ایرانیجو : ایران را بشناسیمجستجو در ایران با ایرانی جو

استارت آپ چیست؟ بررسی مفهوم Start-up و انواع استارتاپ

استارت آپ چیست؟ کلمه استارت آپ کلمه ای قدیمی نیست و حدود یک یا دو دهه است که استفاده از این کلمه در ایران رواج پیدا کرده است. امروزه تعریف های متعددی از Startup ارائه شده که بیشتر آن ها نادرست هستند. متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از زمینه ها ی نامربوط از این واژه استفاده می‌شود. پس با ایرانیجو همراه باشید تا با معنی دقیق و مفهوم درستی از استارت آپ آشنا شوید.

استارت اپ چیست؟ بررسی استارت آپ
استارت اپ چیست؟ بررسی استارت آپ

استارت آپ به چه معناست؟

استارتاپ به کسب‌و‌کاری تازه و نوپایی گفته می‌شود که برای برطرف کردن نیاز مشخصی، راه حل های خلاقانه ارائه می‌دهد، این راه حل ها به سرعت آن نیاز را برطرف می‌کند و رشد می‌کند در نتیجه به درآمد می‌رسد.

این فعالیت ها اغلب پر ریسک هستند و یک فعالیت کارآفرینی به حساب می‌آیند که ممکن است با شکست همراه باشد.

یک استارت آپ چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور معمول استارت آپ‌ها دو مشخصه ی اساسی و مهم داند که عبارتند از: 

  • تکرار پذیری
  • مقیاس‌ پذیری
استارت آپ چیست؟
استارت آپ چیست؟

تکرار پذیری (Repeatable Business Model)

یک کسب‌و‌کار وقتی تکرار پذیر است که بتوان مدل درآمدی آن کسب و کار را بارها به طور مکرر انجام داد. بعد از هر تکرار این فرآیند، باید درآمد آن افزایش داشته باشد.

تکرار پذیری
تکرار پذیری استارت آپ

مثلا اگر استارت آپی محصول فیزیکی تولید می‌کند، باید بتواند آن محصول را به صورت انبوه نیز تولید کند و یا بتواند به کاربران زیادی خدمات این محصول را ارائه دهد.

مقیاس‌ پذیری (Scalable Business Model)

مقیاس پذیر بودن یک کسب و کار به این معناست که آن کسب و کار قادر به گسترش مدل درآمدی با افراش منابع مالی و یا نیرو های انسانی باشد. به معنای دیگر باید  قادر به ایجاد ارزش افزوده برای آن کسب و کار باشد.

مقیاس‌ پذیری
مقیاس‌ پذیری در استارت آپ

در صورتی که  یک کسب‌ و کار این دو ویژگی را داشته باشد می‌توان گفت که کسب و کاری سودآور و قابل رشد است.

برای اینکه بهتر مفهوم این دو ویژگی را درک کنید به این مثال توجه کنید.

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که تپسی را نشناسد. این تاکسی اینترنتی از آغاز شروع به کارش، هر دو ویژگی تکرارپذیری و مقیاس پذیری را در خود جای داده بود. یعنی می‌تواند خدماتش را به میلیون نفر ارائه دهد و همچنین کاربرانش بدون محدودیت افزایش می‌یابند که نشان دهنده تکرار پذیر این کسب و کار است.

همچنین تعداد رانندگانی که در این کسب و کار فعالیت می‌کنند نیز نیروی انسانی به شمار می‌روند و باعث افزایش ارزش افزوده و درآمد این کسب و کار می‌شوند. در نتیجه بدون اینکه شرکت هزینه ای کند رشد می‌کند. این فعالیت هم نشان دهنده مقیاس پذیر بودن کسب و کار است.

آیا استارت آپ‌ها حتما در زمینه‌ی تکنولوژی فعالیت می‌کند؟

در سال های اخیر اکثر استارت آپ ها در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات تشکیل شده اند. به همین دلیل اغلب اوقات در تعریف استارت آپ گفته می‌شود که، استارت آپ می‌بایست در زمینه فن آوری های نوین فعالیت داشته باشد. ولی در تعریف اصلی آن به این مسئله تاکید نشده است.

الزاما یک استارتاپ،  آنلاین نیست. ولی باید به این نکته توجه کرد که تجارت های الکترونیکی و کسب و کار های آنلاین بازار هدف بزرگتری دارند. در نتیجه فضای رشد در این کسب و کار ها بیشتر است.

بنیان‌ گذار استارت آپ  (Founder) کیست؟

به طور معمول کسی که یک کسب و کار را راه اندازی می‌کند، دوست ندارد که برای کسی کار کند ودوست دارد که مدیریت کسب و کارش را خودش به عهده بگیرد.

بنیان‌ گذار استارت آپ
بنیان‌ گذار استارت آپ کیست؟

افراد بنیان گذار شخصیتی ریسک پذیری دارند و مسئولیت پذیر هستند و می توانند به خوبی یک کسب و کار را مدیریت کنند. 

Co-Founder چیست؟

وقتی چند بنیان گذار به طور شریکی، کسب و کاری گسترده و بزرگ راه اندازی می‌کنند به آن ها Co-Founder گفته می‌شود.

شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ چیست؟

کسب و کار های تازه و نوپا، در آغاز به صورت یک ایده ای ساده و خام طراحی می‌شوند. اگر بتوانند بازدهی بالایی داشته باشند، ممکن است که سرمایه برای راه اندازی آن فراهم شود.

شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ
شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ چیست؟

به مراکزی که در آغاز راه یک استارت آپ، به آن ها کمک می‌کنند که رشد سریعی داشته باشند و سرمایه گذار جذب کنند، شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ می‌گویند.

خدمات ارائه‌شده توسط مراکز رشد و شتاب‌دهی

این مراکز خدماتی ارائه می‌دهند که عبارتند از:

  • تخصیص بودجه اولیه برای تهیه‌ ی منابع مورد نیاز
  • ارائه ‌ی آموزش‌ به اعضای تیم به صورت رایگان
  • فضای کار راحت و رایگان و… 

توجه داشته باشد که این خدمات به صورت رایگان به شما ارائه داده نمی‌شود. برای استفاده از این خدمات، می‌بایست درصدی از کل میزان سودی که از این کسب و کار به دست آورده اید را به مراکز شتاب دهنده بدهید.

شاید با مطالعه‌ی این مقاله شما نیز علاقه‌مند شده باشید کسب‌وکار نوپای خود را راه‌اندازی کنید. به این منظور لازم است تا نکاتی را با شما در میان بگذاریم، در ادامه‌ی این آموزش با همیار آی‌تی همراه باشید.

چگونه می‌توانیم یک استارت آپ راه‌اندازی کنیم؟

اگر به استارت آپ علاقه مند شدید باید نکاتی را به یاد داشته باشید. مهمترین و اساسی ترین نکته ای باید به آن توجه کنید این است که فرایند استارتاپ، فرایندی ریسک پذیر است. در صورتی که خدمات و یا محصولی که ارائه می‌دهید مورد توجه مردم قرار نگیرد و نتواند نیاز های آن ها را برطرف کند، در این کسب و کار شکست می‌خورید.

در آغاز کار، هدایت و مدیریت یک کسب و کار لذت بخش و جذاب است ولی باید به این نکته نیز توجه کنید که مدیریت تلاش و پشت کاری قوی می‌خواهد. شما می‌بایست قادر به مدیریت بحران هایی که ممکن است پیش بیاید باشید و مشکلات را حل کنید. حتی ممکن است مجبور شوید که بیشتر از حد معمول بر روی استارت آپ خود کار کنید تا نتیجه ی مورد دلخواه خود را به دست بیاورید.

مراحل راه اندازی استارت آپ

در صورتی که خود را قادر به مدیریت کردن یک کسب و کار هدفمند هستید و فکر می‌کنید که می‌توانید از پس این کار به خوبی بر بیایید، پس شروع کنید و کسب و کار مخصوص به خود را راه اندازی کنید. 

مراحل راه اندازی استارت آپ موفق به صورت زیر است:

  • ایده ‌پردازی
  • یافتن هم ‌تیمی
  • جذب سرمایه اولیه

ایده پردازی اولیه در استارتاپ

اگر می‌خواهید در راه اندازی استارت آپ خود موفق شوید و، می‌بایست ایده ای جذاب، تازه، بکری را انتخاب کنید که بتوان آن را اجرا کرد. برای پیدا کردن این ایده نیاز های مردم را مورد بررسی قرار دهید و به دنبال رفع این نیاز ها باشید و سعی کنی راه حل مناسبی برای رفع مشکلاتی که در بین مردم رایج است پیدا کنید.

ایده پردازی
ایده پردازی برای راه اندازی استارتاپ

دوباره بر می گردیم به مثال تاکسی سرویس تپسی. تا قبل از شروع این کسب و کار مردم با تاکسی رفت و آمد می‌کردند ولی بعد از شروع کسب و کار این تاکسی آنلاین، مردم به دلیل راحتی بیشتر، قیمت مناسب تر، کیفیت بالاتر و … تاکسی آنلاین را انتخاب کردند. به همین دلیل این کسب و کار به شدن مورد استقبال مردم قرار گرفت و روز به روز موفق تر شد و تواند به درآمد خوبی برسد.

یافتن هم تیمی برای استارتاپ

مرحله دوم برای به وجود آوردن یک استارتاپ، پیدا کردن یک شریک خوب و قابل اعتماد است. یک شریک خوب باعث می‌شود کسب و کار قدرتمند شود و همچنین باعث کاهش هزینه ها در راه اندازی کسب و کار می‌شود. برای اینکه در شراکت خود موفق شوید سعی کنید که وظایفتان را به درستی تقسیم کنید تا بتوانید کار تیمی مفید و سودمندی داشته باشد.

هم تیمی
هم تیمی

مثلا به فرض شما قصد دارید که کسب وکاری راه اندازی کنید و در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مهارت دارید ولی برای شروع نیاز به برنامه نویس نیاز دارید. پس اگر بتوانید یک شریک و هم تیمی پیدا کنید که به برنامه نویسی تسلط داشته باشد بسیار در کارتان پیشرفت می‌کنید، چون وظایفتان تقسیم بندی می‌شود و هزینه های شما برای شروع کسب و کار بسیار کم می‌شود. همچنین دیگر نیاز ندارید که برنامه نویس استخدام کنید.

ولی به این نکته نیز توجه داشته باشد که اگر تیم نداشته باشید، خیلی بهتر از آن است که تیمی کارناآمد داشته باشد . پس حتما در انتخاب شریک کاری و هم تیمی خود دقت کنید و وسواس به خرج دهید.

جذب سرمایه اولیه برای استارتاپ

بعد از یافتن هم تیمی مناسب و پیدا کردن ایده ای به درد بخور و قابل اجرا، وقت آن رسیده است که طرح تان را امتحان کنید تا ببینید چه بازخوردی از آن می‌گیرید.

در این مرحله برای امتحان کردن استارت آپ خود، بهتر است که نسخه کوچکتری از آن طرح را ارائه دهید تا اندازه گیری و بررسی آن طرح راحت تر باشد. به این نسخه‌ی کوچک شده، MVP یا کمینه محصول قابل اندازه‌گیری می‌نگویند.

سرمایه گذار استارت آپ
سرمایه گذار استارت آپ

در این مرحله فقط باید از ایده خودتان نمونه ای ابتدایی و ساده را اجرا کنید و واکنش مردم را نسبت به آن بررسی کنید. اگر ایده مورد استقبال سایر افراد نیز قرار گرفت، باید بتوانید که آن ایده را به خوبی پرزنت کنید تا سرمایه گذار مناسبی پیدا کنید و سپس کسب و کارتان را راه بیندازید.

ممکن است کسب و کاری که قصد راه اندازی آن را دارید نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی نداشته باشد. ولی در صورتی که قصد تبلیغات را دارید، می‌توانید تصمیم بگیرید که مبلغی را به عنوان برندینگ استارت آپ‌ تان و تبلیغات در نظر داشته باشید.

شما می‌توانید خودتان هزینه های اولیه را برای شروع استارت آپ کنار بگذارید. یا در صورت نیاز، با سرمایه گذاری برای حمایت از کسب و کارتان به توافق برسید.

لین ‌استارت آپ (Lean Startup)  چیست؟

اگر به دنیای استارت آپ وارد شوید، حتما با کلمه استارتاپ ناب (لین‌استارت آپ) مواجه خواهید شد.

در واقع در روش لین استارتاپ، تا حد چشمگیری ریسک راه اندازی کسب و کار کاهش پیدا می‌گند و کمک کی کند که بنیانگذار علاوه بر توسعه ی محصولش، وضعیت مشتری و بازار را مورد بررسی قرار دهد. نسخه ی MPV  مثال خوبی برای این روش است.

لین ‌استارت آپ
لین ‌استارت آپ چیست؟

در صورتی که می‌خواهید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید، به منظور کاهش ریسک و موفقیت بیشتر در راه اندازی کسب و کارتان، حتما مطابق متدولوژی لین‌استارتاپ عمل کنید و آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

مفهوم استارت آپ یونیکورن چیست؟ (Unicorn Startup)

به استارت آپ هایی که به سرعت رشد می‌کنند و ارزش آن ها به بالای یک میلیارد دلار می‌رسد، استارت آپ یونیکورن و یا اسب تک شاخ گفته می‌شود.

استارت آپ یونیکورن
استارت آپ یونیکورن چیست؟

استارت آپ ویکند (Startup Weekend)

افرادی که به فعالیت های استارت آپی علاقه مند هستند، در رویدادی آموزشی کنار هم جمع می‌شوند و در مرحله اول، درباره چگونگی راه اندازی استارت آپ و کسب درآمد از آن آموزش هایی می‌بیند؛ سپس تیمی تشکیل می‌دهند و ایده پردازی را شروع می‌کنند.

استارت آپ ویکند
استارت آپ ویکند چیست؟

در آخر نیز داوران و یا همان منتور های کسب و کار، تمام ایده ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با یکدیگر مقایسه می‌کنند و تیم هایی که بهترین ایده ها را داشتند انتخاب می‌کنند. به این رویداد ها (استارتاپ ویکند) گفته می‌شود.

استارت آپ گرایند (Startup oriented)

از طرفی دیگر، به رویدادی آموزشی که در آن صاحبین کسب و کار و یا کارآفرینان کنار هم جمع می‌شوند و دانسته ها و تجربه های شخصی خود را با شرکت کنندگان به اشتراک می‌گذارند، رویداد استارتاپ گرایند گفته می‌شود.

استارت آپ گرایند
استارت آپ گرایند چیست؟

شرکت در این رویداد ها مزایای زیادی دارد که یکی از این مزیت ها آشنایی با سایر افرادی است که به این حوزه علاقه مند هستند و همچنین تشکیل تیم با این دسته از افراد است. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید با فعالیت های استارت آپ بیشتر آشنا شوید و به فکر شروع استارت آپ خودتان هستید در این رویداد ها حضور داشته باشید. 

تعریف استارت آپ

در ادامه چند مورد از تعریف استارتاپ را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تعریف استارتاپ (Startup) در دیکشنری وبستر

در دیکشنری وبستر تعریف کلمه استارتاپ به این صورت است: 

 (A new business) یه معنای این است که استارت آپ یک کسب و کار جدید است. 

بر اساس دیکشنری وبستر، کلمه استارت آپ از سال 1845 در متن های انگلیسی بوده است. اگر بخواهیم این تعریف را در نظر بگیریم، پس استارت آپ شامل تمام مشاغل و فعالیت هایی است که به تازگی راه اندازی شده و به وجود آمده مانند آنلاین شاپی کوچک در اینستاگرام ، پس دامنه ی آن بسیار وسیع است.

تعریف استارتاپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)

طبق نظریه این مرکز، استارت آپ ها کسب و کار هایی هستند که 2 ویژگی دارند:

  • به طور معمول در زمینه تکنولوژی شکل باشند 
  • پتانسیل رشد بالایی داشته باشند
 مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا
مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا

مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا یا همان USSBA بر این عقیده است که استارت آپ هایی که پتانسیل رشد بالا دارند، دغدغه ملی نیز دارند در نتیجه نسب به سایر کسب و کار های کوچک نیاز به جذب سرمایه گذار و پول دارند. از طرفی بنیانگذار های این کسب و کار ها این عقیده را دارند که پس از جذب سرمایه، به سرعت سود زیادی از آن به دست می‌آورند.

تعریف استارت آپ از زبان استیو بلنک

استیو بلمک یکی از پیشگامان نظریه پردازی در این زمینه است. تعریف او از استارتاپ به این گونه است: سازمانی که تشکیل شده است تا در جستجوی مدل کسب و کار خود باشد. مدل کسب و کاری که قابلیت تکرار پذیری و مقیاس پذیری دارد. 

که ما این نظریه را مورد بررسی قرار دادیم.

تعریف استارتاپ از زبان اریک ریس

تعریف اریک ریس از استارت آپ به این صورت است: استارتاپ نهادی انسانی است که برای خدمتی جدید و یا ارائه محصولی جدید به وجود می‌آید که ریسک پذیری و ابهام بالایی دارد.

سخن اریک ریس در کتاب (Lean Startup) آمده و این کتاب با عنوان نوپای ناب به فارسی نیز ترجمه شده است.

بر اساس نظریه او، استارت آپ محصول و یا خدمات نیست، بلکه نهاد انسانی است، یعنی استارت آپ به طور مداوم در تلاش است که قلمرو های جدیدی کشف کند و از تولید یک محصول بسیار فراتر است.

کلمه کلیدی و مهم در تعریف اریک اریس، ابهام است. او بر این عقیده است که اگر بنیان گذاران استارت آپ می‌خواهند بر این ابهان غلبه کنند می‌بایست به سراغ (یادگیری بر پایه اعتبار سنجی) بروند. به بیانی دیگر، نباید به صورت کامل و مطلق، فرضی را درست در نظر بگیرند و پس از طی کردن هر مرحله باید فرض هایشان را مورد بررسی قرار دهند و آنها را بیازمایند، سپس وارد مرحله بعدی شوند.

شکست در استارت آپ
شکست در استارت آپ

از نظر اریک ریس، همچنین استیو بلنک آزمودن و مورد بررسی قرار دادن فرضیه ها بسیار حائز اهمیت و مهم است. حتی در صورتی که استارت آپ مجبور به متوقف کردن برنامه فعلی خود و شروع راه تازه ای شد، باید این کار را انجام دهد. به همین دلیل در جامعه استارتاپی، اصلاح Fail Fast بسیار رایج و پرطرفدار است.

جمع بندی

در این مقاله از https://iraniju.ir به بررسی تعریف استارت آپ پرداخیم و بیان کردیم که استارتاپ چیست و چه مدلهایی دارد. همچنین در خصوص راه اندازی استارت اپ و شرایط آن نیز صحبت کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!