تهران

یافت آباد کجاست ؟ بررسی محله یافت آباد تهران ، امکانات و وضعیت املاک یافت آباد

یافت آباد تهران : در ادامه معرفی مناطق تهران در سایت ایرانیجو ، به بررسی و معرفی محله یافت آباد میپردازیم ، امکانات ، مسیرهای دسترسی و جاهای تفریحی و تجاری محله یافت آباد را بررسی خواهیم کرد.

یافت آباد تهران کجاست؟
یافت آباد تهران کجاست؟

یافت اباد یکی از معروف ترین و قدیمی ترین بازارخرید مبلمان شهر تهران شناخته می شود این محله درجنوب غربی تهران است  و در منطقه 18 می باشد. و بافتی بسیار قدیمی دارد و اکثر ملک های این محله  اوقافی می باشند.
امروزه اکثر افراد با شنیدن نام یافت آباد ، یاد بازار مبل یافت آباد دراین محله می افتند. در ادامه محل یافت آباد را به طور کامل بررسی می کنیم.

محله یافت آباد کجاست؟

در سال 1330  خیلی ها شروع به ساخت کارخانه  دز این محل کردند برای مثال  با ساخت کارخانه شیر پاستوریزه یافت آباد در موقعیت اقتصادی بسیار مناسب تری قرار گرفت.

پس از بنا شدن این کارخانه کار خانه های دیگری نیز در این محله بنا شدند مانند کارخانه لبنیات پاک ، بنا به همین دلایل این محله بسیار محبوب شد و رونق پیدا کرد.

این محله به چند شهرک و کوی کوچکتر تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها که عبارت می باشند از:

  • شهرک امام خمینی،
  • ابراهیم آباد،
  • ترک آباد،
  • سعید آباد،
  • عرب آباد،
  • ارشد آباد،
  • کوی نسترن،
  • شهرک مسلمین

این محله در طی مدت دچار تغییر تحول شده است. طوری که اگر به سمت بزرگراه امام حرکت کنید متوجه تغییرات در بافت محله می شوید. به این دلیل که بافت کل محله از بافت نو به سمت بافت قدیمی می رود و کوچه هایی که یاد آور بافت قدیمی این محله می باشد.

مرتبط:   منطقه 4 تهران: آشنایی با کلیه امکانات و دسترسی های منطقه چهار

دلیل نام گذاری ان محله این می باشد که بعداز فوت محمد شاه ، پادشاه چهارم قاجار زمین‌ های خالی از سکنه این محله را تصاحب نمود و آن را یافت آباد  نامگذاری کرد بدین معنا که من یافتم  و تا  امروز این محله با همین نام شناخته شده و تغییری نکرده است. .

تراکم جمعیت و سطح قیمت خانه های یافت آباد

با در نظر گرفتن بافت قدیمی این محله و با توجه به این موضوع که اکثر سند ملک ها سند اوقافی می باشد، این محله دارای قیمت بسیار کمتری در مقایسه با قیمت محله های همجوار خود می باشد و همین موضوع باعث شده است که اقشارهای گوناگون جامعه در این منطقه سکونت کنند.

دسترسی ها و خیابان های مهم یافت آباد

از آسان ترین مسیرهای دسترسی به این محله بزرگراه آزادی می باشد.

این بزرگراه از سمت غرب  به سمت محله یافت اباد می رود و یکی دیگر از مسیرها برای رسیدن به یافت آباد بزرگراه فتح می باشد.

در این محله هیچ ایستگاه متروی وجود ندارد ولی برای  متصل شدن به شبکه شهری می توان از ایستگاه مترویی که در محله کناری واقع شده است  یعنی محله عبدل آباد و ایستگاه مترو آزادگان یهره برد.

همچنین تمام مسیر های اتوبوس این محل در یک ناحیه یعنی روبروی نمایشگاه بازار تهران می باشد. یکی دیگر از ایستگاه ها، ایستگاه معلم می باشد که در خط 10 واقع شده است که از پایانه آزادگان  آغاز شده است و تا ایستگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ادامه پیدا می کند.

مراکز آموزشی و فرهنگی محله یافت آباد

این محله با در نظر گرفتن  اینکه دارای تراکم جمعیت بالایی می باشد هیچ مشکلی درباره کمبود مدرسه در کلیه مقاطع تحصیلی برای بچه ها ندارد. بعضی از مدارس مهم این محله مدرسه های آزادی، قدس، شهید فهمیده، فدک و هنرستان حضرت مریم می باشند. از  مراکز بسیار مهم این منطقه دانشکده فنی انقلاب اسلامی شماره 4 برادران شهید بهرامی می باشد.

  • مدرسه آزادی
  • مدرسه قدس
  • مدرسه شهید فهمیده
  • مدرسه فدک
  • هنرستان حضرت مریم
  • دانشکده فنی انقلاب اسلامی شماره ۴ (برادران شهید بهرامی)
مرتبط:   شهرک شریعتی تهران : آشنایی با امکانات و دسترسی های شریعتی تهران

مراکز خرید اصلی محله یافت آباد

مهم ترین بازار محل یافت آباد  نمایشگاه دائمی مبلمان ایران می باشد. همچنین علاوه بر این بازار 3 مجموعه و سازه بزرگ  و معروف دیگر مثل بازار مبل، ساختمان بازار موبایل شماره دو وجود دارد، و در این محله انواع مراکز خرید ضروری و مود نیاز عموم افراد مانند : نانوایی، سوپرمارکت، فست فود و … نیز موجود می باشد.

 مراکز مهم دولتی محله یافت آباد

محله یافت آباد دارای مراکز دولتی مهمی مثل  بانک، مخابرات و ادارات مهم دولتی می باشد. که اشخاصی که در این محله سکونت می کنند  جهت  انجام امور به محله های اطراف خود وابسته نمی باشند و به راحتی می توانند امور روزانه خود را انجام بدهند  از مهم ترن اداره های دولتی از جمله ی آن ها می توان به بیمارستان شهدای یافت آباد، دادسرای عمومی، مرکز معاینه فنی الغدیر( خودرو های سبک) و مرکز تعویض پلاک الغدیر اشاره نمود.

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله یافت اباد

محله یافت آباد یکی مناطق استان تهران می باشد که حضور بسیاری در برگذاری مراسم های مدهبی دارد. یکی از بزرگترین مسجد های این محل مسجد الغدیر در میدان الغدیر می باشد.

مسجد 14معصوم و مسجد المهدی یکی دیگر از مجسد های معتبر این محله می باشد  که کلیه امورات مذهبی مثل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه در این مساجد برگذار می گردد.

مرتبط:   محله حکیمیه تهران: بررسی صفر تا 100 امکانات، دسترسی های محله حکیمیه تهران

 مراکز درمانی محله یافت آباد

بیمارستان شهدای یافت آباد که در بلوار الغدیر می باشد از سال 1340 تا  امروزه به طور دائم در حال ارائه خدمات درمانی در محله می باشد.

و یکی دیگر از مراکز بسیار مهم درمانی مجتمع توانبخشی رعد الغدیر است. همچنین به درمانگاه فرمانیان نیز می توان اشاره نمود.

مکان  های تفریحی و ورزشی محله یافت آباد

ازمهم ترین فضاهای تفریحی در محله یافت آباد بوستان قائم، بوستان مینا، بوستان شهدای یافت آباد می باشد، نکته دیگر اینکه در این محله بیشتر از 20 سالن ورزشی و ورزشگاه بنا شده است که کی از نکات مثبت این محله می باشد.

از مهم ترین سال ها ورزشی یافت آباد  می توان به سالن ورزشی برادران شهید اسماعیلی و سالن ورزشی شهید ناطق نوری و زورخانه مسلم ابن عقیل اشاره نمود.

تاریخچه منطقه یافت آباد

پس از فتح شیراز به دست آقامحمد خان قاجار، لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسه زندیه به تهران منتقل و به دستور آقا محمدخان کشته شد و پیکرش را در امامزاده زید در بازار قدیمی به خاک سپردند. {ویکیپدیا}

جمع بندی

در این مقاله از سایت ایرانیجو ، به بررسی و معرفی محله یافت آباد شهر تهران پرداختیم ، امیداوریم که شما عزیزان نیز با ارسال نظرات خود و بیان مطالب مفیدی که مد نظر است ما را در تکمیل تر کردین این مقاله یاری کنید و اگر مطلبی را نیاز میدانید که به این مقاله اضافه شود لطفا در بخش نطرات در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید.

3.9/5 - (24 امتیاز)

یکتانت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا