جدیدترین الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی و سئو در 2023 ✔️ لیست کامل
الگوریتم های گوگل مجموعه ای از فرمول ها و قوانین پیچیده ریاضی هستند که ارتباط و کیفیت یک صفحه وب یا وب سایت را بر اساس پرس و جوی جستجوی کاربر تعیین می کنند. این الگوریتم ها توسط موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی صفحات وب و تعیین ترتیب ظاهر شدن آنها در نتایج جستجو استفاده می شود. در ایرانیجو به معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل می پردازیم.
وظیفه الگوریتم های گوگل چیست؟
در سالهای اخیر بازار سئو به شدت داغ شده است و تمامی سایت ها تلاش دارند تا به نتایج بالاتر گوگل در سرپ دست پیدا کنند، از این رو آشنایی با الگوریتم های گوگل برای یک متخصص سئو کمک زیادی به درک بهتر مسیری که باید طی کند را میدهد.
الگوریتم های گوگل طیف وسیعی از عوامل را در نظر می گیرند، از جمله:
- کیفیت و ارتباط محتوا،
- ساختار و سازمان وب سایت،
- تعداد و کیفیت بک لینک ها
- تجربه کاربری
- و بسیاری موارد دیگر.
گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را برای بهبود نتایج جستجو و مبارزه با هرزنامه ها و محتوای کم کیفیت به روز می کند. بسیاری از این بهروزرسانیها تغییرات و تنظیمات جزئی هستند، اما برخی بهروزرسانیهای اصلی هستند که میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر رتبهبندی وبسایت و نتایج جستجو داشته باشند.
آشنایی و درک الگوریتم های گوگل به یک سئوکار کمک میکند تا بتواند رتبه بهتر و ترافیک بیشتری بدست آورد. با این حال، از آنجایی که الگوریتمها پیچیده هستند و دائماً در حال تغییر هستند، بهروز ماندن با آخرین تغییرات و بهترین شیوهها میتواند یک چالش باشد.
مهم ترین الگوریتم های گوگل از ابتدا تا کنون
در اینجا لیستی جامع از برخی از الگوریتم های اصلی گوگل به همراه تاریخ انتشار آنها آمده است:
- پیج رنک(PageRank) در سال 1996 منتشر شد: این الگوریتم بر اساس تعدا بک لینکهای هر سایت و هر صفحه آن را رتبه بندی میکرد.
- الگوریتم بوستون (Boston) در سال 2003 منتشر شد: این الگوریتم نرخ ایندکسینگ گوگل را بهبود بخشید و سر آغاز گوگل دنس بود.
- آپدیت کاساندرا (Cassandra) گوگل در آوریل 2003: در این بروزرسانی تیم هرزنامه گوگل، اقداماتی را علیه محتوای پنهان و مخفی انجام داد.
- فلوریدا (Florida) در سال 2003 منتشر شد
- الگوریتم Hilltop در سال 2003
- الگوریتم Brandy در سال 2004
- الگوریتم سندباکس (Sandbox) در سال 2004
- الگوریتم جاگر (Jagger ) در سال 2005
- الگوریتم بیگ ددی (Big Daddy) در سال 2005
- کافئین (Caffeine) در سال 2009 منتشر شد
- پاندا (Panda) در سال 2011 منتشر شد
- الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) در سال 2011
- ونیز (Venice) در سال 2012
- پنگوئن (Penguin) در سال 2012
- نمودار دانش (Knowledge Graph) در سال 2012
- الگوریتم دزد دریایی (Pirate) در سال 2012
- الگوریتم Exact Match Domain (EMD) – در سال 2012
- الگوریتم Top Heavy – در سال 2012
- الگوریتم Page Layout در سال 2012
- مرغ مگس خوار (Hummingbird) در سال 2013
- الگوریتم Payday – در سال 2013
- الگوریتم گوره خر (Zebra) در سال 2013
- کبوتر (Pigeon) در سال 2014 منتشر شد
- موبایل گدون (MobileGeddon) در سال 2015
- رنک برین (RankBrain) در سال 2015
- موش کور (Possum) در سال 2016
- فرد (Fred) در سال 2017 منتشر شد
- الگوریتم شاهین گوگل (Hawk) در سال 2017
- تطبیق عصبی (Neural Matching) در سال 2018
- الگوریتم موبایل فرست (Mobile-First Index) در سال 2018
- الگوریتم موبایل اسپید (Mobile Speed) سال 2018
- مدیک (Medic) در سال 2018
- برت (BERT) در سال 2019
- BERT 2.0 – در سال 2019
- Page Experience – در سال 2021
شایان ذکر است که گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را به روز می کند و الگوریتم های جدیدی را برای بهبود نتایج جستجو و مبارزه با هرزنامه ها منتشر می کند.
برخی از بروزرسانی های دیگر گوگل
در اینجا برخی از الگوریتم های اضافی گوگل که در طول سال ها منتشر شده اند آورده شده است:
- مقالات عمیق – منتشر شده در سال 2013
- نویسندگی – در سال 2013 منتشر شد
- به روز رسانی HTTPS/SSL – در سال 2014 منتشر شد
- Phantom – در سال 2015 منتشر شد
- به روز رسانی مناسب برای موبایل – در سال 2015 منتشر شد
- بهروزرسانی Intrusive Interstitials – در سال 2017 منتشر شد
- به روز رسانی طول قطعه (Snippet Length Update) در سال 2018 منتشر شد
- Mobile-first Indexing – در سال 2018 منتشر شد
- Maverick – در سال 2019 منتشر شد
- به روز رسانی تنوع سایت (Site Diversity Update) در سال 2019 منتشر شد
- به روز رسانی هسته ژانویه 2020 – در سال 2020 منتشر شد
- به روز رسانی هسته مه 2020 – در سال 2020 منتشر شد
- بهروزرسانی هسته دسامبر 2020 – در سال 2020 منتشر شد
همانطور که قبلا ذکر شد، این لیست برخی از به روز رسانی های مهم منتشر شده توسط گوگل در سال های اخیر است. به روز رسانی های الگوریتم گوگل با هدف بهبود کیفیت نتایج جستجو، ارائه مرتبط ترین و قابل اعتماد ترین اطلاعات ممکن به کاربران انجام می شود.