تهران

معرفی ارجمند فیروزکوه، آب و هوا + فاصله از تهران و دیدنی های منطقه

یکی از توابع شهرستان فیروزکوه که دارای آب و هوای ییلاقی می‌باشد شهر اَرجُمَند می باشد. شهر ارجمند به دلیل موقعیت جغرافیایی و ییلاقی در فصل تابستان دارای جاذبه‌های بسیاری می‌باشد. جاده آسفالت منتهی به این منطقه امکان تردد در فصل‌های سرد سال را میسر کرده است و می‌توان زیبایی‌های چشم‌نواز این منطقه را نیز در فصول سرد سال مشاهده کرد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این منطقه، آب و هوا، تاریخچه، قدمت و جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌پردازیم. با ایرانیجو همراه باشید.

شهر اَرجُمَند تهران کجاست؟

شهر ارجمند در تهران ، پایتخت ایران قرار دارد و یکی از توابع شهرستان فیروزکوه می‌باشد. از قسمت شمال به کوه‌های بخش لاریجان و کوه‌های بهنک محدود شده است و همچنین با استان مازندران هم مرز می‌باشد. از قسمت جنوب به روستای وشتان و اندریه فیروزکوه و از قسمت شرق به کوه‌ها و مراتع سلبون و روستای شادمهن فیروزکوه و از قسمت غرب به کوه‌های بلند و کوه‌های لاسم و جاده هراز منتهی می‌شود.

طبیعت زیبای شهر ارجمند

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر ارجمند:

شهر ارجمند یکی از منطقه‌های قدیمی استان تهران می‌باشد که قدمت طولانی دارد. همچنین آثار باستانی زیادی در این منطقه وجود دارد.

تنگه واشی یا ساواشی

این تنگه در اطراف شهر ارجمند قرار دارد و حدود 30 کیلومتر با آن فاصله دارد. تنگه واشی در 15 کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران میباشد.

تنگه واشی

مسیر دسترسی

برای رفتن به تنگه واشی در 2 کیلومتری جاده تهران-فیروزکوه به یک جاده فرعی وارد میشوید و حدود 9 کیلومتر رانندگی کنید تا به روستای جلیزجند برسید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز قرار دارد. بعد از اینکه حدود 4 کیلومتر از این روستا را طی کردید مسیر پیاده روی تنگه واشی شروع میشود. تنگه دوم حدود 2 کیلومتر با تنگه اول فاصله دارد.

امامزاده دوازده تن

شهر ارجمند امامزاده های مختلفی دارد که امامزاده دوازده تن از مهمترین آنها میباشد. این امامزاده در منطقه ای بسیار زیبا قرار دارد. بنای امامزاده دوازده تن از چند بقعه متصل به هم تشکیل شده است که از داخل ساختار چند وجهی دارد و از بیرون به شکل مستطیل است. مردم آنجا معتقدند که هر یک از بقعه ها آرامگاه چهار امامزاده است به همین دلیل به امامزادگان دوازده تن شهرت دارد. این بنا از گچ و سنگ و ساروج ساخته شده است. بیرون آن با سیمان سفید پوشیده است و سقف آن به صورت شیروانی ساخته شده است.

امامزاده 12 تن ارجمند

قدمگاه خضر نبی

این بنا که یکی از زیارتگاه‌های اهالی این منطقه می‌باشد. در قسمت غربی روستای ورسخواران واقع شده است و به قدمگاه خضر نبی شناخته شده است.

مرتبط:   شهرک شریعتی تهران : آشنایی با امکانات و دسترسی های شریعتی تهران
قدمگاه خضر نبی

سد نمرود

سد نمرود در نزدیکی روستای سل بن قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌باشد. آب سد نمرود از رودخانه‌های فرح رود، قزقانچای و ورسخواران تامین می‌شود. این سد یکی از جاذبه های گردشگری مصنوعی و دست ساز به شمار می آید. آب مورد نیاز این منطقه از سد نمرود تامین میشود که در حال حاضر جاذبه گردشگری دارد. با داشتن مجوزهای لازم میتوانید در این سد ماهیگیری کنید. ماهی قزل آلای رنگین کمانی و زردک از جمله ماهی های این سد میباشد.

سدنمرود ارجمند

روستای طارس

روستای طارس

قدمت روستای طارس به دوران سلسله ساسانی برمیگرد. این روستا در 17 کیلومتری شمال غرب شهرستان فیروزکوه قرار دارد. زبان مردم این روستا گیلکی میباشد. نام دیگر روستای طارس، طاروس محله میباشد.

دریاچه سد لزور

دریاچه سد لزور یا سد سیاهرود در نزدیکی روستای لزور قرار دارد. برای رفتن به این سد حدود 10 کیلومتر مانده به فیروزکوه، در سمت چپتان سه راهی لاسم وجود دارد که به ارجمند میرود. بعد از 27 کیلومتر رانندگی به ارجمند میرسید. با عبور از روستاهای شادمهن و اهنز به روستای لزور میرسید. در تمام مسیر جاده آسفالت میباشد.

دریاچه سد لزور
دریاچه سد لزور

تنگه میشینه مرگ

یکی دیگر از جاذبه های فیروزکوه، تنگه میشینه مرگ است که به آن چهارمحال تهران گفته میشود. مسیر دسترسی به این تنگه آسان نیست و نیاز به پیاده روی سختی دارد. چرا به آن میشینه مرگ میگویند؟ در راه مخفی تا قله تعدادی مجسمه میش قرار دارد به همین دلیل میشینه میگویند و بخش دوم یعنی مرگ به این دلیل است که در نزدیکی قله چشمه ای وجود دارد که آب آن برای پرندگان ضرر دارد و باعث مرگ پرندگان میشود .

تنگه میشینه مرگ
تنگه میشینه مرگ

روستای لزور

روستای لزور یکی از قشنگترین جاهای شهرستان است که در 45 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار دارد. رودخانه های این روستا در فصل تابستان نیز پرآب و دشت ها هم سرسبز میباشند. دو مسیر برای رفتن به روستای لزور وجود دارد یکی مسیر امامزاده خوشنام و دیگری جاده ای که به منطقه لاسک منتهی میشود.

روستای لزور
روستای لزور

اگر مسیر امامزاده را انتخاب کردید به خاطر داشته باشید که آب چشمه آن بسیار گوارا میباشد.

مرتبط:   محله زرگنده تهران: بررسی صفر تا 100 زرگنده، هرآنچه نیاز است بدانید

جاده منطقه لاسک یک جاده خاکی است که میتوانید با ماشین آنرا طی کنید. در دو طرف جاده باغهای میوه و درختان سرسبز بلندی وجود دارد که تماشای آنها بسیار لذت بخش است.

چشمه آب معدنی خمده

این چشمه که در 5 کیلومتری جاده فیروزکوه-زرین دشت قرار دارد، دومین جای پرطرفدار فیروزکوه میباشد. آب این چشمه برای امراض پوستی، دردهای مفصلی و کلیوی مفید است. دور این چشمه دیواری کشیده است که در ساعتهای مختلف، زنان و مردان میتوانند در آن شنا کنند.

چشمه آب معدنی خمده
چشمه آب معدنی خمده

برای رسیدن به این چشمه از تهران به سمت فیروزکوه بروید. 10 کیلومتر مانده به فیروزکوه در سمت راست تابلوی زرین دشت را میبینید. بعد از پیمودن 10 کیلومتر به سمت جنوب به یک جاده فرعی خاکی میرسید که تابلوی قدیمی روستای خمده کنارش وجود دارد. 5 کیلومتر از یک جاده خالی را طی کنید و بعد از عبور از پلی که روی رودخانه است به چشمه آب معدنی خمره میرسید.

قدمت و پیشینه شهر ارجمند

به گفته قدیمی‌های این منطقه، شهر ارجمند دارای قدمتی 900 ساله می‌باشد. همچین آثار تاریخی که در این منطقه قرار دارد نیز گواه این مطلب می‌باشند.

در گذشته این روستا بعنوان گذرگاه ارتباطی به سمت شمال کشور بوده است. اما پس از احداث راه آهن تهران – شمال در دوره‌ی رضاخان این منطقه اهمیت ویژه خود را ازدست داد.

مرتبط:   منطقه 13 تهران کجاست ؟ بررسی صفر تا 100 منطقه سیزده شهرداری تهران

جمعیت شهر ارجمند

شهر ارجمند به دلیل موقعیت ییلاقی خود در تابستانها جمعیت بیشتری را پذیرا می‌باشد. اما در فصول سرد سال این جمعیت کمتر شده و ساکنین ثابت این منطقه در این محل دیده می‌شوند.

شغل ساکنین این منطقه

بیشتر ساکنین این منطقه به مشاغل کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول می‌باشند و محصولات معروف این منطقه سیب زمینی، سیب درختی، گندم، جو، گوشت، ماست، شیر و بعضی محصولات دیگر است که جنبه مصرف محلی دارد.

آب و هوای شهر ارجمند

اب و هوای این منطقه سردسیری و کوهستانی بوده و زمستان‌های سردی را در پی دارد.

شهر ارجمند

ارجمند شهری است در استان تهران ایران. این شهر در بخش ارجمند از توابع شهرستان فیروزکوه قرار دارد. زبان مردم این شهر طبری (مازندرانی) است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۹۰۳نفر بوده‌است.

از میان ۱۰ شهری که در مدّت دهه ۱۳۸۵–۱۳۷۵ به شهرهای استان تهران افزوده شده‌اند، ارجمند کوچک‌ترین آن‌ها است.

منطقهٔ پیرامون شهر ارجمند منطقه‌ایست ییلاقی و کوهستانی با رودهای فراوان و بلندی‌های برفگیر که به کوه دماوند مشرف می‌باشد. آب و هوای آن سردسیری و کوهستانی، سرسبز با آب فراوان است و رودخانهٔ نمرود که بر روی آن سد نمرود ساخته شده‌است از نزدیکی آن می‌گذرد. سرشاخه‌های این رود رودهای فرح‌رود، قزقان‌چای و ورسخواران هستند.

از روستاهای دیدنی پیرامونی ارجمند روستای لزور است. بقعه‌های امامزادگان دوازده تن که در انتهای شمال غرب شهر ارجمند در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار دارند نیز از دیدنی‌های این شهر است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا