تهران

محله استاد معین تهران: بررسی صفر تا 100 امکانات و دسترسی‌های محله استاد معین

استاد معین تهران: کمتر کسی است که به تهران رفته باشد و نام این محله را نشنیده باشد، بهتر است بگوییم این محله از دسترسی و امکانات بسیار خوبی برخوردار است و یکی از دلایل اصلی این موضوع هم وجود میدان آزادی در مجاورت این محله است. در ادامه ایرانیجو به صورت کامل و جامع به بررسی و آشنایی با محله استاد معین می‌پردازد.

محله استاد معین کجاست؟

استاد معین، محله‌‌ایی در منطقه 9 شهرداری تهران است و بسیاری از ویژگی‌ها به آن تعلق دارد و به نوعی یکی از خوش مسیرترین محله‌های شهر تهران است.

محدوده جغرافیایی محله استاد معین: استاد معین از سمت شمال به میدان آزادی و جنوب آن به خیابان نهر فیروز می‌رسد؛ فرودگاه مهرآباد و بزرگراه آیت‌الله سعیدی در غرب؛ محله هوشیار در شرق.

محله استاد معین کجاست؟

نقشه محله استاد معین: استاد معین روی نقشه

آشنایی با محله استاد معین

این محله در منطقه 9 شهرداری تهران است و از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است، این محله شلوغ‌ترین محله‌های این قسمت از تهران است و ترافیک در آن زیاد است.

قدمت این محله به سال 1340 برمی‌گردد و به لحاظ موقعتی در مجاورت میدان ازادی و گردهمایی‌های بزرگ اجتماعی در زمان انقلاب بود.

علاوه برا این موارد محله استاد معین به محله‌های اصلی شهر دسترسی دارد، در گذشته از آب و هوای خوی برخوردار بود اما امروزه یکی از آلوده‌ترین مناطق شهر تهران است.

قسمتی از تاریخ این محله که به نمادی از دروازه‌های ورودی تهران قدیم اختصاص دارد و بخش مهم دیگر آن به اهالی و ساکنین آن مربوط می‌شود که بخش وسیعی از محله را در برگرفته و راضی به ترک و یا نوسازی آن نیستند.

این مورد یکی از دلایل اصلی بافت کهنه و ناامن این محله محسوب می‌شود، موارد گفته شده به احتمال زیاد سبب زلزله خواهد شد.

ساکنین این محله دلیل اصلی هویت تاریخی و فرهنگی این محله بشمار می‌روند و به نوعی این منطقه یکی از مناطق مهم تاریخی پایتخت محسوب می‌شود، اما با این وجود برای نوسازی و اصلاحات منطقه با مسئولین همکاری نمی‌کنند و این موضوع سبب ایجاد مشکلات متعددی می‌شود.

مرتبط:   خیابان قزوین در تهران : آشنایی با میدان قزوین در تهران

به دلیل کاهش میزان ترافیک در محله استاد معین، زیرگذری در خیابان آزادی از سمت خیابان شهید جواد اکبری به این محله وصل می‌شود.

ویژگی‌ها محله استاد معین

محله استاد معین چطوره؟

محدوده استاد معین به دلیل بافت سنتی قیمت مناسبی دارد، علاوه بر این دسترسی این محله به سایر محله‌های تهران بسیار کاربردی است و کار افراد متعددی را راحت کرده است.

از آنجاییکه این محله در نزدیکی میدان آزادی است، در طرح ترافیک زوج و فرد قرار نگرفته است از سوی دیگر وجود مترو در این محله سبب شده تا تردد در آن آسان باشد.

کارخانه‌ها، مراکز خرید و جاهای دیدنی متعددی در این محله قرار دارد. به صورت کلی این محله به یکی از بهترین محله‌های این بخش از تهران تبدیل شده است.

بافت محله استاد معین

این محله در کنار سایر محله‌های جنوبی‌تر مدرن‌تر و به نوعی نوساز تر است، اگر چه بیش از 50 درصد خانه‌های این محله از بافت فرسوده و قدیمی برخوردارند.

اکثر ساکنین این محله را بومی‌های این محله یا افراد مجرد که در این محله کار می‌کنند، تشکیل داده‌اند.

ویژگی‌ها محله استاد معین

  • قیمت خانه در استاد معین مناسب
  • دارای امکانات و دسترسی مناسب
  • نزدیک به میدان آزادی
  • طرح ترافیک زوج و فرد در این محله فعال نیست
  • ساختمان بزرگ شهرداری
  • ایستگاه مترو

دسترسی محله استاد معین

همانطور که در ابتدا گفتیم یکی از محله‌های خوش‌مسیر محله تهران است، در نهایت به لحاظ دسترسی این خیابان به خیابان‌ها اصلی بسیاری را دارد. علاوه بر این دارای خطوط BRT و ایستگاه تاکسی است به همین سبب مردم در هر منطقه‌ایی که باشند می‌توانند با استفاده از اتومبیل شخصی، مترو، تاکسی و اتوبوس به این محله بروند.

ایستگاه مترو استاد معین

ایستگاه متروی استاد معین، یکی از ایستگاه‌های متروی تهران است که در تقاطع خیابان آزادی و خیابان استاد معین تهران واقع شده‌است. این ایستگاه در خط چهار مترو تهران واقع شده‌است. این ایستگاه که در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۰ تأسیس شده‌است، دارای ۱۱۰۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده می‌باشد.

ویکیپدیا
دسترسی محله استاد معین

خیابان‌های اصلی و معروف استاد معین تهران

محله استاد معین در نزدیکی بزرگراه‌های متعددی همچون بزرگراه لشگری ، بزرگراه آیت الله سعیدی ، بزرگراه یادگار امام ، خیابان انقلاب و خیابان هاشمی قرار دارد. از جمله خیابان‌های مهم این محله عبارت است از:

  • خیابان پازوکی
  • خیابان دامپزشکی
  • خیابان هاشمی
  • خیابان طوس
  • خیابان شهیدان
  • نجارزادگان
مرتبط:   کوهسار تهران : آشنایی با پارک جنگلی کوهسار در تهران

شهرک‌های محله استاد معین

  • شهرک فرهنگیان
  • شهرک ولی امر
  • شهرک صابرین
امکانات محله استاد معین

امکانات محله استاد معین

این محله به لحاظ موقعیت قرارگیری و قدمتی که دارد از امکانات بسیار خوبی برخوردار است.

مراکز اداری، فرهنگی، ورزشی و غیره متعددی در محله استاد معین قرار دارد.

مراکز خرید استاد معین

  • معین مال: این مرکز خرید در خیابان استاد معین و در نزدیکی میدان آزادی قرار دارد و دارای امکانان متعددی همچون پارکینگ، فودکورت، سرویس بهداشتی و کافی‌شاپ و یره است.
  • سرزمین رویاها: این مرکز خرید در بیست و یک متری جی، بین یکم و اخوان قرار دارد و امکانات متعددی دارد که عبارت است از: سینما، اتاق بازی‌های کودک و بزرگ‌.

مراکز آموزشی و مدارس محله استاد معین

  • مدرسه ره پویان 2، دبستان پسرانه غیردولتی: خیابان دامپزشکی، بعد از بلوار استاد معین، خیابان حیدریان کوچه شهید کوچکی، پلاک 1
  • مدرسه جواد الائمه 2، دبستان دخترانه عادی دولتی: انتهای استاد معین، خیابان دستغیب، خیابان شهید نیارکی
  • مدرسه شایستگان 2، دبستان دخترانه عادی دولتی: استاد معین، شهرک ولی امر (ع)
  • مدرسه پویندگان 1، دبستان پسرانه عادی دولتی: استاد معین، شهرک ولی امر (ع)
  • مدرسه شایستگان1، متوسطه دوره اول دخترانه عادی دولتی: استاد معین، شهرک ولی

سرای محله استاد معین

این مکان فرهنگی آموزشی در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی-پارک المهدی قرار دارد. برای تمام مقاطع سنی کلاس‌های آموزشی وجود دارد و افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.

مرتبط:   محله سوهانک تهران: بررسی جامع و کامل سوهانک، شرایط زندگی و امکانات و دسترسی ها

جاهای دیدنی و تفریحی استاد معین

در بخش جنوب شرقی میدان آزادی که در نزدیکی استاد معین است از امکانات متعددی همچون سالن نمایش، تالار و سالن تشریفات دارد.

بوستان المهدی، دارای امکانات متعددی همچون دریاچه، شهر کتاب، زمین‌بازی کودکان است که در ضلع شرقی بزرگراه سعیدی و ضلع جنوبی میدان آزادی قرار گرفته است.

مراکز ورزشی استاد معین

ورزشگاه شهید خوراکیان: این مجموعه ورزشی واقع در خیابان استاد معین، خیابان دامپزشکی است. این ورزشگاه دارای اتاق کاراته، زمین چمن مصنوعی و فرهنگسرا است.

پیج اینستاگرام محله استاد معین

محله استاد معین از یک صفحه در اپلیکیشن اینستاگرام برخودار است که در صورتی که به آن احتیاج داشتید می‌توانید به آن مراجعه و با این محله و مراسمات آن بیشتر آن شوید.

آدرس پیج اینستاگرام محله استاد معین: ostadmoeintehran@

تاریخچه محله استاد معین

در زمان قدیم اراضی محله استاد معین جزو قلعه جی و روستای جی بود، و اما شاید باورتان نشود در آن دوران استاد معین محلی برای کشاورزی بود و به نوعی یکی از محله سرسبز این منطقه بشمار می‌رفت.

پس از اینکه میدان آزادی، فرودگاه مهرآباد و پادگان جی تاسیس شد، این محله در کنار کنارگذر مهمی قرار گرفته بود و جنوب تهران و همچنین محله‌های امامزاده حسن و آذری را به این میدان متصل می‌کرد.

پس از احداث گذرها و میادین مهم ایم منطقه، محله استاد معین به یکی از محله‌های پر رفت و آمد و پرتردد تبدیل شد، قطعه‌بندی این منطقه به دهه 30 برمی‌گردد.

ساختار اصلی این محله در دهه 40 و 50 شکل گرفت، روزانه به جمعیت این محله افزوده شد، محله استاد معین از ویژگی‌هایی همچون دسترسی بسیار خوب به بخش‌های غربی تهران برخورادر است.

به دلیل اینکه محله استاد معین به جاده مخصوص کرج (بزرگراه لشگری) و اتوبان تهران دسترسی بسیار خوبی داشت، سبب شد تا افراد متعددی از حومه تهران، این محله را برای سکونت انتخاب کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا