وبلاگ

ویژگی های چراغ دیواری شیک چیست؟

چراغ دیواری به عنوان یک عنصر جدید در المان های معماری و دکوراسیون در نظر گرفته شده است. اما در انتخاب آن باید دقت بیشتری کنید.

در طراحی قدیمی، معمولا دیوارها عنصری خنثی در نظر گرفته می شدند. به همین دلیل هیچ گونه وسیله ای روی دیوار نصب نمی شد و آنها را به رنگ سفید در می آوردند. اما امروزه دیوار یک عنصر اصلی در طراحی دکوراسیون خانه محسوب می شود. رنگ ها و گچ بری های جدید به دیوار اضافه می شوند. هم چنین نورپردازی دیوار یکی از این المان های طراحی است. به همین دلیل نیز چراغ دیواری از جمله وسایل شیک و انعطاف‌پذیر در طراحی نورپردازی و روشنایی خانه است. این چراغ‌ها علاوه بر تأمین نور محیطی و کاربردی زیبا، می‌توانند نور پردازی عملی بسیار خوبی را نیز به همراه داشته باشند. اما قبل از انتخاب چراغ دیواری لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید.

چراغ دیواری شیک

ویژگی‌های انواع چراغ دیواری

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین لامپ‌ها برای اجرای طراحی‌های مختلف نورپردازی، استفاده از انواع چراغ‌های دیواری است. همان‌طور که از نام آن پیداست، این چراغ‌ها بافاصله از سقف یا بر روی سطوح یا دیوارهای عمودی نصب می‌شوند. باید توجه داشت که در مورد نوع تکنیک نصب به طور مثال ارتفاع استاندارد نصب چراغ دیواری یا ارتفاع چراغ دیواری از کف جزئیات بیشتری وجود دارد. اما عدم رعایت این ملاحظات ممکن است بر اصول نورپردازی تأثیر بگذارد و نتیجه این طراحی را ضعیف کند.

ویژگی‌ها و سبک طراحی معماری مهم ترین عواملی هستند که طراح نورپردازی را برای استفاده حداکثری از چراغ‌های دیواری باید مورد توجه قرار دهد. به‌عنوان‌ مثال، معایب معماری فضاها مانند سقف‌های کوچک، عامل مهم و ضروری برای نصب تجهیزات و وسایل نورپردازی بر روی دیوارها هستند.

بعد از انتخاب چراغ‌های دیواری و تنظیم فاصله دیوارکوب از سقف، گزینه‌های دیگری مانند نصب آنها در بالای زمین، نصب به صورت فرورفته یا مخفی وجود دارد.هم چنین استفاده از چراغ دیواری بستگی به این دارد که متریال دیوار مناسب برای نصب باشد یا خیر. اما در اکثر مواقع چراغ‌های دیواری به‌صورت روکار نصب می‌شوند. البته اخیراً لامپ‌هایی با نام لامپ‌های گچی پدیدار شده‌اند که نوع نصب آن‌ها توکار می‌باشد.

مرتبط:   بهترین آموزشگاه زبان در کرج 【لیست ۶۰ تایی】آدرس+ تلفن کلاس زبان

انواع چراغ‌های دیواری در جهت ها و با توزیع نور مختلف طراحی شده‌اند. شرکت‌های تولیدی نیز برای انواع خاصی از دیوارها لامپ‌های دو، سه یا چهار طرفه طراحی می‌کنند که اغلب تزئینی هستند. اما روشنایی یک‌طرفه بستگی به نوع تکنولوژی دارد، جهت نصب آن بر اساس ارتفاع چراغ دیواری بر روی دیوار مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر قرار است از چراغ دیواری برای روشنایی موضعی استفاده شود، باید روبه‌پایین قرار گیرد.

ما اینجا در مورد متداول‌ترین انواع چراغ‌های دیواری و نحوه قرارگیری آنها، همراه با برخی نکات برای انتخاب چراغ‌ دیواری مدرن که مناسب هر فضایی است را بررسی می‌کنیم.

ارتفاع استاندارد نصب چراغ دیواری از کف چقدر است؟

هنگام نصب چراغ دیواری، ارتفاع استاندارد چراغ دیواری و فاصله ایده‌آل آن به موارد مختلفی بستگی دارد، این موارد شامل: اندازه و سبک دیوار، نسبت اتاق و نوع ظاهری که می‌خواهید ایجاد کنید، می‌شود.

  • به‌عنوان یک قانون کلی، چراغ‌های دیواری باید در حدود 152-170 سانتی‌متر  بالاتر از سطح کف اتاق قرار بگیرند.
  • همچنین چراغ‌های جفت یا چندگانه باید در فاصله 250-300 سانتی‌متر  از یکدیگر قرار گیرند.

بدانیم که هدف از نصب چراغ باید این باشد که در بالای سطح چشم بنشیند تا از تابش مستقیم نور جلوگیری کند.

چراغ دیواری مدرن

بااین‌حال اگر اتاق دارای سقف بلند باشد (مثلاً بیش از 3 متر)، یا اگر چراغ دیواری را در حمام یا اتاق‌خواب نصب می‌کنید، ممکن است بخواهید این ارتفاع را طور دیگری تنظیم کنید.

به‌عنوان‌مثال، چراغ‌های دیواری برای روشنایی آینه دستشویی هم مناسب هستند. (برای یک نور مکمل، یکنواخت و بدون تابش خیره‌کننده، سعی کنید دو چراغ در دو طرف آینه قرار دهید)

همچنین اگر به‌جای چراغ‌ شب از چراغ دیواری بالای تخت استفاده می‌کنید، بهتر است چراغ‌ها را در ارتفاع کوتاه قرار دهید، تا به‌راحتی بتوانید آنها را از روی تخت روشن و خاموش کنید.

مرتبط:   دستگاه تولید دستمال کاغذی چیست؟ انواع آن و کارکرد خط تولید+ درآمد

رایج‌ترین نوع چراغ دیواری کدام‌اند؟

چراغ‌های دیواری دارای انواع مختلفی از اشکال و اندازه‌ها هستند و می‌توانند طیف وسیعی از اهداف و طرح‌های مختلف را شامل شوند.

به‌عنوان مثال چراغ دیواری پذیرایی به عنوان تکمیل کننده نور اصلی در اتاق نشیمن، اضافه کردن فضای اضافی به گوشه‌های تاریک  و یا به عنوان یک گزینه برای جایگزینی نور اصلی سقف استفاده می شود. چراغ‌های دیواری در نورپردازی لایه‌ای اتاق نیز نقش مهمی دارند. آنها منبع بسیار خوبی از نور محیط هستند و برای ایجاد نور با تابش نرم‌تر در زمان استراحت یا سرگرمی شبانه و ایجاد عمق و جو ایده آل هستند.

چراغ دیواری مدرن

برای رسیدن به نهایت انعطاف پذیری، چراغ‌های دیواری مدرن دارای یک بازوی متحرک هستند که می‌تواند بعد از نصب به هر جهتی تنظیم شوند. در فروهر دیزاین طراحی همه چراغ های دیواری به این صورت است. یعنی بعد از نصب چراغ می توانید آن را در زاویه دلخواه قرار دهید و زوایای مختلف را برای دکوراسیون خود امتحان کنید.

زیبایی چراغ مدرن در این است که شما می‌توانید نور را دقیقاً به همان جایی که می‌خواهید هدایت کنید و آن را برای محل کار یا محل مطالعه تنظیم کنید.

چراغ خواب

چراغ‌های دیواری می‌توانند کاربرد چراغ‌های خواب را چه بالای تخت و چه در گوشه‌ای دنج از اتاق نشیمن ایجاد کنند. برخی از چراغ‌های دیواری به طور خاص به عنوان چراغ خواب در کنار تخت طراحی شده‌اند، اما چراغ‌های معمولی نیز می‌توانند جایگزین مناسبی برای چراغ خواب باشند و برخی نیز برای انعطاف پذیری بیشتر قابل تنظیم هستند.

در همین حال، اگر می‌خواهید نور چشمگیری در اتاق نشیمن ایجاد کنید، سعی کنید چراغ تابشی شیک را بالای مبل یا صندلی مورد علاقه خود قرار دهید.

چراغ دیواری اتاق خواب

انتخاب چراغ مناسب دیوار

چراغ‌های دیواری در طیف گسترده‌ای از سبک‌های مختلف، از طرح‌های تزئینی سنتی گرفته تا کارهای سبک مدرن و فوق مدرن و انواع مختلفی از جنس بدنه، از شیشه و برنزی گرفته تا فلز، پارچه و سرامیک تولید می‌شوند. هنگام انتخاب چراغ‌های دیواری، تنظیم ارتفاع استاندارد چراغ و همچنین عملکرد و کاربردی که می‌خواهید داشته باشید هم فکر کنید.

مرتبط:   شهر زنجان کجاست؟ بررسی نقشه، مساحت، آب و هوا و جمعیت

ایجاد تعادل

برای نور عمومی محیط در راهرو یا فضای زندگی، یک سری چراغ‌های دیواری شفاف که در اطراف اتاق قرار گرفته باشند، نور را به خوبی پخش می‌کنند و استفاده از شیشه‌های رنگی می‌تواند ظاهر بهتری ایجاد کند. اگر به دنبال احساسی کلاسیک هستید، طرح شمعدانی را انتخاب کنید یا اگر می‌خواهید نور شما با بقیه دکوراسیون شما ترکیب شود، مجموعه‌ای از چراغ‌های دیواری خنثی را امتحان کنید.

یک جفت چراغ دیواری همسان نیز می‌تواند روشی شیک برای برجسته سازی یک ویژگی مانند شومینه و ایجاد حس تعادل باشد. در همین حال، چراغ‌های دیواری متعدد و سرسام‌آور در امتداد یک راهرو می‌توانند احساس گرم و خوشامدگویی ایجاد کنند.

استفاده از چراغ‌های دیواری در اتاق خواب

در اتاق خواب چراغ‌های دیواری جایگزین بهتری برای نور اصلی ارائه می‌دهند و می‌توانند یک ویژگی طراحی دوست داشتنی باشند. یک چراغ دیواری عمومی باعث درخشش گرم محیط می‌شود، در حالی که یک چراغ بازویی قابل ارتقا یا چرخش جایگزینی عالی برای چراغ خواب است.

چراغ‌های دیواری به‌عنوان یک ابزار در طراحی نورپردازی و دکوراتیو در فضاهای مختلف به شمار می‌رود. در اینجا سعی کردیم مهم‌ترین نکات در رابطه‌ با استاندارد ارتفاع چراغ دیواری و سایر موارد مهم را به شما بگوییم. بیان این نکتهر خالی‌ از لطف نیست که سلیقه و سبک نورپردازی نیز در انتخاب این چراغ تأثیر مستقیم دارد. بااین‌حال اگر به دنبال مشاوره تخصصی در مورد انتخاب چراغ‌های دیواری هستید، با کارشناسان استودیو طراحی فروهر تماس بگیرید تا مشاوره تخصصی دریافت کنید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ ایرانیجو نقشی در نگارش این محتوا نداشته و در قبال صحت آن نیز مسئولیتی ندارد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا