معرفی شرکت سایپا 🚗 تاریخچه و محصولات SAIPA
سایپا (SAIPA) یک شرکت خودرو سازی ایرانی است که در شهر تهران قرار دارد. این شرکت سهامی تولید اتومبیل، در سال 1344 با شراکت کشور فرانسه تاسیس شد؛ از این رو نام آن به Société anonyme iranienne de production des automobile نیز در زبان فرانسوی معروف است. در ایرانیجو به معرفی شرکت سایپا و محصولات و تاریخچه آن می پردازیم.
شرکت سایپا (SAIPA)
اولین خودروهای شرکت سایپا شامل سیتروئن ، تعداد زیادی از مدل های ژیان ( سال 1347)، رنو و رنو5 در مدل های 2 و 4 ( سال 1352) می شدند. این خودرو ها با مشارکت فرانسه ساخته شد.
بعد از انقلاب 1357، دولت ایران تصمیم گرفت تا تمام مالکیت شرکت سایپا را از آن خود کند؛ به همین جهت، در 16 تیر ماه سال 1358، این اتفاق رخ داد و از آذر 1360، شرکت سایپا زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
بعد از اتمام شراکت فرانسه با ایران، این شرکت نخستین خودرو را با نام پراید، در سال 1372 ساخت که در همان سال جزء پرفروش ترین خودروهای تاریخ ایران شد.
این شرکت در دهه ی 1380 پیشرفت های زیادی داشت، ساخت خودروی تیبا که اولین خودروی انحصاری سایپا نیز بود، یکی از آن ها محسوب می شد؛ تیبا در سال 1387 رونمایی و وارد بازار شد.
از جمله خودروهایی که سایپا هم اکنون در حال تولید است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تاریخچه شرکت سایپا
شرکت سایپا در سال 1344 با شریک فرانسوی خود تاسیس شد و نام تجاری SAIPAC را به خود اختصاص داد. نام این شرکت در سال 1354 به سایپا، اختصار شده ی شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل، تغییر یافت.
سایپا در سال های 1347 تا 1354 خودروهای زیر را به بازار عرضه کرد:
- وانت آکا
- سواری ژیان
- انواع مدل های ژیان – سال 1347
- رنو سال 1352
- رنو5 ( مدل های 2 و 4) – 1352
- ژیان مهاری (مدل معمولی و دولوکس) – 1353
- ژیان پیکاب (مدل معمولی و دولوکس) – 1353
سایپا بعد از انقلاب 1357 تا دهه 1370
همان طور که اشاره شد، پس از انقلاب، شراکت فرانسه با ایران در این شرکت به پایان رسید. در تاریخ 16 تیر 1358 مالکیت سایپا به طور کامل در اختیار دولت ایران قرار گرفت؛ و دو سال بعد ( آذر ماه 1360)، سایپا تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
از آن پس، در دهه 60 دگرگونی های زیادی در این شرکت رخ داد. سال 1362 سایپا تصمیم گرفت تا وانت نیسان با حجم موتور 2000 سی سی تولید کند، و در سال 1369، حجم آن را به 2400 سی سی افزایش داد و مدل دو کابین آن را در بازار عرضه کرد.
دهه 1370 و تولید پراید (فورد فستیوا)
در این دهه سایپا با ایران خودرو وارد عرصه رقابت شد. در سال 1371، ساخت رنو 21 باعث این اتفاق شد.
سال 1372 خودرویی تولید و وارد بازار شد که در همان سال نیز تبدیل به پرفروش ترین خودروی تاریخ ایران گردید؛ نام این خودرو پراید بود که تولید آن تا سال 2020 میلادی بدون هیچ تغییر اساسی ادامه داشت.
البته باید این نکته را در نظر گرفت که برخی کارشناسان و رسانه ها از آن انتقادات جدی کردند و جنجال های زیادی در مورد ایمنی این خودرو داشتند.
سایپا، پراید کاربراتوری را در مقیاس بسیار بزرگ به فروش رساند؛ پراید در واقع همان فورد فستیوا بود که در سال 1986 معرفی شده بود.
اولین باری که سهام شرکت سایپا در بورس اوراق بهادار تهران به عرضه رسید، در سال 1374 بود. در آن سال شرکت سایپا موفق به کسب گواهینامه ISO 9001 شد.
یک سال بعد از آن، یعنی در سال 1378، پراید استیشن و در سال 1379 خودرو کاروان معرفی شد و جزء خط تولید و محصولات این شرکت شد.
سایپا در دهه 1380
دهه 80 جزء سالهای پیشرفت شرکت سایپا بود، زیرا توانست اولین خودروی اختصاصی خود را طراحی کند؛ نخستین خودروی اختصاصی سایپا تیبا بود.
سال 1381، مدل دیگری از پراید با نام 141، به بازار معرفی شد.
سال 1382، این شرکت موفق به کسب یورو 2 شد، و همین موضوع سبب شد تا موتور های جدیدی برای تولید آن بتوانند در نظر بگیرند.
همچنین سایپا خودروهای دوگانه سوز را نیز به بازار معرفی کرد که این اتفاق در سال 1384 افتاد.
در همان سال خط تولید ریو ( از شرکت کیا موتورز کره جنوبی) نیز به راه افتاد.
خط تولید انواع پراید در کشورهای دیگر نیز گسترش پیدا کرد. این اتفاق در سال 1385 در کشور ونزوئلا، و در سال 1386 در کشور سوریه ( به نام سیویکو) افتاد.
سال 1386 خودروی رنو L90 در سه تیپ مختلف، پراید 132، و اتوبوس های شهری IRIS توسط سایپا به بازار عرضه شد.
می توان گفت که سال 1387، جزء سال های مهم این شرکت به شمار می رفت. برخی از این اتفاقات عبارتند از:
- عرضه نخستین خودروی سایپا به نام تیبا
- رونمایی از وانت LX زامياد
- گسترش خط تولید موتور L90 به صورت انبوه
- گسترش خط تولید رنو مگان
- گشایش خط تولید ریو با کیا موتورز به همراه گیربکس اتوماتیک
برخی از ویژگی های اولین خودروی انحصاری سایپا یعنی تیبا عبارتند از:
- همه اجزای آن ایرانی بود
- دارای موتور ایرانی
- یک خودروی ملی (بعد از سمند از شرکت ایران خودرو)
- بهره گیری از مشاورین خارجی
- خودرویی ارزان و اقتصادی
- مالکیت کامل خودرو توسط سایپا
- محبوبیت سریع در بازار خودرو
- ساخت خودرو های دیگر بر پایه تیبا
وضعیت سهام شرکت سایپا در دی ماه سال 1387 به شرح ذیل بود:
- واگذار شدن %51 سهام به بورس
- داشتن %35.75 سهام شرکت توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( بزرگترین سهامدار سایپا)
سال 1389، اولین کامیون داخلی شرکت سایپا دیزل ساخته شد. همچنین در همین سال 150000 خودرو توسط این شرکت به تولید رسید.
شرکت سایپا در دهه 1390
سال 1390، این شرکت خط تولید خود را در کشور سودان نیز گسترش داد.
محصولاتی که در این دهه به تولید رسیدند عبارتند از:
- تیبا 2 – 1391
- سایپا 151 – 1391
- ایکس 100 – 1391
- ساینا – 1392
- شاهین/ رهام ( با کلاس کامپکت) – 1397
محصولات و خدمات سایپا
شرکت سایپا با شرکت های خودروسازی اروپایی و آسیایی مختلفی برای تولید یا مونتاژ همکاری داشته، که برخی از آنها به شرح زیر هستند:
- کیا موتورز کره جنوبی
- رنو و سیتروئن فرانسه
- نیسان ژاپن
- چانگان موتورز و زوتای اتوی چین
سایپا یدک
سایپا یدک در سال 1370، برای تهیه و تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این شرکت تاسیس شد. این شرکت نمایندگی های متعددی در سراسر ایران به صورت حضوری و اینترنتی دارد.
پلتفرم های سایپا
پلتفرم ها به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند:
- ایکس 100؛ ارتقای ایمنی- بهبود کیفیت برخی امکانات مثل روشنایی- برای ساخت خانواده پراید
- ایکس 200؛ ترکیبی از پراید و کیا ریو 2002- برای خودروهای کامپکت- ساخت خودروهای تیبا، تیبا2، ساینا و کوییک
- ایکس پی 100؛ نمونه ارتقا یافته پلتفرم بی تویوتا- استفاده در خودروی تویوتا بلتا- استفاده در خودروی شاهین
تلاش سایپا برای ساخت قطعات و لوازم
طی سالهای اخیر سایپا تلاش کرده است که قطعات مورد نیاز خود را نیز تولید کند، در این راستا اقدام به راه اندازی یا مشارکت در شرکتهای تولید قطعه نمود که مهم ترین فعالیت های آن عبارتند از:
- شرکت مگاموتور: که مالک صد در صدی آن به سایپا تعلق دارد ، در این شرکت انواع موتور، گیربکس و اکسل تولید میشود.
- شرکت مالیبل: در این شرکت قطعات آهنگری اکسل و ریخته گری تولید میشود.
- شرکت سایپا شیشه: 70% سهام این شرکت متعلق به سایپا است و یکی از برترین تولیدکنندگان شیشه در خاورمیانه به شمار میرود.
- تولید شیشه خودرو (70% سهام از شیشه و مهمترین تولیدکننده در خاورمیانه)
- سهامدار شرکت کمک فنر ایندامین: ساخت کمک فنر و سامانه تعلیق
- سهامدار پلاسکوکار سایپا: ساخت قطعات رودری و صندلی ماشین
شرکت های زیرمجموعه سایپا
به مرور زمان خودروسازی سایپا متناسب با توسعه تولیدات خود اقدام به راه اندازی شرکت های زیرمجموعه متعددی نموده است که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
- اروند خودرو
- سایپا پرس
- ستاره سفیران آینده
- پلاسکوکار سایپا
- سرمایهگذاری کارکنان سایپا
- مهندسی بازرگانی خودرو سایپا (ستکو)
- تهیه و توزیع مواد ریختهگری و قطعات صنعتی ایران (سودیکو)
- شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا (مگاموتور)
- سایپا کاشان
- امداد خودرو سایپا
- مالیبل سایپا (تولید قطعات ریختهگری و آهنگری)
- مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا
- توسعه صنایع خودرو ( ایدکو)
- مهندسی توسعه سایپا (سیکو)
- قالبهای بزرگ صنعتی
- لیزینگ رایان سایپا
- ایران کاوه
- بیمه رایان سایپا
- سایپا یدک
- سایپا لجستیک
- شرکت بنرو
- پارس خودرو
- سازه گستر سایپا
جمع بندی
در این مقاله از https://iraniju.ir به معرفی شرکت سایپا و تاریخچه آن پرداختیم. این شرکت خودروسازی تهرانی در سال 1344 با شراکت فرانسه تولید شد و بعد از انقلاب خودروهای متعددی مانند: پراید، ساینا، کوییک و شاهین را تولید و عرضه کرده است.
باسلام اینکه میگن پراید قاتله اینجوری نیست من از ارتفاع 30 متری با پراید افتادم ته دره واقعا قابل تحسین بود چون خدارو شکر سالم ماندم و خود ماشین هم نسبت به ارتفاعی که افتاد قابل قبول بود