تهران

شهر ارجمند تهران کجاست ؟ ویژگی های این منطقه ، اثار تاریخی و دیدنی

یکی از توابع شهرستان فیروزکوه که دارای آب و هوای ییلاقی می باشد شهر اَرجُمَند می باشد. شهر ارجمند به دلیل موقعیت جغرافیایی و ییلاقی در فصل تابستان دارای جاذبه‌های بسیاری می باشد. جاده آسفالت منتهی به این منطقه امکان تردد در فصل‌های سرد سال را میسر کرده و میتوان زیبایی‌های چشم‌نواز این منطقه را نیز در فصول سرد سال مشاهده کرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این منطقه ، آب و هوا ، تاریخچه ، قدمت و جاذبه های گردشگری این منطقه می‌پردازیم .با ما همراه باشید.

شهر اَرجُمَند تهران کجاست ؟

شهر ارجمند در تهران ، پایتخت ایران قرار دارد و یکی از توابع شهرستان فیروزکوه می باشد .از قسمت شمال  به کوه‌های بهنک و کوه‌های بخش لاریجان و همچنین با استان مازندران هم مرز می باشد .از قسمت جنوب به روستای وشتان و اندریه فیروزکوه و از قسمت شرق به کوه ها و مراتع سلبون و روستای شادمهن فیروزکوه و از قسمت غرب به کوه های بلند و کوه های لاسم و جاده هراز منتهی می‌شود.

طبیعت زیبای شهر ارجمند

جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر ارجمند :

شهر ارجمند یکی از منطقه های قدیمی استان تهران میباشد که قدمت ظولانی دارد . همچنین آثار باستانی زیادی در این منطقه قرار دارد.

  • تنگه واشی یا ساواشی
مرتبط:   محله توحید تهران: بررسی صفر تا 100 امکانات و دسترسی‌های محله توحید

این تگه در اطراف شهر ارجمند قرار دارد و حدود 30 کیلومتر با آن فاصله دارد.

تنگه واشی

  • امامزاده دوازده تن

امامزاده 12 تن ارجمند

  • قدمگاه خضر نبی

این بنا که یکی از زیارتگاه های اهالی این منطقه میباشد . در قسمت غربی روستای ورسخواران واقع شده است و به قدمگاه خضر نبی شناخته شده است.

قدمگاه خضر نبی

  • سد نمرود

در نزدیکی سل بن یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه میباشد. آب سد نمرود از رودخانه های فرح رود، قزقانچای و ورسخواران تامین میشود.

سدنمرود ارجمند

  • روستای طارس

روستای طارس

  • چشمه ورسخواران
  • روستای لزور و دریاچه سد سیاهرود از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه میباشد.

قدمت و پیشینه شهر ارجمند :

به گفته قدیمی های این منطقه ، شهر ارجمند دارای قدمتی 900 ساله میباشد. همچین آثار تاریخی که در این منطقه قرار دارد نیز گواه این مطلب میباشند.

در گذشته این روستا بعنوان گذرگاه ارتباطی به سمت شمال کشور بوده است .اما پس از احداث راه آهن تهران – شمال در دوره ی رضاخان این منطقه اهمیت ویژه خود را ازدست داد.

جمعیت شهر ارجمند :

شهر ارجمند به دلیل موقغیت ییلاقی خود در تابستانها جمعیت بیشتری را پذیرا میباشد . اما در فصول سرد سال این جمعیت کمتر شده و ساکنین ثابت این منطقه در این محل دیده میشوند.

شغل ساکنین این منطقه :

بیشتر ساکنین این منطقه به مشاغل کشاورزی ، دامداری و باغداری مشغول میباشند و محصولات معروف این منطقه سیب زمینی ، سیب درختی ، گندم ، جو ، گوشت ، ماست ، شیر و بعضی محصولات دیگر که جنبه مصرف محلی دارد .

مرتبط:   خیابان گرگان در تهران : بررسی جامع محله گرگان در تهران

آب و هوای شهر ارجمند :

اب و هوای این منطقه سردسیری و کوهستانی بوده و زمستان های سردی را در پی دارد.

قیمت زمین و املاک :

 

 

شهر ارجمند :

اَرجُمَند شهری است در استان تهران ایران. این شهر در بخش ارجمند از توابع شهرستان فیروزکوه قرار دارد. زبان مردم این شهر طبری (مازندرانی) است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۹۰۳نفر بوده‌است.

از میان ۱۰ شهری که در مدّت دهه ۱۳۸۵–۱۳۷۵ به شهرهای استان تهران افزوده شده‌اند، ارجمند کوچک‌ترین آن‌ها است.

منطقهٔ پیرامون شهر ارجمند منطقه‌ای‌ست ییلاقی و کوهستانی با رودهای فراوان و بلندی‌های برفگیر که به کوه دماوند مشرف می‌باشد. آب و هوای آن سردسیری و کوهستانی، سرسبز با آب فراوان است و رودخانهٔ نم‌رود که بر روی آن سد نم‌رود ساخته شده‌است از نزدیکی آن می‌گذرد. سرشاخه‌های این رود رودهای فرح‌رود، قزقان‌چای و ورسخواران هستند.

از روستاهای دیدنی پیرامونی ارجمند روستای لزور است. بقعه‌های امام‌زادگان دوازده تن که در انتهای شمال غرب شهر ارجمند در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار دارند نیز از دیدنی‌های این شهر است.منبع

 

Rate this post

یکتانت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا