کلمه کلیدی چیست؟ نقش کیورد در سئو گوگل؛ انواع Keyword به زبان ساده
کیورد (Keyword) یا اصطلاحا کلمه کلیدی (که به آن کلیدواژه کانونی نیز گفته میشود) یکی از ارکان مهم و اولیه در سئو است که تاثیر بسیار مهمی در موفقیت یا شکست شما دارد. امروز عبارت کلیدی و درک نیت کاربر از عبارتی که سرچ میکند از نظر گوگل بسیار مهم شده است. در این مقاله از ایرانیجو به بررسی کلمه کلیدی و درک تاثیر عبارت کلیدی در سئو می پردازیم.
کلمه کلیدی در سئو
اگر با سئو تازه آشنا شده اید و نمیدانید که کلمه کلیدی چیست؟ یا چه تاثیر دارد و اصلا منظور از عبارت کلیدی یا کیورد چیست؟ حتما این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.
کلمه کلیدی یا کیورد (Keyword): عبارتی است که مخاطبان بالقوه در موتور جستجو سرچ میکنند، تا اطلاعات، محصولات یا خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند. به زبان ساده کلمه کلیدی؛ عبارتی است که کاربر در گوگل سرچ میکند تا به هدف خودش برسد.
کلید واژه کانونی چیست؟
اگر با وردپرس کار کرده باشید حتما عبارت کلید واژه کانونی یا Focus Keyword را دیده اید. منظور از کلید واژه کانونی بهترین عبارتی است که محتوای صفحه و مقاله شما را توصیف میکند. انتخاب درست کلمه کلیدی بسیار مهم است و روزبروز نیز بر اهمیت آن افزوده میشود.
فهم گوگل از کلمه کلیدی
پیش تر که گوگل مثل امروز هوشمند و قدرتمند نبود، برای درک کلمه کلیدی از تگ keyword استفاده میکرد. یعنی یک کد html که در صفحه سایت قرار میگرفت و در آن عبارت کلیدی درج شده بود. کدی شبیه به زیر:
<meta name=”keywords” content=”کلمه کلیدی”>
اما امروزه کل محتوای صفحه را درک میکند و متناسب با آنچه در صفحه درج شده است، و منتاسب با نیت کاربر از سرچ کلمات کلیدی ای که یک صفحه میتواند رتبه بگیرد را هوشمندانه مشخص میکند.
کلمه کلیدی چیست؟
برای درک بهتر اینکه کلمه کلیدی چیست با یک مثال کار را ادامه میدهیم. فرض کنید شما قصد خرید گوشی موبایل را دارید. در مرحله اول شما یکی از کلمات زیر را سرچ میکنید:
- بهترین گوشی موبایل
- قیمت گوشی
- قیمت موبایل
- خرید گوشی موبایل
اما اگر شما برند خاصی مد نظرتان باشد بعنوان مثال قصد خرید گوشی سامسونگ داشته باشید، یکی از عبارات زیر را سرچ میکنید:
- قیمت گوشی موبایل سامسونگ
- خرید گوشی سامسونگ
- قیمت روز گوشی samsung
هر یک از این عبارات را در اصطلاح کلمه کلیدی میگوییم. چرا که کلماتی هستند که شما برای رسیدن به هدف خود در گوگل سرچ کرده اید.
اگر عبارات اول را سرچ کنید، متوجه میشوید که یک سری توضیحات برای شما نمایش داده میشود. اما اگر عبارات دوم را سرچ کنید یک تعداد سایت فروشگاهی به شما نمایش داده میشود. اما چرا؟
چونکه اینتنت یا هدف شما از عبارات سرچ شده را گوگل درک میکند و متناسب با آن نتایج را برای شما تغییر میدهد.
بنابراین با توجه به هدفی که کاربر دارد میتوان کلمات کلیدی را دسته بندی کرد.
انواع کلمات کلیدی با توجه به هدف سرچ
با در نظر گرفتن نیت کاربر از سرچ میتوان کلمه کلیدی را به 4 دسته کلی تقسیم بندی کرد:
- کلمات اطلاعاتی یا Informational
- عبارات راهبری یا Navigational
- کلمات تجاری یا Commercial
- عبارات مرتبط با خرید یا Transactional
این نوع دسته بندی بر اساس نیت کاربر است.
کلمات اطلاعاتی یا Informational Keywords
کاربر زمانی که این کلمات را سرچ میکند به دنبال جمع آوری اطلاعات است. مثلا اگر عبارت چگونه سئوکار شویم؟ را سرچ کنید به دنبال اطلاعاتی هستید که به شما کمک کند بتوانید وارد دنیای سئو شوید.
هدف از کلمات Informational کسب اطلاعات در ارتباط با عبارت جستجو شده است.
عبارات راهبری یا Navigational
در این مدل از کلمات کاربر قصد پیدا کردن یک محل،برند، سایت یا شخص خاص را دارد. بعنوان مثال اگر سرچ کنید خرید گوشی از دیجی کالا، قصد شما این است که به سایت دیجیکالا بروید و گوگل نیز صفحه موبایل دیجیکالا را به شما نمایش میدهد.
یا بعنوان مثال اگر سرچ کنید فیسبوک، هدف شما ورود به سایت فیسبوک است. به این کلمات نویگیشنال یا Navigational یا راهبری گفته میشود.
کلمات تجاری یا Commercial
هدف کاربر از سرچ کردن این نوع کلمات، تحقیقات بازار است. بعنوان مثال شما اگر سرچ کنید بهترین دوره سئو، احتمالا قصد خرید یک دوره یادگیری سئو را دارید ولی میخوهید متوجه شوید که چه دوره ای را تهیه کنید بهتر است.
به این نوع از کلمات که کاربر قصد خرید کالا، یا خدمتی را دارد اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته است کامرشیال یا Commercial گفته میشود.
عبارات مرتبط با خرید یا Transactional
عباراتی هستند که کاربر سرچ میکند و قصد خرید یک چیز خاص را دارد. در این عبارات هدف خرید است و کاربر تصمیم خود را گرفته است و تحقیقات خود را انجام داده است.
بعنوان مثال: خرید گوشی سامسونگ a21
در این عبارات احتمال اینکه یک خرید یا تراکنش انجام شود بسیار بالاست.
در حالت کلی کلمات Navigational گزینه های مناسبی برای اینکه آنها را سئو کنید نیستند. و کلمات Informational ساده ترین کلمات کلیدی برای سئو هستند. همچنین کلمات Transactional پررقابت ترین و سخت ترین کلمات کلیدی در هر حوزه کاری به شمار میروند.
کلام آخر
عبارت کلیدی (Keyword) یا کلمه کلیدی، یک یا چند واژه است که کاربر آن را سرچ میکند تا به اطلاعات مورد نظری که هدفش است دست پیدا کند. بنابراین درک هدف کاربر از سرچ در تعیین درست کلمات کلیدی بسیار مهم است.