تهران

یاخچی آباد تهران کجاست ؟ آشنایی با محله یاخچی آباد و بررسی ویژگی های آن

محله یاخچی آباد تهران : در ادامه معرفی مناطق تهران در سایت ایرانیجو ، به بررسی و معرفی محله یاخچی آباد میپردازیم ،ویژگی های محله ، مسیرهای دسترسی و جاهای تفریحی و تجاری منطقه یاخچی آباد را بررسی خواهیم کرد.

یاخچی آباد یکی از محله هایی می باشد که در جنوب تهران واقع شده و دارای یک سری امکانات می باشد طوری که همه ی ساکنان در آرامش قرار بگیرند. محله‌ی یاخچی آباد تهران یکی از محله های پایین شهر می باشد و به نظام آباد و خانی آباد نزدیک می باشد. این شهر در منطقه 16 تهران واقع گردیده است و به محله هایی همچون نازی آباد و خانی آباد نزدیک است و بیشترین تمرکز را در این محله به دست افغان و آذری زبان‌ ها می باشد. همچنین در این محله مکان های دیدنی  جهت تفریح و استراحت ساکنین نیز وجود دارد.

 

محله یاخچی آباد در کجای تهران است؟

همانطور که در بالا ذکر شد یاخچی آباد یکی از محله های جنوب تهران است که در منطقه 16 قرار گرفته است. در ادامه یاخچی آباد را به طور کامل تری بررسی می کنیم.

خیابان‌های محله یاخچی آباد تهران

هرمحله ای دارای خیابان‌هایی می باشد و این خیابان ها برای موقعیت محله سترسی و… بسیار مهم می باشند. برخی از مهم‌ترین خیابان‌های یاخچی آباد تهران خیابان میثاق، دانشگاه، بهمنیار، گودرزی و دانش است.

وضعیت بازار مسکن در محله یاخچی آباد

واحدهای آپارتمانی بسیار خوب با طراحی بسیار زیبا در این محله وجود دارد. خرید و فروش واحد های آپارتمان در  محله یاخچی آباد بیشتر به شکل توافقی صورت می گیرد. قیمت خرید خانه درمحله‌ی یاغچی آباد به شکلی است می‌توانید طبق بودجه‌ای که دارید بهترین خرید را داشته باشید.

 

نقشه‌ یاخچی آباد تهران

محله‌ی یاخچی آباد از طرف شمال به نازی آباد و از طرف جنوب به بزرگراه آزادگان، از غرب به بزرگراه شهید تندگویان و از شرق به بزرگراه رجایی متصل می گردد.

یاخچی آباد کجاست؟مسیر دسترسی به یاخچی آباد

یاخچی آباد دارای ایستگاه‌های مترو و اتوبوس هتی بسیاری می باشد که بدین صورت دسترسی به هر نقطعه ای از شهر بسیار آسان می باشد. برخی از ایستگاه های این شهر . ایستگاه‌ اتوبوس فرهنگیان و ایستگاه‌های مترو علی آباد می باشد، همچنین این محل دارای  خزانه بزرگراه‌های بسیار فراوانی می باشد که سبب آسان شدن رفت و آمد عموم افراد در این منطقه شده  است.

مرتبط:   محله پونک کجاست؟ بررسی صفر تا 100 پونک، دسترسی ها و امکانات

امکانات منطقه یاخچی آباد تهران

این منطقه داراب همه امکانات ضروری جهت رفاه ساکنین می باشد. در این محله مدارس متعددی وجود دارد که سبب شده  است والدین به راحتی فرزند ان خود را در این مدارس ثبت نام کنند. برخی ازدبیرستان‌هایی این محل عبارت می باشند از : دبیرستان شمس، مطهره شاهد، نمونه دولتی و مدرسه ابتدایی تشیع در یاخچی آباد. از نظر امکانات درمانی نیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی‌ متعددی در این محله تاسیس شده است که سبب بهتر شدن دسترسی ساکنان محل به خدمات درمانی گردیده است. از جمله این مراکز درمانی بیمارستان مفرح و درمانگاه‌ها و داروخانه‌هایی مثل داروخانه‌ی یاخچی آباد، بامداد، بهاره معینی، دکتر قاضی در این محله وجود دارد. با این حال بازهم ساکنان محله یاخچی درخواست افزایش تعداد بیمارستان و مراکز درمانی را دارند.

در این محله مجموعه‌های ورزشی زیادی نیز موجود است مانند یادآوران و سالن ژیمناستیک، استخر، سونا و مجموعه ورزشی شهید قیانوردی.امکاناتی که ذکر شد فراهم شده است که ساکنین این محله به راحتی  و در رفاه بتوانند در این محل زندگی کنند باز هم بعضی از امکانات برای اهلی این محله فراهم نمی باشد مانند پمپ بنزین که برای ساکنان در دسترس نمی باشد.

 

مکان‌های دیدنی محله یاخچی آباد

این محله داری مکان‌های دیدنی مثل پردیس سینمایی کیان، شهربازی بعثت، سینما تئاتر بهاران، پردیس سینمایی رازی و مجموعه‌ی سينمايی استاد شهريار، پرديس سينمايي كيان می باشد. همچنین در محله یاخچی آباد زمین‌های ورزشی زیادی وجود  دارد که هر کدام ار آن ها دارای امکانات  و ویژگی های زیادی می باشند. مانند زمین ورزشی شهدای هویزه، زمین ورزشی یاس، شهید مطهری، شهدای گمنام، سالن ورزشی شهربانو، مجموعه ورزشی شهید کافی، مجموعه ورزشی دهداری، مجموعه ورزشی امام علی و مجموعه ورزشی الزهراء 11 را و…  در این محله زمین اسکیت بوستان رازی و کارتینگ مجموعه ورزشی شهربانو در محله‌ی یاخچی آباد نیز برای ساکنان فراهم گردیده است. همچنین این محله دارای بوستان‌هایی مانند بوستان شقايق، بوستان بهشت، بوستان یاس، بوستان شهرک فرهنگیان می باشد.که هر کدام به نحوی به بهتر شدن آب و هوا این منطقه کمک می کنند. با این حال بیشتر ساکنان این محل از کم بودنتعداد پارک ها معترض هستند.

مرتبط:   محله دردشت تهران: بررسی صفر تا صد امکانات و دسترسی های محله دردشت تهران

محله یاخچی آباد تهران تاریخچه یاخچی اباد :

آذری ها در این محله به دلیل آب و هوای جلگه ای و درختان بسیاری که در این محدوده می باشد در این محل ساکن شده  و  خود را به کشاورزی و ساخت ساز در این محله مشغول کرده اند. و در آخر این محل را یاخچی اباد به معنای خوب اباد نام گذاری کردند.  همچنین به دستور ناصرالدین شاه کارخانه های متعددی توسط آلمانی ها در این محله ساخته شدفراد زاید ا ز گوشه کنار تهران برای  مشغول شدن در این کارخانه به این محله امدند و ساکن شدند.بعد از موضوع  در سال 1338 فرزندان آقای مفرح که از ملاکان بزرگ محله بود، زمین های محله را به قطعات 200 متری تقسیم نمود و جهت ساخت و ساز ب رمین ها را به مردم اجاره داد. بهدین ترتیب یاخچی آباد از حالت روستایی خود خارج شد و به یک محله شهری تبدیل گردید. دلیل نامگذاری  این می باشد که واژۀ آذری « یاخچی آباد » که در زبان آذری ها آن را « یاغچی آباد » و یا حتی « یغچی آباد » تلفظ می کنند بدین معنا می باشد که: یاخچی به معنای ( خوب ) + آباد

 بافت انسانی یاخچی آباد:

قشر زیادی از جمعیت یاخچی آباد  را مهاجران ترک و افغان تشکیل داده اند. و بیشتر نقاط این محله تهران  از بافت شهری و مدرن فاصله گرفته است.

 مرزبندی :

از طرف می رسیم به خیابان تولایی رسیده و از طرف جنوب  به بزرگراه آزادگان. همچنین از طرف شرق  به خیابان شهید رجایی می رسیم  و از طرف غرب به خیابان بهمنیار خواهیم رسید.

 محدودیت ترافیکی :

این محله اصلا دارای محدودیت ترافیکی نمی باشد.

 اتوبوس و تاکسی :

دراین محله  ایستگاه اتوبوس گوناگونی وجود دارد مثل ایستگاه اتوبوس فرهنگیان که در خیابان بهمنیار، انتهای خیابان دانش ۹ و یا استفاده از سامانۀ اتوبوسرانی میان خیابان یاخچی آباد و خیابان فروردین که در ضلع شرقی همین سامانه فروشگاه تعاونی اتوبوسرانی واقع گردیده است

 پمپ بنزین :

پمپ بنرین در این محل به به جایگاه نازی آباد دسترسی داشته. به جایگاه میدان تره بار نزدیک می باشد

 دسترسی به مترو :  ایستگاه متروی یاخچی آباد

در این محل ایستگاه به علی آباد و خزانه نزدیک می باشد.

مرتبط:   پل طبیعت تهران کجاست؟ 🌹آدرس، لوکیشن ⚡️ با عکس

معرفی یاخچی آباد برای خرید خانه :

همانطور که ذکر شد یاخچی آباد از محله‌های جنوب شهرتهران می باشد که درمنطقه 16 واقع ، نام دیگرکه بعد از یاخچی‌آباد بیشتر می شنویم یاغچی‌آباد می باشد. یاغ به معنی روغن بوده و و از آن جهت که این محله در نزدیکی کارخانه روغن‌نباتی قرار گرفته است به این نام مشهور شده است. اگر می خواهید در این محله صرفا سرمایه گذاری کنید و  خانه بخرید  باید بدانید که جهت سرمابه گذاری و خربد خانه یکی ازبهترن گزینه ها بین محله های جنوبی تهران می باشد به این دلیل که سطح قیمت در این محدوده متوسطِ رو به پایین بوده. البته با این وجود نمی توان امکانات زیاد و قابلیت های گوناگون این محلۀ یاخچی آباد نایده گرفت.


نقاط ضعف محله جهت خرید خانه  :

 

  • فرسوده دبودن و قدیمی بودن مسجد ها
  • نداشتن امنیت کافی به دلیل حضور بسیار کم نیروی انتظامی و وسعت محله که سبب رواج توزیع مواد مخدر شده است.
  • وجود توقفگاه شرکت واحد و تردد زیاد ماشین های سنگین در بازار آهن مشکلات گوناگونی مثل آلودگی هوا و آلودگی صوتی را ایجاد کرده است.
  • نکته دیگر اینکه در سطح محله تنها یک شعبه ی بانک موجود است که قتادر نمی باشد تمام نیاز مردم را پاسخگو باشد و اهالی برای کار های بانکی می بایست  طی مسافت های طولانی را طی کنند.
  • نبودن بازار میوه و تره بار و از سمت دیگر جمعیت بالای محله از یکی از مشکلات مردم می باشد و خیلس از ساکنین  جهت  رفع مایحتاج روزانه به محلات دیگر می روند.
  • جمعیت این محل را  بیشتر مهاجران ترک و افغان تشکیل داده اند. اغلب این قشر در این محل به کارهای گوناگونی مشغولند، کارهایی مثل کارگری، بنایی، نجاری

در این مقاله از سایت ایرانیجو ، به بررسی و معرفی محله یاخچی آباد در شهر تهران پرداختیم ، امیداوریم که شما عزیزان نیز با ارسال نظرات خود و بیان مطالب مفیدی که مد نظر است ما را در تکمیل تر کردین این مقاله یاری کنید و اگر مطلبی را نیاز میدانید که به این مقاله اضافه شود لطفا در بخش نطرات در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید.

4.6/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. من ساکن این محله هستم واقعا بقدری که اینجا تاکید شده افغانی ها نیستن در این محله ، از نظر دسترسی محله هم اصلا نیازی نیست که برای مایحتاج به محله های دیگه بریم .

  2. اونجوریا هم که میگید نیست ساکن این محله هستم /اینجا پاتوق افغانی ها نیست اونقدر که در تجریش افغانی هست هیچ جایه ایران نیست /بحث امنیت رو قبول دارم چون هیچ نقطه ایی از تهران امن نیست /زیرساختهای بسیار عالی و خیابان و کوچه های پهن و اصولی داره /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا