ایرانیجو : ایران را بشناسیمجستجو در ایران با ایرانی جو

دامنه چیست؟ آشنایی جامع با دامنه سایت یا Domain

دامنه (Domain)، همان آدرس وبسایت در دنیای اینترنت است؛ به عبارت ساده تر همان آدرسی است که کاربران برای رفتن به یک سایت خاص آن را در مرورگر وارد میکند دامنه سایت گفته می‌شود. در ایرانیجو به بررسی جامع دامنه سایت و انواع آن می‌پردازیم.

دامنه چیست؟ آشنایی با دامین یا Domain
دامنه چیست؟ آشنایی با دامین یا Domain

بخش های دامنه

یک دامنه بعنوان مثال www.iraniju.ir را در نظر بگیرید، این دامنه شامل 3 بخش است که عبارتند از:

  1. بخش www
  2. نام دامنه
  3. پسوند یا TDL

در مثال ما یعنی www.iraniju.ir بخش اول که www است، بخش دوم یعنی نام دامنه iraniju است و بخش سوم یعنی پسوند دامنه نیز ir است. که این سه بخش با نقطه از هم جدا شده اند.

بخش های مختلف دامنه سایت
بخش های مختلف دامنه سایت

www در دامنه به چه معناست؟

این بخش ماهیت دامنه را نشان می دهد که مخفف world wide web است. در واقع همه دامنه ها با www شروع میشود، که میتوان در زمان نوشتن دامنه از این بخش صرفه نظر کرد و مروگرهای جدید متوجه این موضوع میشوند.

نام دامنه چیست؟

بخش دوم در ساختار دامنه، بعد از www نام دامنه است. نام دامنه یک عبارت یا کلمه است که توسط خریدار دامنه مشخص میشود. بعنوان مثال وقتی شما میخواهید یک سیمکارت بخرید، از بین شماره هایی که تا کنون به فروش نرفته یک شماره را انتخاب میکند. در نام دامنه هم همین روال وجود دارد، و خریدار دامنه در بین اسم های دامنه ای که هنوز کسی آنها را نخریده است یک اسم را انتخاب میکند.

برای ثبت نام دامنه می توان از حروف، اعداد، یا ترکیب این دو استفاده کرد که همگی این ها به سلیقه ی شما بر می گردد. در نهایت کاربران با جستجوی دامین شما می توانند به وبسایت شما وارد شوند و آن را مشاهده کنند.

نام دامنه توسط “.” از پسوند متمایز می شود.

پسوند دامنه یا top-level domain (TDL)

به این بخش اصطلاحاً دامنه ی سطح بالا گفته می شود. پسوند ها دو بخش دارند؛ بخش بین المللی و بخش ملی. انتخاب نوع پسوند نیز به سلیقه و نظر شخصی شما برمیگردد که زمینه ی کاری یا محل جغرافیایی وبسایت را به نمایش می گذارد.

برای مثال پسوند «.com » یک پسوند بین المللی(GDTL) و پسوند «.ir» یک پسوند ملی(CTDL) و مختص به ایران است. پسوند های بین المللی هزینه ی بیشتری دارند. برخی از global top level domain ها عبارتند از:

  • .com
  • .org
  • .net
  • .biz
  • .info

در دنیای حقیقی، نام دامنه، همان «برند» شما است. در کسب و کار ها و در سئو، انتخاب نام دامنه بسیار مهم است.

خرید دامنه

قبل از خرید یک دامنه باید به این نکته توجه شود که شخص دیگری قبل از شما آن دامنه را خریداری نکرده باشد یا به اصلاح آن دامنه، آزاد باشد.

برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع می توان از شرکت هایی که از نرم افزارهای آنلاین برای خدمات دامین و سرور استفاده میکنند، اطلاع حاصل کرد. این نرم افزار تمام TDL های قابل خرید برای ایرانیان را برای شما به نمایش می گذارد.

به کمک دو سایت زیر نیز میتوانید اطلاعات دامنه مورد نظر خود را بدست آورید:

  • سایت اطلاع و بررسی دامنه های جهانی: whois.com
  • سایت اطلاع و بررسی دامنه های ایرانی: whois.nic.ir

نحوه ی خرید دامنه

برای اطلاع از شرکت های گفته شده، کافی است آنها را جستجو کنید ولی این نکته حائز اهمیت است که برخی سایت ها ممکن است وجود خارجی نداشته باشند و صرفاً یک کلاه برداری باشند. پس نباید گول قیمت ها را خورد و از سایت های معتبر استفاده کرد.

دامین ها مالکیتی 12 ماهه دارند. بعد از اتمام آن، شرکتی که از آن خریداری شده، با شما ارتباط برقرار کرده و بررسی میکند که آیا قصد تمدید آن را دارید یا خیر. البته بعد از پایان 1 سال، به مدت 1 ماه هنوز دامنه ی اجاره شده ی شما محفوظ می ماند و مالکیت آن به شخص دیگری داده نمی شود.

لیست پسوند های دامنه های اینترنتی (TDL)

  • com: مخفف کلمه commercial ؛ به معنی تجاری است که بیشتر سایت های تجاری جهان با این TLD به ثبت می رسند.
  • org: مخفف کلمه organization ؛ به معنی سازمان.
  • net: مخفف کلمه network ؛ به معنی شبکه.
  • biz: مخفف کلمه business ؛به معنی تجارت.
  • info: مخفف کلمه  information؛ به معنی اطلاعات.
  • co: مخفف کلمه Colombia اکثرا به عنوان مخفف Corporation از آن استفاده می نمایند!
  • ac: مخفف کلمه academy ؛ به معنی موسسه آموزشی که برای موسسات آموزشی از آن استفاده می نمایند.
  • edu: مخفف کلمه Education ؛ به معنی آموزش که برای ارگان های آموزشی مثل آموزش و پرورش استفاده میشود.
  • gov: مخفف کلمه Government ؛ به معنی دولت یا دولتی که برای سایت های دولتی کشور ها استفاده میشود.

پسوندهای دیگری نیز وجود دارند که معنای آنها، مکان جغرافیایی وبسایت ها است و برای نام محصول یا فعالیت مورد نظر حتما باید از آنها استفاده کنند.

مثلا : ) usامریکا)، it (ایتالیا) ، ru (روسیه) ، asia (آسیا) ، dk (دانمارک) ، fr (فرانسه )، eu (اتحادیه اروپا) ، uk (انگلیس) ، de (آلمان) ، cn (چین) ، il (اسرائیل) ، ca (کانادا) ، au (استرالیا) ، ae (ایالات متحده عربی ) و… .

نکات مهم در زمان ثبت دامنه

در نام دامنه بهتر است از حروف استفاده شده باشد ( به جز کاراکترهای غیرمجاز) و تا حد امکان کوتاه باشد تا به سادگی از یاد نرود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که آدرس دامنه، خوانایی لازم را داشته باشد مثلا حروف اختصاری باعث می شود مخاطب به راحتی متوجه آن نشود؛ از این رو بهتر است بار معنایی کافی را دارا باشد.

بعد از آن نوبت به پسوند دامنه می رسد. پسوند دامنه نیز باید مطابق نکته هایی که در بالا گفته شد و طبق محتوای سایت و همچنین جغرافیای وبسایت، انتخاب شود.

حال برای ثبت آن نیاز به یکی از وبسایت های ارائه دهنده ی هاستینگ هستید. یکی از این وبسایت ها «ایران سرور» است. در این سایت باید مواردی که گفته شد را رعایت کرده و از آزاد بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ بعد از تایید می توانید آن را به مدت 10-1 سال خریداری کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دامنه ای که خریداری کردید، به نام خودتان ثبت شده باشد.

whois دامنه

اطلاعات صاحب دامنه، به اصطلاح whois گفته می شود. با انجام عملیات whois میتوان قابلیت ثبت دامنه را بررسی کرد. اگر دامنه از قبل ثبت شده باشد، می توان به موارد زیر پی برد:

  • نام شرکت ثبت کننده دامنه (registrar)
  • محل میزبانی سایت
  • اطلاعات صاحب دامنه از جمله نام و نام خانوادگی، ایمیل، آدرس و شماره تلفن و…
  • تاریخ ثبت و انقضای دامنه
  • نام سرور و آدرس مالک
  • دی ان اس های دامنه 

لازم به ذکر است که قانونی تحت عنوان قانون GDPR (قانون حفاظت از داده های عمومی) وجود دارد. این قانون برای اینکه از حریم خصوصی افراد حفاظت شود، برخی موارد مقداری از اطلاعات کاربر را مخفی نگه داشته است. در صورت مخفی بودن، می توان از طریق «تماس با ما» در وبسایت، ارسال درخواست کرد.

اطلاع از اطلاعات صاحب دامنه، زمانی به کار می آید که نیاز به ارتباط با مدیر سایت یا صاحب دامنه، و یا قصد خرید و مالکیت آن دامنه را داشته باشید.

سایت های مرجع

سایت های مرجع برای دریافت اطلاعات دامنه عبارتند از:

  • http://www.internic.net/whois.html
  • http://www.register.com/whois.rcmx
  • http://who.is
  • http://www.whois.com/whois
  • سایت مورد نظر برای دریافت اطلاعات دامین با پسوند .ir
  • سایت مورد نظر برای دریافت اطلاعات دامین با پسوند .co
    • http://whois.co

حال اگر دامنه ثبت شد و مالک دامنه نیز پیدا شد، و قصد مالکیت آن دامنه را دارید، میتوانید با پیدا کردن اطلاعات صاحب دامنه از whois به او ایمیل و مبلغی را تحت عنوان آن پرداخت کنید.

راه حل دیگری وجود دارد. در اینجا از شخص سومی به عنوان واسط بین شما و مالک استفاده می کنید.

کدام دامنه بهتر است؟ دامنه ی «.com» یا «.ir»

برای مقایسه ی این دو دامنه با توجه به موارد ذکر شده و خریداری آنها، باید به چند نکته ی حائز اهمیت توجه داشت. قیمت بالای دامنه ی .com (حدود 10 برابر) الزاماً دلیل بر بهتر بودن دامنه نیست. باید توجه بر تأثیر سئو، اعتماد، فعالیت های بین المللی و… نیز داشت. در ادامه به برخی از شاخص های مهم در انتخاب نوع دامنه می پردازیم:

1.اعتماد مردم

برای این که بدانیم مردم به دامنه ی ir بیشتر اعتماد می کنند یا دامنه ی com میتوان گفت، کاربران و مخاطبان ایرانی معمولا به سایت هایی با دامنه ی ir بیشتر اعتماد می کنند. زیرا صاحبان سایت برای مالک شدن دامنه ی آن با سخت گیری هایی رو به رو بودند، از این رو قابل اعتماد تر و قابل شناسایی تر هستند.

باید این نکته که را در نظر گرفت که محتوای وبسایت شما رابطه ی مستقیمی با نوع دامنه ی شما دارد؛ یعنی اگر قرار است طبق محتوا، مخاطبانی بین المللی و از همه ی کشورها داشته باشید، باید دامنه ی com هم داشته باشید تا مورد اعتماد تر دیده شوید.

2.رقابت

این که هیچ دامنه ای نمی تواند اسم و پیشوند تکراری با دیگری داشته باشد، دلیل بر این نیست که شخصی دیگر آن را با پسوندهای com،ir و… ثبت نکند. یعنی نام دامنه ی شما مختص شما است ولی استفاده از آن با پسوند های دیگر آزاد است.

از آنجایی که در دنیای امروزه، تعداد زیادی از افراد دامنه با پسوند .com دارند، حق انتخاب محدودی برای افراد ایرانی وجود دارد، ولی ممکن است همان نام با پسوند کشورهای دیگر به راحتی صورت بگیرد.

3.قیمت

از آنجایی که قیمت دلار بالا است، پس به طبع قیمت دامنه ها با پسوند های بین المللی نیز گران هستند و حدود 10 برابر قیمت دامنه های ir هستند. همچنین باید توجه داشت که این قیمت ها هر سال باید تمدید و پرداخت شوند.

4.تبلیغات

تبلیغات بین المللی (مثل تبلیغات گوگل) برای دامنه ی ir  کار دشواری محسوب می شود. زیرا دلایل مختلفی مثل مسائل سیاسی، تحریم ها و محدودیت های گوگل برای سایت ها مانع آنها می شود. پس تحریم ها در اینجا سخت بودن و عیب دامنه ی ir را در زمینه ی تبلیغات های بین المللی نشان می دهد.

در گذشته برای تبلیغات در رسانه های داخلی (مثل صدا و سیما) فقط نیازمند دامنه ی ir بود، ولی امروزه برخی از محدودیت ها برای تبلیغات با دامنه ی com برداشته شده است.

5.سئو

قبل از هرچیزی به مبحث  سئو محلی (local seo) می پردازیم. این سئو کمک زیادی به کسب  کار ها میکند. برای مثال اگر location جستجوی شما در شهر تهران باشد، نتایجی که به نمایش می گذارد در همان شهر خواهد بود؛ حال اگر همین موضوع در شهر دیگری اتفاق بیفتد، نتیجه عوض می شود.

برای مثال اگر به دنبال شرکتی باشید، شرکت هایی به شما نشان داده می شوند که در محلی که شما قرار دارید باشند.

حتی در مورد ایران نیز همین است. مباحث search شده ی شما با توجه به کشوری که شما در آن قرار دارید ه نمایش در می آیند.

به طور کلی تاثیر دامنه ir نسبت به com روی سئو سایت خیلی زیاد نیست. یعنی اگر قصد خرید دامنه ی com را داشته باشید، نباید صرفاً به دلیل سئو آن را به دامنه ی ir تغییر دهید.

6.امنیت

امنیت دامنه ی ir نسبت به بقیه ی دامنه ها مخصوصاً com بالاتر است.

برای ثبت دامنه ی ir از سایت معتبر ایرانی که البته دولتی نیز هست، استفاده می شود. هر دامنه ای با این پسوند در هر جای دنیا، توسط این سایت به ثبت می رسد.

ولی برای دامنه های دیگر که نیازمند واسط خارجی و ایرانی است که ممکن است از اعتبار بالایی برخوردار نباشند و مراقبت لازم را از دامنه نداشته باشند؛ از این رو خیلی از افراد برای دامنه ی خود از دو پسوند استفاده می کنند؛ مثلا ir و com در کنار یکدیگر.

معایب دامنه ir

در این قسمت به بررسی معایب این دامنه می پردازیم:

  • مشکلات بین المللی : این موضوع نه فقط برای ایران، بلکه برای خیلی از کشورهای دیگر به علت شناخته شده نبودن صدق می کند. این باعث می شود که مخاطب به آن سایت اعتماد نکند. مثلا پسوند های روسی (rus) یا ترکی (tr) در سطح بین الملل شناخته شده نیستند ولی اگر همان سایت با پسوند com بود خیلی از افراد به آن مراجعه و اعتماد می کردند.
  • هزینه ی بالا برای خرید ssl : “ssl” یک پروتکل امنیتی برای سایت است که منجر می شود تا آدرس سایت از “”http به https”” تغییر کند. این موضوع امروزه اهمیت زیادی دارد تا جایی که نداشتن آن منجر به جریمه از سمت گوگل می شود.
  • هزینه ی این پروتکل برای دامنه ی ir به نسبت بیشتر از com است اما الزامی برای خرید آن نیست؛ چون برخی از شرکت های هاستینگ، ssl هایی رایگان را ارائه می دهند.
  • تحریم ها: طبق مطالبی که در بالا گفته شد، برخی کشورها قوانینی دارند که به شرکت های ایرانی خدمات ارائه نمی دهند. یک سایت ایرانی از پسوند دامنه آن قابل تشخیص است. پس اگر نیازمند برخی خدمات و ابزارهای خارجی برای سایت هستید باید از پسوند com استفاده کنید.
  • تلفظ سخت: برای بعضی از افراد تلفظ پسوند ir  به دلیل دو حرفی بودن آن کمی مشکل است. این مشکل ممکن است در برندسازی سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

نتیجه کلی

طبق همه ی موارد گفته شده، نوع دامنه ای که قرار است خریداری شود، به نیازمندی های شما و سایت شما بستگی دارد. پس باید به محتواها و مخاطبان سایت توجه شود. و برای اطمینان بیشتر بهتر است هر دو دامنه خریداری شود تا رقبای شما از آن با پسوندی دیگر سوء استفاده ی مخفی نکنند.

بنابراین خرید دو دامنه به طور همزمان می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

انتقال دامنه

انتقال مالکیت یعنی واگذاری همه ی اختیارات حقیقی و حقوقی دامنه  که برای معرفی و گسترش کسب و کار خود در وبسایت و دنیای مجازی انجام داده بودید.

انتقال دامنه می تواند به هر دلیلی اتفاق بیفتند. مهمترین دلایل آن به شرح زیر است:

  • تغییر مالکیت دامنه
  • عدم دریافت خدمات کامل از شرکت ثبت کننده دامنه (Registrar)
  • گران بودن

برای انتقال دامنه، باید مدارک لازم ارسال شود و وضعیت دامنه ( تاریخ ثبت و انقضا، قفل دامنه، کد انتقال و…) برای احراز هویت بررسی شود.  

همچنین برای انتقال دامنه، باید حداقل 60 روز از زمان ثبت، تمدید، تغییر اطلاعات whois یا انتقال دامنه به رجیستر فعلی گذشته باشد.

بعد از انتقال مالکیت دامنه، مالک جدید به موارد زیر دسترسی خواهد داشت:

  • تمدید دامنه
  • تغییر Nameserverها
  • تغییر اطلاعات whois دامنه فارسی/غیر فارسی

شرایط انتقال دامنه های بین المللی

برای انتقال دامنه های بین المللی باید به شرایط زیر دقت کرد:

  • دسترسی به کد رمز دامنه ( Auth Code- Secret Code- EPP Code) درج شده در پنل دامنه (یا دریافت از شرکت واسط ثبت کننده دامین).
  • دامنه در حالت قفل (Lock) نباشد؛ تنها دامنه های Unlock شده قابل انتقال هستند.
  • پس از آغاز پروسه نیز باید ایمیل درخواست تایید انتقال توسط صاحب دامنه تایید گردد.
  • یک هفته نیز به موعد تمدید دامنه فرصت باقی مانده باشد.
  • همراه با انتقال برای یک سال دامنه تمدید می گردد.

روش انتقال دامنه

باید وارد حساب کاربری شوید و به بخش «انتقال دامنه» مراجعه کنید. پس از طی مراحل آن شما یک Email دریافت می کنید. بسته به حساب کاربری شرایط مختلفی برای انتقال وجود دارد که بعد از طی آن، باید به پرداخت آن اقدام نمایید.

هزینه ی انتقال دامنه

مبلغ محاسبه شده برای انتقال دامنه، میتواند از طریق کارت های عضو شتاب (بانک های ملی، ملت، صادرات، کشاورزی، پاسارگاد، پارسیان، سامان، سینا، اقتصاد نوین و( … پرداخت شود.

 اگر به هر دلیلی انتقال صورت نگیرد، مبلغ پرداختی به حساب شما برمیگردد.

اتصال دامنه به هاست

همانطور که گفته شد، برای راه اندازی یک سایت، به هاست و دامنه نیاز است. برای این که بتوان سایت را در دسترس قرار داد باید دامنه را به هاست متصل کنیم تا بتوانیم وب سایت مورد نظر را طراحی کنیم. این کار، کار دشواری نیست ولی از اهمیت بالایی برخوردار است چون وبسایت شما نیازمند یک آدرس مشخص و ساده برای دسترسی است.

هاست انواع گوناگونی دارد، ولی متصل کردن آنها به دامنه، هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.

اتصال دامنه به هاست از طریق DNS صورت میگیرد. DNS (Domain Name System)، سرویسی است که کار آن تبدیل دامنه به آدرس IP است.

برای این که DNS را روی هاست تنظیم کنیم، باید مقدار های NS مربوط به DNS سرور هاست مورد نظر را داشته باشیم. هر هاست دارای 2 یا چند آدرس NS مخصوص به خود است که باید در دامنه ی مورد نظر تنظیم شوند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که برای اتصال دامنه به هاست 2 حالت پیش می آید:

1.دامنه و هاست از یک شرکت هاستینگ خریداری شده باشند

در این حالت، باید دامنه را به اسامی سرور هاستینگ مثل (dns1.iranhost.com)  یا dns2.iranhost.com)) ، شرکت هاستینگ خود متصل کنید که با توجه به اتوماسیون شرکت این اتصال توسط شرکت به صورت خودکار انجام می شود؛ اگر این اتفاق نیفتد باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به پنل هاستینگ خود مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات به داشبورد خود وارد شوید.
  • اسامی سرور (nameservers) که از طریق ایمیل و توسط شرکت هاستینگ برای شما ارسال می شود را به دامنه متصل کنید.
  • بعد از اینکه این کار را انجام دادید، اسامی سرور هاستینگ (DNS nameservers) خود را یک به یک وارد کنید. دقت کنید که در هر خط فقط یک Nameserver را وارد کنید و بعد از اینکه اسامی سرورها را وارد کردید روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.
  • به روز رسانی شدن سرور شما 24 ساعت زمان میبرد.

2.دامنه و هاست از دو شرکت جداگانه خریداری شده باشند

در این حالت باید در ابتدا نام سرورها را از شرکت هاستینگ دریافت کرده، بعد از آن اسامی DNS را در پنل دامنه وارد و تنظیم میکنید.

بعد از تغییر اسامی، فوراً وبسایت در دسترس قرار نمی گیرد و باد مدتی بگذرد تا متصل شود. مدت زمان این کار حدود 2 روز است.

جمع بندی

در این مقاله از https://iraniju.ir به بررسی مفهوم دامنه یا Domain پرداختیم، و بخش های مختلف دامین را بررسی کردیم. انواع دامنه را مرور کردیم و روشهای انتقال دامنه، خرید دامنه و اتصال دامنه با هاست را بصورت کلی بیان کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!