت شرکت ها وارد کنیم. برای درج این اطلاعات، به تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضا نیاز داریم.

بعد از درج اطلاعات لازم است که برای تایید کارشناسان منتظر بمانیم. در مرحله بعدی نام شرکت را انتخاب کرده و مشخصات اوراق اصلی شرکت را وارد می کنیم. در ادامه آگهی پیش نویس ثبتی را دریافت می کنیم.

مرتبط:   خیابان منصور تهران : آشنایی با خیابان منصور یا رضایی در تهران

مرحله 5 ) تنظیم اوراق شرکت

قدم پنجم تنظیم موارد فوق در اوراق اصلی شرکت از جمله اساسنامه، شرکتنامه و اظهارنامه است. در صورتی که این اوراق طبق اصول اداره ثبت شرکت ها تنظیم نشود، ممکن است روند ثبت شرکت را دچار مشکل کند.

بنابراین توصیه می کنیم که برای تهیه و تنظیم اوراق طبق قاعده استاندارد، با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید. تمامی اوراق تنظیم شده باید در 2 نسخه به امضای اعضای شرکت برسد. یکی از نسخه ها در باید در نزد موسسین شرکت و دیگری در اداره ثبت شرکت ها بماند.

مرحله 6) ارسال مدارک به اداره ثبت

بعد از اینکه اوراق ثبتی تهیه و تنظیم شد و آگهی پیش نویس ثبتی را از سامانه دریافت کردید، نوبت به ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها می رسد.

مدارک مورد نیاز بسته به نوع شرکت مورد انتخاب شما، متفاوت است. که برای اطلاع یافتن از آن ها، می توان از موسسات ثبت شرکت کمک بگیرید. تمامی مدارک مورد نیاز را با پاکت و پوشه مخصوص که از دفاتر پستی تهیه کرده اید، به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید و منتظر تایید از طرف آن ها بمانید.

مرحله 7) دریافت آگهی

بعد از تایید شدن مدارک و مشخصات ثبت شده شما در سامانه اداره ثبت شرکت ها، پیامی از طرف این شرکت مبنی بر ثبت شدن شرکت شما به دستتان خواهد رسید. البته برای مطلع شدن از این موضوع لازم است، که به طور مرتب روند ثبت شرکت خود را از طریق سامانه پیگیری کنید.

در این مرحله لازم است که توسط وکیل خود، آگهی تاسیس شرکت را از اداره ثبت شرکت ها دریافت کنید. همچنین می توانید برای پرداخت هزینه های ثبتی خود به اداره ثبت مراجعه کنید و یا اینکار را نیز به وکیل خود بسپارید.

کلام آخر

در صورت اقدام نکردن برای ثبت شرکت، فعالیت شما رسمی نخواهد بود و مراجع ذیصلاح می‌توانند جلوی فعالیت شما را بگیرند. برای اینکه کسی نتواند از نام شرکت شما و محصولاتتان سو استفاده کند، علاوه بر ثبت شرکت، ثبت برند نیز لازم است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا