برادران رایت چه کسانی بودند؟ بررسی زندگی نامه و اختراعات آنها
اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگینتر از هوا را برادران رایت (Wright brothers) در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ (میلادی) اختراع کردند و به همین دلیل معروف شدند. در ایرانیجو با این دو برادر بیشتر آشنا میشویم.
این دو برابر پیش از اولین پروازشان سالیان طولانی روی گلایدرها و وسایل نقلیه شبیه به آن کار کردند. شهرت این برادر به دلیل ارائه نخستین روش منطقی برای هدایت هواپیما نیز میباشد.
بیوگرافی برادران رایت
ویلبر و ارویل پسران میلتون رایت بوده و در یک خانواده ۹ نفره زندگی می کردند. این دو برادر اهل اوهایو آمریکا بوند. ویلبر 4 سال از اوریل بزرگتر بود و فرزند سوم بود. اوریل نیز فرزند ششم خانواده تر بود
ویلبر رایت در تاریخ ۱۶ آوریل ۱۸۶۷ در میرویل ایالت ایندیانا و ارویل رایت در ۱۹ آگوست ۱۸۷۱ در دایتون، اوهایو متولد شد. این دو برادر شخصیتهای مکلی داشتند و به همین دلیل تا سال 1912 (30 می) یعنی زمان مرگ ویلبر از هم جدا نشدند. ارویل نیز در سال 1948 (30 ژانویه) در گذشت.
این دو برادر در ابتدا مشغول به کار دوچرخه فروشی و دوچرخهسازی شدند.
سپس بعد از اینکه خبری در روزنامه در مورد فوت یک گلایدر سوار خواندند کنکجاو شدند و شروع به کسی اطلاعات در این زمینه گشتند.
در سال ۱۸۹۹ میلادی نخستین گلایدر مدل آنها آماده شد و در تابستان ۱۹۰۱ میلادی نیز نخستین گلایدر واقعی این دو برادر برای آزمایش آماده شد.
مکان انتخابی آنها برای اجرای این پروژه کیتی هاک بود که متاسفانه پرواز آن موفقیتآمیز نبود.
قناری نام گلایدر بعدی آنها بود. بعد از مطالعات بیشتری که در این زمینه انجام دادند، متوجه شدند که مشکل از مشکلات محاسباتی بود.
این دو برادر سرانجام توانستند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ نخستین هواپیمای خود را 4 مرتبه به پرواز درآورند.
خانواده رایت
جالب است بدانید برادران رایت هرگز ازدواج نکردند. سایر خواهران و برادران رایت عبارتند از:
- روچلین (۱۸۶۱–۱۹۲۰)
- لورین (۱۸۶۲–۱۹۳۹)
- کاترین (۱۸۷۴–۱۹۲۹)
- دوقلوهای اوتیس و آیدا (متولد ۱۸۷۰، در دوران نوزادی درگذشت)
اختراعات برادران رایت
- پرنده رایت ۱
- پرنده رایت ۲
- پرنده رایت ۳
تحقیقات برادران رایت برای پرواز
این دو برادر در زمانی مطلوب به مسئله پرواز رسیدند، چون بعضی از نظریههای اساسی آیرودینامیک از قبل مطرح شده بود وهمچنین مجموعهای از دادهها و اطلاعات تجربی نیز وجود داشت. علاوه بر آن موتور احتراق به تازگی توسعه یافته بود و قادر به دسترس گذاشتن منبعی کافی برای پرواز بود.
برادران رایت تمامی اطلاعات مهم در مورد طراحی، موضوع و آزمایش مدلهای خودشان و گلایدرها جمع آوری کردند، و با تسلط کامل بر این موارد توانستد موتور خودشان را طراحی کرده و آزمایش کنند.
در مواقعی که اطلاعات تجربی آنها کافی نبود و یا اشتباه بود، آزمایشات کامل و جدیدتر را مورد بررسی قرار میدادند.
این دو برادر معتقد بودن که موفق نبودن تلاشهای پیشین پرواز به دلیل نبود خلبان برای کنترل هواپیما بود چون برنامههای هواپیمایی اولیه به کنترل نیاز داشتند. به همین دلیل برادران رایت تصمیم به بهتر کردن حرکت بالها برای کنترل یک هواپیما گرفتند.
اولین سفر برادران رایت به کیتی هاوک
برادران رایت برای تست دادهها و همچنین کسب تجربه به تلاش برای پرواز با گلایدرها و کایتهای دو بالدار ادامه دادند. عد از این که با اداره آب و هوایی ایالات متحده مشورت کردند، منطقهای را برای سایت آزمایشهایشان برگزیدند.
این مکان حوزهای از تپههای شنی بود و در نزدیکی شهر کیتی هاوک واقع در کارولینای شمالی قرار گرفته بود. اردوگاه برادران رایت در سپتامبر ۱۹۰۰ در این مکان مستقر شد.
متاسفانه نخستین پرواز برادران رایت که یک کایت بود نتوانست نیروی بالابر را تولیدکند، به همین دلیل شکست خورد. با این حال این دو برادر به عنوان گلایدر این کایت را به پرواز درآورند.
برادران رایت همیشه پروندههای دقیق و جامعی از موفقیتها و شکستهایشان ثبت میکردند. این دادهها نشان دهنده غلط بودن اطلاعات قبلی بود که در دست داشتند.
ساخت تونل بادی
برادران رایت در سال 1901 هنگام بازگشت به دیتون، توانستند یک تونل بادی بسازند.
در این تونل بادری میتوانستند جریان باد را کنترل کنند تا اثر جریان باد روی یک شی کنترل گردد.
در این رمان این برادران سخت کوش بیشتر از 200 مدل از سطوح بال را بررسی و مورد آزمایش قرار دادند تا قادر به اندازه گیری مقاومت و فاکتورهای بالابر شده و در نتیجه بتوانند بهترین و مناسبترین طراحی را پیدا کنند.
همچنین این دو برادر توانستند کشف کنند که پروانه و یا ملخهایی که به در کشتیهامورد استفاده قرار میگیرند را نمیتوان در هواپیما نیز استفاده کرد.
به همین دلیل آنها تلاش کردن تا این مسئله را با کمک علم ریاضی حل کنند. میتوان گفت این دو برادر بر دانش موجود در علم هواشناسی به طور کامل تسلط پیدا کردند و همچنین توانستند به این علم اطلاعات جدیدی نیز اضافه کنند.
نخستین موتور به سبک برادران رایت
برادران رایت مجبور به ساخت موتور مورد نظر خودشان شدند چون متوجه شدند که هیچکدام از تولید کنندگان نمیتواند موتوری تولید کند که انتظارات آنها برآورده کند.
ایندو برادر توانستند موتوری تولید کنند که چهار سیلندر داشت و ۱۲ اسب بخار تولید میکرد.
هنگامی که این موتور در ساختار کلی دستگاه نصب گردید، وزن کل دستگاه حدود 340 کیلوگرم بود و این یعنی این هواپیما قادر به سفر تا سرعت 50 کیلومتر در ساعت است.
در تابستان 1903 برادران رایت هواپیمای جدید را به شهر کیتی هاوک بردند و سپس در 17 دسامبر توانستند نخستین هواپیمایی که از وزن هوا بیشتر بود و توسط انسان کنترل میشد را ارائه دهند.
نخستین پرواز با موتور
ارویل رایت نخستین پرواز را به مدت 12 ثانیه انجام داد.
در این پرواز هواپیما حدود 36 متر توانست پرواز کند. همان روز در چهارمین پرواز، هنگامی که کنترل هواپیما در دست ویلبر بود، هواپیما توانست 59 ثانیه و 260 متر در هوا پرواز کند.
ولی بعد از این پرواز هواپیما توسط باد شدید صدمه دید. این دو برادر از موفقیتشان بسیار خشنود و راضی بودند به همین دلیل به دیتون بر گشتند و کوشیدند که دستگاه دیگری تولید کنند.
در سال 1905 برادران رایت تمرکزشان را فقط بر روی توسعه هواپیما گذاشتند و سایر فعالیتهای خود را به طور کامل رها کردند.
سرانجام در 22 مه 1906 موفق به دریافت حق ثبت اختراع برای ماشین پرواز خود شدند.
نخستین سقوط مرگبار هواپیما برادران رایت
دولت ایالت متحده در سال 1907 هواپیمایی با نیازهای خاصی را درخواست کرد.
برای این هواپیما 22 پیشنهاد دریافت و 3 مورد پذیرفته شود ولی در آخر با برادران رایت قرارداد بسته شد.
این دو برادر آزمایش خود را در سپتامبر 1908 در منطقه کیتی هاوک ادامه دادند.
زمانی که ویلبر دنبال کمکهای خارجی برای وسیلهی خود در فرانسه بود، ارویل در حال ارائه هواپیمای قراردادی خود که بود که این ارائه موفقیت آمیز بود و دولت آن را پذیرفت.
متاسفانه 1هفته بعد از این اتفاق، هواپیمای ساخته شده در پرواز آزمایشی – نمایشی سقوط کرد.
در این پرواز ارویل زخمی شد و مسافر دیگری نیز جان خود را از دست داد و نخستین سقوط مرگبار هواپیما رخ داد. ولی سفر ویلبر به فرانسه با موفقیت رو به رو شد.
تاسیس شرکت امریکن رایت (American Wright Company)
برادران رایت در سال 1909 موفق به تاسیس شرکت امریکن رایت شدند.
ویلبر در این شرکت مدیر اجرای راه اندازی و همچنین هدایت کسب و کار شد.
مرگ ویلبر در 30 مه 1912 در دایتون باعث افسرده شدن ارویل شد.
سرانجام ارویل در سال 1915 سهام خود را به شرکت فروخت. ارویل بعد از بازنشستگی به زندگی آرام و بی سر و صدایی در دایتون پرداخت و مشغول آزمایشهایی شد که به آن علاقه مند بود.
این دو برادر با سخت کوشی، هوش و دیدگاه جدیدی که داشتند کمک شایانی به راه پیدا کردن هواپیمای مدرن به جهان امروزی کردند .
جمع بندی
دو برادر که تاریخ را متحول کردند و رویای پرواز بشر را تحقق داند، برادران رایت (Wright brothers) که با تلاشهای مستمر و پیوسته خود فعل خواستن را صرف کردند.