بهینه سازی سایت یا سئو که به آن SEO نیز گفته میشود، مجموعه ای از کارهایی است که در داخل وب سایت، و بیرون از سایت باید انجام دهیم؛ تا از نظر موتورهای جستجو {مثلا گوگل} سایت ما شرایط لازم برای نمایش در رتبه های بالای نتایج را بدست آورد. در ایرانیجو به پاسخ این پرسش مهم که سئو چیست و چه کاربردی دارد می پردازیم.
معنی سئو چیست؟
واژه سئو از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است که به معنی “بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو” است. مخفف آن یعنی اس ای او (SEO) در زبان فارسی اصطلاح سئو را شکل داده است.
در پاسخ این سوال که سئو سایت چیست؟ به زبان ساده میتوان گفت که به مجموعه کارهایی که در داخل سایت شما صورت میگیرد؛ بعلاوه کارهایی که در سایت های دیگر برای معرفی سایت شما انجام میشود اصطلاحا سئو گفته میشود.
سئو چیست؟ SEO در دو بخش خلاصه میشود؛ سئوی داخلی و خارجی. به کارهایی که بصورت مستمر، تدریجی و هدفمند در داخل سایت انجام میشود؛ سئوی داخلی (ON PAGE SEO) گفته میشود، که شامل استراتژی تولید محتوا، زمان بندی انتشار محتوا، چیدن پیلار وکلاستر است. به فعالیتهایی که در بیرون Site برای معرفی وب سایت بصورت طبیعی انجام میگردد سئوی خارجی (OFF PAGE SEO) گفته میشود؛ که شامل برندینگ، رپورتاژ آگهی و لینک سازی است.
در جمله بالا، اندکی از اصطلاحات بیشماری که در تعریف سئو سایت چیست؟ باید به آنها پرداخته شود را مشاهده کردید. همانطور که متوجه شدید؛ برای آشنایی با سئو نیاز است که با اصطلاحات سئو و تعریف آنها نیز آشنا شوید. که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
شماره تماس: 09222923264
مشاوره تخصصی سئو و طراحی سایت
سئو به زبان ساده
امروزه همه ما برای یافتن کالا، خدمات و یا پیدا کردن پاسخ سوالات و گرفتن اطلاعات در گوگل سرچ میکنیم، و وارد سایتهایی که در بالای نتایج گوگل هستند میشویم. اما آیا فکر کرده اید که چرا این سایت ها بالاتر از بقیه قرار گرفته اند؟؟
گوگل برای اینکه بهترین سایت ها را به ما نمایش دهد؛ بر اساس روشهای مختلف و پیچیده و با بکارگیری هوش مصنوعی و تحلیل سایت و تحیل رفتار کاربران، همه سایت ها را ارزیابی میکند و تصمیم میگیرد که کدام سایت باید رتبه بالاتری داشته باشد.
پس کار مهمی که باید انجام دهیم، این است که بتوانیم سایت خود را جوری کارکنیم که گوگل و الگوریتم های آن به این نتیجه برسند که سایت ما برای مخاطب با ارزش است و در نتیجه ما را نیز جزو رتبه های بالا در نتایج بیاورد.
اما چطور میتوانیم اعتماد گوگل را بدست آوریم؟
هدف گوگل و سایر موتورهای جستجو، پاسخ به نیاز کاربرشان است. تا کاربرشان بتواند به آنها اعتماد کند. و برای رسیدن به این هدف، تمام تلاشش این است که سایتی را به کاربرش نشان دهد که نیاز او را برطرف سازد.
پس قدم اول برای رسیدن به رتبه های خوب در گوگل، درک این موضوع است که سایت ما باید به شکلی باشد که نیاز مخاطبی که از سمت google.com وارد سایت میشود را پاسخ دهد.
این که چطور نیاز مخاطب را بشناسیم و آن را پاسخ دهیم به فعالیتهایی در مرحله تحقیق کلمات کلیدی در سئو برمیگردد. که در ادامه بیشتر در خصوص آن صحبت میکنیم. همچنین مسائلی مانند UI و UX نیز بسیار مهم است.
اگر بخواهم بیشتر این موضوع را توضیح دهم ناچار به پرداختن به مباحث تخصصی تر هستم، که در ادامه مقاله به آنها ورود میکنیم.
چرا سئو اهمیت دارد؟
سوالی بسیار مهم و کلیدی که برای هر صاحب وب سایتی بوجود می آید این است که چرا سئو مهم است و چرا باید سایت خود را سئو کنم؟
در پاسخ به این سوال یک پرسش باید مطرح کنم و آن این است که هدف شما از طراحی سایت چیست؟ در دنیای دیجیتال امروزی، تمامی کسب و کارها آنلاین شده اند و هر نیازی را میتوان با یک جستجوی ساده در گوگل برطرف کرد. و من و شما و سایر مردم، روزانه برای رفع نیازهای مختلف مشغول گشتن در گوگل هستیم.
این برای صاحب یک محصول و یا کسب و کار یعنی یک فرصت بسیار بزرگ و ارزشمند، که میتواند با داشتن یک سایت خود را در معرض مخاطبان بیشماری که مشغول سرچ در گوگل هستند قرار دهد و آنها را جذب کرده و محصولات یا خدمات خود را به آنها عرضه کند و به سود خوبی نیز برسد.
در پاسخ به این سوال که اهمیت سئو چیست؟ به بیان ساده میتوان گفت: با SEO شما بر روی مخاطبی که به کالا یا خدمات شما نیاز دارد تمرکز میکنید، و بواسطه جذب مخاطبان از طریق سرچ های آنها در گوگل، شانس بالایی برای تبدیل آنها به مشتری و در نتیجه درامد زایی دارید. پس اهمیت SEO در جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر است.
با قرار گرفتن در رتبه های بالای google ، مشتریان زیادی روزانه وارد سایت شما میشوند، و اگر شما محصول یا خدمات مناسبی عرضه کنید، فروش و درآمد شما بالا میرود. و جذابیت سئو و ارزش آن زمانی قابل درک است که شما میزان درامد وب سایتهایی که در رتبه 1 هستند را بررسی کنید.
بازاریابی سئو چیست؟
احتمالا تا اینجا متوجه این موضوع شده است که هر کسب و کار برای رونق خود، باید در جایی که مشتری وجود دارد تبلیغات کند. در روش سنتی، کسب و کارها با روش های بازاریابی سنتی مانند پخش تراکت، زدن بنر در سطح شهر، تبلیغات تلویزیونی، ارسال پیامک و ایمیل و یا بازاریابی حضوری تلاش میکنند تا مشتری بیشتری جذب کنند. اما نکته مهم در همه این روشها چیست؟ تمامی این روشها به نوعی بازاریابی کور هستند، چرا که اکثر مخاطبانی که هدف تبلیغات قرار گرفته اند اصلا نیازی به آن محصول یا خدمات ندارند.
تمرکز بر روی مخاطب هدف در سئو
در روش بازاریابی سنتی، مثلا پخش تراکت یا تبلیغ تلویزیونی یا سایر روشها، درصد بالایی از مخاطبانی که تبلیغات را می بیند، اصلا توجهی به آن نمیکنند؛ چرا که اصلا نیازی به آن خدمت یا کالا ندارند.
اما در سئو و در بازاریابی دیجیتال که بخشی از آن بواسطه سئو انجام میشود، تمرکز بر روی مخاطبی است که نیاز به کالا یا خدمت مورد نظر دارد و بازاریابی هدفمند و موثر شکل میگیرد.
بازاریایی سئو به زبان ساده یعنی بکارگیری SEO برای جذب مشتری، یعنی جذب مشتریان بالقوه ای که در موتورهای جستجو، برای یافتن کالا یا خدمات مورد نظر خود در حال جستجو هستند.
کاربردهای سئو سایت یا اهداف سئو چیست؟
همانطور که گفتیم، با انجام سئو، سایت شما در نتایج گوگل به کاربران نمایش داده میشود، و در نتیجه شما بازار خود را گسترش میدهید و مشتریان بالقوه را جذب میکنید.
از مهمترین اهداف و کاربردهای سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- انجام برندینگ: با جذب مخاطب از طریق سئو، برند شما نیز شناخته میشود.
- گسترش بازار: با سئو میتوان سهم از بازار خود را افزایش داد.
- افزایش بازدید: با گرفتن رتبه در گوگل، مخاطب بیشتری به سایت شما مراجعه خواهند کرد.
- شناخت بازار: از طریق پاسخ نه نیازهای مشتری در سایت خود، و تحیل رفتار آنها میتوانید نیازهای دیگر مخاطب خود را نیز بفهمید و در پاسخ به آن نیازها، خدمات و کالا عرضه کنید.
- بازاریابی هدفمند: در فرایند سئو، تمرکز شما بر روی کلماتی است که مخاطب هدف برای شما می آورد.
- افزایش فروش: از طریق جذب مشتریان سرگردان در گوگل، درامد خود را بالا می برید.
قوانین سئو چیست؟
وقتی از سئو صحبت میکنیم منظور ما از موتور جستجو، بیشتر گوگل است چرا که اکثر کاربران از گوگل استفاده میکنند. بنابراین در زمان صحبت از قوانین سئو نیز به بررسی این قوانین در گوگل می پردازیم.
قوانین سئو به زبان ساده، الگوریتم هایی هستند که بر اساس آنها سایت ها امتیاز دهی میشوند و گوگل بر اساس امتیاز هر سایت آنها را رتبه بندی میکند.
تا حالا فکر کردین که چرا یک سایت بالاتر از سایتهای رقیبش هست؟ و اصلا چرا باید این سایت بالاتر باشه؟ متخصصین گوگل خیلی به این موضوع فکر کرده اند و برای پاسخ به آن الگوریتم ها مختلفی را نوشته اند که وظیفه آنها بررسی سایت، از ابعاد مختلف و امتیاز دهی به وب سایت ها بر اساس فاکتورهای مختلف است
برای درک درست اینکه قوانین سئو چیست؟ باید توجه کنیم که هدف گوگل، نمایش مناسب ترین و بهترین نتیجه به کاربری است که سرچی را انجام داده است. پس اگر صفحه وب سایت شما، برای یک کلمه خاص، بهترین و مناسب ترین جواب را به کاربر بدهد، بر اساس فاکتورها و قوانین سئو شما شایستگی رتبه 1 شدن را دارید.
علم یا دانش سئو چیست؟
منظور از علم سئو یا دانش سئو، آشنایی با قوانین و الگوریتم ها و فعالیت هایی است که منجر به رتبه گرفتن وب سایت در نتایج گوگل میشود. شما برای اینکه بتوانید سئو انجام دهید، ابتدا باید آشنایی خوبی با اصول سئو داشته باشید.
با دانستن الگوریتم ها و فاکتورهای مهم در سئو، شما علم سئو را دارید اما لزوما نمیتوانید در سئو موفق شوید، چرا که باید علم خود را در به مرحله انجام برسانید و تمامی دانسته های خود را بر روی وب سایت اعمال کنید.
اصطلاحات سئو برای آشنایی با SEO
اصطلاحات خیلی زیادی وجود دارد که در گام اول و در زمان آشنایی با سئو، نیازی نیست که ذهن شما درگیر همه آنها شود، و بهتر است ابتدا با فقط بر روی اصطلاحات مهم سئو تمرکز کنید؛ تا یادگیری بهتری داشته باشید.
مهمترین اصطلاحات سئو عبارتند از:
- سئوی تکنیکال Technical SEO: مرتبط با کرال و ایندکس شدن سایت
- سئوی داخلی On Page SEO: بهینه کردن صفحات سایت
- سئوی خارجی Off Page SEO: تبلیغ سایت از طریق فعالیت های OffPage
- موتور جستجو Search Engine: مانند گوگل، یاهو، بینگ
- قدمت دامنه Domain History: تعداد سالهای فعال بودن دامنه
- تاریخچه وب سایت Site History: سابقه فعالیت سایت و نوع فعالیت آن
- اعتبار سایت Site Authority: میزان معتبر بودن سایت از نظر گوگل
- سوشیال سیگنال Social Signal: لینک های دریافتی از شبکه های اجتماعی
- رپورتاژ آگهی Reportazh: درج خبر در خبرگزاری ها و سایت های معروف و پر مخاطب برای سایت شما
- لینک سازی داخلی Internal Link: لینک دادن صفحات داخل سایت به یکدیگر
- سئوی محتوا یا Content SEO: بهینه کردن محتوای صفحات
جمع بندی
در این مقاله از ایرانیجو به بررسی این پرسش پرداختم که سئو چیست؟ و چه کاربردی دارد. به بررسی اهداف سئو پرداختیم و همچنین تلاش کردیم به زبان ساده شما را با مفهوم SEO و برخی از اصطلاحات آن آشنا کنیم.
سلام ممنون بابت توضیحات مختصر و آموزندتون خسته نباشید