سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار ✔️ از 0 تا 100 پیدایش و نحوه کار آن

مرغ مگس خوار یک الگوریتم جستجوی مورد استفاده گوگل است. این الگوریتم برای اولین بار در آگوست 2013 معرفی شد تا جایگزین الگوریتم قبلی کافئین شود و بر روی پیش بینی بیشتر و مرتبط تر کردن جستجو تمرکز داشت. در ایرانیجو به بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار می پردازیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

الگوریتم هامینگ‌برد یا به انگلیسی Hummingbird Algorithm یکی از الگوریتم‌های جستجوی گوگل است که در سال 2013 معرفی شد. این الگوریتم با هدف بهبود نتایج جستجوی گوگل و تأثیر بهتر کلمات کلیدی طراحی شد.

بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل
بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

نام این الگوریتم از مرغ مگس خوار (Hummingbird) که شهرتش به خاطر حرکت سریع، دقت و سرعت پریدن است گرفته شده است. گوگل نیز این الگوریتم را به این نام نام‌گذاری کرد تا از سرعت و دقت بیشتری برای نتایج جستجوی کاربران برخوردار شود.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) دو فاکتور مهم دارد: “سرعت و دقت”. این الگوریتم با دقت و سرعت بالا میتواند سرچ های کاربر و مترادف های آن را درک کند؛ و با در نظر گرفتن موقعیت؛ زبان مرورگر؛ تاریخچه جستجو و توالی جستجوی کاربر، بهترین صفحات را شناسایی کرده و نمایش دهد.

در واقع، هامینگ‌برد یک تغییر بزرگ در الگوریتم‌های جستجوی گوگل بود که باعث بهبود نتایج جستجو شد. این الگوریتم به طور مشخص به دنبال تحلیل مفهوم‌های جستجوی کاربران بود و تلاش کرد تا بهترین صفحات وب با توجه به محتوا و مفهوم کلمات کلیدی انتخاب شوند.

نحوه کار الگوریتم مرغ مگس خوار

برخلاف پنگوئن و پاندا، مرغ مگس خوار یک به روز رسانی مبتنی بر جریمه (با هدف حذف صفحات نتایج موتور جستجو از محتوای کم کیفیت) نبود، بلکه تغییری در نحوه واکنش گوگل به انواع مختلف پرس و جوها بود.

این نشان از تلاشی جدیدی برای درک معنای واقعی پشت یک پرس و جو، به جای عبارات جداگانه درون آن بود.

مرتبط:   الگوریتم پاندا (Panda) گوگل چیست؟ و چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

به عنوان مثال، مرغ مگس خوار بر درک موضوعات مرتبط با جستجوی کلمات کلیدی تمرکز داشت.

مرغ مگس خوار به جای فهرست کردن نتایج با عبارات یا کلمات کلیدی دقیق، به گوگل اجازه داد نتایج مرتبط با موضوع بیشتری را نشان دهد.

قبل از مرغ مگس خوار، اگر شخصی برای “مبل” جستجو می کرد، گوگل به احتمال زیاد نتایج جستجویی را که فقط حاوی کلمه کلیدی “مبل” دقیقاً مطابقت داشتند را برمی گرداند.

اما مرغ مگس خوار امکان درک بهتر مترادف ها را فراهم کرد. بنابراین، پس از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار، زمانی که شخصی برای «مبل» جستجو کرد، گوگل نتایجی را که مرتبط با مبل است را نمایش میدهد بعنوان مثال:

  • مبل راحتی
  • کاناپه
  • مبل پاناما
  • و غیره.

گوگل برای سال‌ها از مترادف‌ها استفاده می‌کرد، اما با مرغ مگس خوار بهتر می‌توانست Context را درک کند، در نتیجه هدف جستجو را درک می‌کند تا مشخص کند کاربر دقیقاً چه چیزی را می‌خواهد بیابد. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان جستجوی معنایی (Semantic Search) یاد می کنیم.

مرغ مگس خوار گوگل را در تعیین مرتبط ترین و با کیفیت ترین صفحاتی که نیازهای جستجوگر را برآورده می کند، تقویت کرد و برای این کار از گراف دانش بهره (Knowledge Graph) گرفت.

مثالی از کاربرد الگوریتم هامینگ برد

بعنوان مثال اگر شما “سن رونالدو” را در گوگل سرچ کنید نتیجه مشابه زیر خواهد بود:

نتیجه جستجوی سن رونالدو در گوگل توسط مرغ مگس خوار
نتیجه جستجوی سن رونالدو در گوگل توسط مرغ مگس خوار

همانطور که مشاهده میکند، گوگل نیتجه دقیق 38 سال را نمایش داده است و در زیر آن نیز تاریخ تولد رونالدو را هم ذکر کرده است. که کاملا مرتبط با هدف من از سرچ بوده است.

در کنار آن نیز اطلاعاتی از رونالدو شامل بیوگرافی او مانند: نام، سال تولد، محل تولد، خانواده، و .. را نمایش میدهد که احتمالا من دوست دارم درباره آنها بدانم.

گوگل تلاش کرده تا هر چیزی که من ممکن است بدنبال آن باشم را به من نمایش دهد.

مرتبط:   تفاوت دسته بندی و برچسب برای سئو چیست؟ بهمراه مثال

هدف گوگل این است که نتایجی را به کاربر نمایش دهد که کاربر بدنبال آن بوده است. برای این کار نیاز دارد تا سرچ اینتنت یا نیت کاربر از جستجو را درک کند. از اینرو تلاش میکند تا همه داده هایی که به درک بهتر نیت کاربر کمک میکند را جمع آوری کند.

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو

سئو سایت با معرفی مرغ مگس خوار شاهد یک تغییر مهم بود.

گوگل مدت‌هاست که اعتبار صفحه را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مهم در نظر گرفته است.

با تأکید بیشتر بر محتوای صفحه، Authority اهمیت بیشتری پیدا کرده و نتایج جستجو مرتبط تر شده اند.

این به روز رسانی به گوگل کمک کرد تا کاربران را به جای صفحه اصلی یا صفحه سطح بالا، به مناسب ترین صفحه یک وب سایت هدایت کند. هدایت ترافیک جستجو به این صفحات، به طور کلی، UX و نرخ تبدیل را بهبود بخشیده است.

فاکتور تعداد لینک های یک صفحه یکی از اجزای اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار باقی مانده است. به همین دلیل مهم است که بک لینک را در نظر بگیرید و برای گرفتن آنها تلاش کنید. اما فراموش نکنید که مرغ مگس خوار نیز بک لینک های از سایت های مرتبط را موثر میداند.

فاکتورهای سئو از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار

برای اینکه از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار بتوانیم سایت خود را بهینه کنیم و امتیاز بالاتری بگیریم باید به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشیم:

  • در سایت خود از محتوای با کیفیت و مرتبط استفاده کنید. فراموش نکنید که از مترادفهای کلمه کلیدی نیز در متن خود استفاده کنید. و فقط تمرکز روی تکرار کلمه کلیدی اصلی نباشد. عبارات طولانی تر و هم معنی آن را نیز بکار ببرید.
  • محتوای یونیک و غیر تکراری بنویسید که کاربر را درگیر کند و برای کاربر جذابیت داشته باشد.
  • در مقالات خود بر پرس و جوهای اطلاعاتی، ناوبری و پرس و جوهای تراکنشی توجه کنید. مثلا عباراتی مانند: “کجا”، “چگونه”، “چطور” و “بهترین” میتواند کمک کننده باشد.
  • انکرتکست های داخلی و خارجی خود را بهینه کنید. تاثیر انکرتکست در درک موضوع صفحه برای گوگل بسیار مهم است. پس در زمان لینک سازی داخلی و خارجی برای مقاله خود از انکرتکست های متنوع استفاده کنید.
  • تا حد امکان از اسکیما استفاده کنید. نشانه گذاری Schema به گوگل کمک میکند درک بهتری از محتوای شما بدست آورد.
  • موبایل فرندلی باشید: الگوریتم مرغ مگس خوار سایت هایی که موبایل فرندلی بودند را بهبود رتبه داد.
  • سایت خود را با جستجوی صوتی مطابفت دهید: از آنجا که کاربران در زمان سرچ صوتی عبارات طولانی تر و هدفمند تر بکار میبرند. باید متن شما برای این عبارات نیز بهینه شود.
مرتبط:   الگوریتم کاساندرا گوگل در 2003 چه بود؟ Google Cassandra

در کل، هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار بهبود تجربه کاربری کاربران در جستجوی گوگل است. و به کمک این الگوریتم، گوگل تلاش کرد تا نتایج جستجوی کاربران دقیق‌تر و مرتبط‌تر با محتوای مورد نظرشان باشند.

جمع بندی

گوگل همواره تلاش میکند تا بهترین پاسخ به سوال کاربر را در کمترین زمان ارائه کند. از اینرو الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از آپدیت های مهم گوگل بود که در سال 2013 معرفی شد. و سرعت و دقت بالایی در شناسایی و نمایش نتایج مرتبط با سرچ کاربر را داشت.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا